InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Rhodiola, een kruid dat werkt tegen stress en depressie

Rhodiola, een kruid dat werkt tegen stress en depressie

Rhodiola, een kruid dat werkt tegen stress en depressie Rhodiola is een adaptogeen kruid, wat betekent dat het voor meer balans in het lichaam kan zorgen en zich kan aanpassen aan extreme situaties. Dit doet het kruid voornamelijk doordat het de stressrespons kan verminderen, waardoor er onder andere minder cortisol vrijkomt. Dit zorgt er vervolgens weer voor dat het lichaam minder wordt belast en dat onder meer ook de bloeddruk lager blijft en de weerstand kan verbeteren. Ook voor sporters heeft Rhodiola een zeer positieve werking, het verbetert namelijk het uithoudingsvermogen.

Algemeen

Het gebruik van Rhodiola, wat soms betiteld wordt als de ginseng van de 21e eeuw, kan meerdere gezondheidsvoordelen opleveren. Extracten van de Rhodiola wortel werken direct in op de hypothalamus en doet de anti-stress reactie toenemen. Rhodiola kan verder onder meer zorgen voor verbetering van zowel de geestelijke weerstand als de lichamelijke weerstand. Het bevat daarnaast ook nog eens veel antioxidanten wat het lichaam en de weerstand ook weer ten goede komt. Bij het slikken van antidepressiva is het niet aan te bevelen Rhodiola te nemen, omdat beide op het serotonineniveau inwerken.

Voordelen van inname van Rhodiola

Daarbij kunnen onder meer worden onderscheiden:
  • stress vermindering
  • lagere cortisol belasting
  • verbetering van bijnieruitputting
  • betere bloeddruk
  • verbeterde weerstand
  • verbeterde hormonale werking van het lichaam
  • meer uithoudingsvermogen
  • minder spanningshoofdpijn en migraine
  • gunstige invloed op ziekte van Parkinson

Stress en bijnieruitputting

Veel mensen hebben tegenwoordig last van langdurige stress. Dit heeft allerlei gevolgen voor het lichaam, zo stijgt de bloeddruk, stijgt ook de bloedsuikerspiegel en komen er meer hormonen vrij in het lichaam. Allerlei organen zoals de lever, de hypothalamus en de bijnieren raken hierdoor overbelast. Daardoor is er meer kans op bijvoorbeeld depressie en ook een verminderde weerstand is er een gevolg van. Het adaptogene kruid Rhodiola heeft een beschermende invloed op deze organen.
Doordat stress veel invloed heeft op het immuunsysteem en Rhodiola stress kan verminderen, heeft het ook een positieve invloed op de weerstand.

Hormonale werking van serotonine verbeteren door Rhodiola

Rhodiola in een dosis van 350-650 mg kan zorgen voor een betere balans in hormonen zoals dopamine en serotonine in het lichaam. Het helpt onder andere de hypothalamus en de bijnieren bij de aanmaak van deze hormonen. Rhodiola verbetert ook het transport van de voorlopers van serotonine (bijvoorbeeld tryptofaan en 5HTP) naar de hersenen toe. Zo heeft Rhodiola een positieve invloed ten opzichte van een depressie, aangezien deze vaak wordt veroorzaakt door een tekort aan serotonine. Serotonine wordt voor 80% aangemaakt in het maagdarmkanaal, voor 10% in het bloed en slechts 2% in de hersenen. Er wordt gesteld dat Rhodiola kan zorgen voor 30 procent meer serotonine in het lichaam, doordat het de afbouw van het serotonineniveau tegengaat. Het is daarom een natuurlijk antidepressiva en het verlaagt in perioden van stress het stresshormoon cortisol. Een tekort aan tryptofaan gaat samen met een tekort aan serotonine.

Uithoudingsvermogen

Voor sporters onder andere is Rhodiola een goed kruid omdat het uithoudingsvermogen van het lichaam kan verbeteren. Rhodiola stimuleert bij vermoeidheid.

Hoofdpijn

Doordat rhodiola het serotonine gehalte kan verhogen heeft het ook invloed op vaatvernauwingen die een rol kunnen spelen bij onder andere migraine.

Ziekte van Parkinson

Rhodiola is ook in staat het dopamine gehalte in het lichaam te verhogen, daarbij is Parkinson een ziekte waarbij het dopaminegehalte is verlaagd.

Welk supplement kiezen

Rhodiola is onder andere te verkrijgen in capsule en tabletvorm. Maar de verschillen tussen de verschillende supplementen kan behoorlijk groot zijn qua werking. De werking wordt bepaald door het percentage rosavin. Er zijn supplementen met 1%, 3% en 5% rosavin. Waarbij geldt hoe hoger het percentage rosavin hoe groter de werking van het supplement. Daarnaast kunnen de supplementen ook nog verschillende hoeveelheden Rhodiola bevatten, bijvoorbeeld 300, 400 of 500 mg. Soms is 100 mg van een 3% dosering al ruim voldoende om de klachten van stress te verminderen. In samenhang met citroenmelisse 600 mg en B-vitaminen ondersteunt rhodiola het energieniveau en het zenuwstelsel, waardoor innerlijke rust wordt bevorderd.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Serotonine, het gelukshormoonSerotonine, het gelukshormoonNeurotransmitters zijn chemische stofjes die worden gebruikt voor de overdracht, intensivering en het veranderen van ele…
Leeftijd: jouw manier van leven bepaalt hoe oud je wordtLeeftijd: jouw manier van leven bepaalt hoe oud je wordtEen man die niet rookt, leeft gemiddeld 77,8 jaar. Een niet-rokende vrouw wordt gemiddeld 81,2 jaar oud. Maar rook je we…
Wat is 5-HTP en wat doet het?De gezondheidsfreaks onder ons hebben er vast al vaker van gehoord of het zelfs al gebruikt: 5-HTP. Maar wat is 5-HTP, w…
Stress verlagen door gezond te eten. Eet jezelf gelukkig!Stress verlagen door gezond te eten. Eet jezelf gelukkig!Gezond eten om stress te verlagen? Het kan en is belangrijk om er een stabieler leven op na te houden. Wanneer we te laa…
5-HTP: directe opname door hersenen en toename serotonine5-HTP: directe opname door hersenen en toename serotonineDe hoeveelheid serotonine in het lichaam bepaalt de stemming en tevredenheid van de mens. Door toedoen van spanningen of…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: S. Rae, Flickr (CC BY-2.0)
  • http://serotonine-tekort.blogspot.nl/2011/05/rhodiola-rosea.html
  • http://www.reformhuissmulders.nl/item/rhodiola.html

Reageer op het artikel "Rhodiola, een kruid dat werkt tegen stress en depressie"

Reacties

Saskia, 16-04-2018 10:09 #6
Ik slik nu sinds en week rhodiola met saffraan. Merk zeker wel dat het wat doet, klachten zijn iets minder. Heb begrepen dat de topwerking pas na een paar weken is, dus hoop dat het nog beter zal worden. Weet iemand hoe lang je rhodiola mag slikken? En of het eventueel samen mag met GABA? Reactie infoteur, 17-04-2018
Er zijn mensen die regelmatig even een week stoppen met de Rhodiola, maar niet iedereen doet dat. Of het samen mag met GABA, dat weet ik niet (sorry).

Tamara, 07-03-2018 15:32 #5
Ik krijg helaas hoofdpijn van rhodiola. Maar wil nu de capsule openen en de helft gebruiken om te kijken of dit gaat helpen. Ik merk wel dat het helpt in stressvolle situaties. Ook de zin in een sigaret vermindert sterk! Reactie infoteur, 08-03-2018
Wat fijn dat je hebt ontdekt dat minder rhodiola innemen goed werkt! Misschien de volgende keer een ander merk kiezen waarin minder % rhodiola zit? Dan hoef je helemaal niet meer moeilijk te doen met openen van capsules etc.

Patricia, 09-01-2018 19:59 #4
Kan iemand mij vertellen of dit middel ook samen met Valeriaan gebruikt kan worden? Ik neem nu 10 tabletjes valeriaan 45mg en twee tabletjes Passiflora emotinele balans van dr Vogel. Ik zou dit graag willen vervangen door Rhodiola maar durf niet ineens met alles te stoppen. Ivm een burn-out heb ik veel last van (spier)spanningen, onrust en spanningshoofdpijn. Licht depressieve gevoelens komen er nu ook bij kijken dus ik wil niet ineens alles weer vol over me heen krijgen doordat ik op andere supplementen ben overgestapt. Reactie infoteur, 10-01-2018
Ik weet alleen dat Rhodiola liever niet gebruikt mag worden in combinatie met een anti depressiva. Maar ik heb net even zitten googlen voor je en vond b.v. valdispert stemming, dat bevat en valeriaan en rhodiola. Dus ik neem aan dat het veilig is ze allebei samen te gebruiken. Magnesium (olie of tabletten )kunnen je misschien helpen bij de spierspanningen.

Mariska, 30-10-2017 17:28 #3
Al jaren gebruik ik Rhodiola (Swanson of Holland en Barrett) incidenteel vooral als ik niet goed tot rust kan komen bijv. na veel intensief sporten, drukke werkweek, nachtdienst, of vermoeidheid. Zeker als de nachtrust ernstig verstoord wordt. Ik heb er veel baat bij. En het werkt vrijwel direct. Reactie infoteur, 31-10-2017
Dus ik begrijp dat je na 1 capsule rhodiola al gelijk verschil voelt, of heeft dat toch wel een paar dagen nodig?

Alice, 19-10-2017 12:16 #2
Ik zelf heb heel goede resultaten bereikt met Rhodiola Rosea van Arkocaps. Angst en onrust kwelden mij dagelijks en ik wilde niet aan de chemische (verslavende) medicijnen. Ik ben er een ander mens door geworden. Toen ik een jaar later weer een terugval kreeg meteen weer begonnen en voel me er erg prettig bij. Wat ook een prima rustgever is is CBD. Ik gebruik het van Lucovitaal. Slaap er ook heerlijk op. Reactie infoteur, 20-10-2017
Wat fijn om te horen! Weet je nog hoe snel je al verandering voelde qua angsten nadat je de rhodiola bent gaan innemen? Is dat al binnen een paar dagen of heeft het echt weken nodig?

Arjen, 18-01-2016 11:33 #1
Goedemorgen, Zijn er ook mensen hier die ervaring hebben met het gebruik van Rhodiola van Solgar? Een natuurgeneeskundige heeft mij dit voorgeschreven ivm spannings/angst klachten. Bijnieren hebben volgens hem een verstoorde werking, door de stress te veel adrenaline en te weinig cortisol aanmaak.
Gebruik het nu paar dagen, merk er soms wel wat van maar soms ook nog echt niet. Ik wil graag voorkomen om weer de reguliere medicatie hiervoor te gaan gebruiken, help… Reactie infoteur, 18-01-2016
Zelf heb ik geen ervaring met die specifieke Rhodiola, maar ik denk dat de rhodiola wel wat langer nodig heeft om te gaan werken dan een paar dagen. Dus gewoon nog even volhouden hoor!

Infoteur: Zonne
Laatste update: 08-05-2018
Subrubriek: Alternatief
Special: Stress verminderen
Reacties: 6
Medische informatie…
Schrijf mee!