InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Stress en vermoeidheid natuurlijk behandelen

Stress en vermoeidheid natuurlijk behandelen

Stress en vermoeidheid natuurlijk behandelen Spanningen en stress die zich in het lichaam ophopen vergen veel energie en kunnen uiteindelijk leiden tot chronische vermoeidheid. Daarbij kunnen ook angsten optreden en deswege is het van belang het inzetten van ondersteunende fyto-adaptogenen, zoals Rhodiola, ginseng, maca en ashwagandha om het lichaam weer in balans te brengen. Adaptogenen helpen het lichaam daarbij om zichzelf van binnenuit te genezen. Ook goed ademen middels het middenrif, waarbij men bij uitademing de buik laat inkrimpen, is van uitzonderlijk belang. Een en ander is goed aan te leren, door de hand bij uitademhaling op de buik te houden. De duur van de ademtherapie dient minimaal 10 minuten te zijn (2x per dag).

Algemeen

Fyto-adaptogenen hebben de eigenschap dat ze in aanvulling op een gezonde voeding het aanpassingsvermogen van het lichaam bij stressvolle omstandigheden opkrikken en daarbij de concentratie en het denkvermogen van het lichaam kunnen verbeteren. Daarmede is men beter bestand tegen stress, waardoor het risico op vermoeidheid afneemt. Ze zijn inzetbaar in allerlei situaties omdat ze de weerbaarheid van het lichaam doen toenemen. Zo kunnen fyto-adaptogenen, ingebouwd in voedingssupplementen, onder meer worden ingezet bij werk- en relatiestress, slecht kunnen slapen en zware lichamelijke en geestelijke belasting.

Rhodiola rosea (rozenwortel)

Dit kruid heeft niets met rozen van doen, doch stamt uit de vetplanten familie (Sedum) en groeit veelal in Rusland op een hoogte van 3.400 - 5.000 meter. De toepasbaarheid van dit kruid komt vooral tot zijn recht bij uitputting en/of vermoeidheid ten gevolge van intense fysieke of mentale druk. Het verbetert de werking van neurotransmitters, zoals dopamine en serotonine, door de enzymatische afbraak daarvan tegen te gaan. Het extract werkt direct in op hypothalamus en de belangrijkste werkzame stoffen zijn de fenylpropanoïden, die voornamelijk in de wortels zetelen. Het middel is een antioxidant en geschikt voor vegetariërs.
In recente testen, waarbij een honderdtal mensen in een tijdspanne van één maand 2x per dag 200 mg Rhodiola-extract kregen toegediend kregen, werd een significante verbetering van stress symptomen geconstateerd. In sommige gevallen kon reeds na drie dagen een verbetering waargenomen worden.

De inzetbaarheid van Rhodiola rosea

Dit kruid stimuleert bij een lage dosering en geeft rust bij een hoge dosering. Het is onder meer inzetbaar bij:
  • stress en verminderde immuniteit van het lichaam
  • stimulering van de vetverbranding en ondersteuning van de bijnier, schildklier en thymus
  • preventie van diabetes type II en verlaging van de bloedsuikerspiegel
  • verbetering van het transport van 5-hydroxytryptofaan (5-HTP) en het vangen van vrije radicalen
  • zwakke zenuwen, rusteloosheid, angsten en verminderde concentratie
  • verminderde geslachtsdrift en vroegtijdige zaadlozing
  • griep en verkoudheid

Siberische en Koreaanse ginseng

Deze winterharde plant komt uitsluitend voor op het noordelijk halfrond in Siberië, Korea en de U.S.A. en kan wel 2 meter hoog worden. De medicinale eigenschappen worden toegeschreven aan de in de wortel voorkomende ginsenosides, waarbij de wilde variant meer werkzame stoffen bevat. Met name de Siberische ginseng wordt geroemd om het verbeteren van het prestatievermogen. Zo werd in een Japans onderzoek bij mannelijke atleten een 23% toename gemeten in vergelijking met een placebogroep. Dit werd bereikt middels een verhoging van het aantal T-lymfocyten na suppletie met ginseng.
Ginseng zou de levensduur gunstig beïnvloeden en werkt ook positief in op de bloeddruk, stofwisseling en het immuunsysteem. Daarnaast zou het soelaas kunnen bieden bij diabetes type II. Het geeft echter ook bijwerkingen zoals het mogelijk veroorzaken van bloedingen en nierpatiënten worden geadviseerd ginseng niet in te nemen vanwege de wisselwerking met andere medicijnen. Het is dan ook veeleer een middel om een goede gezondheid in stand te houden en minder geschikt om een slechte gezondheid te verbeteren.

Ashwagandha

Ook deze plant behoort tot de zogenaamde fyto-adaptogenen en maakt deel uit van de nachtschade familie (Solanaceae), net als de aardappel, paprika, aubergine en de tomaat. De rustgevende flavonoïden in de wortels van deze plant zijn alom bekend, wat tot uitdrukking komt in de wetenschappelijke naam van deze plant (Withania somnifera), oftewel Withania die slaap maakt.
De withanoliden zijn steroïden en bestaan uit alkaloïden en lactonen. De circa 35 actieve bestanddelen zijn qua werking en samenstelling verwant aan de Panax ginseng. Deswege wordt deze plant ook wel betiteld als Ayurvedische of Indiase ginseng. Ook al omdat ashwagandha een struikgewas is wat voornamelijk groeit in India en omstreken. Een dosis van 150-350 mg van dit gestandaardiseerde wortelextract volstaat om de stressbestendigheid te verbeteren. Als kwaliteitsaanduiding van dit extract wordt in het algemeen het totale gehalte aan withanolides weergegeven.

De inzetbaarheid van Ashwagandha

Dit kruid kan onder meer worden ingezet bij:
stress en angsten
artritis en ontstekingen
koortsbestrijding

Maca

Dit is een klein voedzaam en energierijk knolgewas dat op een hoogte van 4.000 meter in de Andes wordt aangetroffen. De wortel ervan wordt gekookt en gedroogd om daarna tot een rood, paars of zwart poeder vermalen te worden. De Peruaanse regering heeft de uitvoer van gehele wortels verboden en mede door voortijdig bederf is het in Europa slechts verkrijgbaar in poedervorm. Het heeft een harmoniseerde uitwerking op het gehele lichaam, waarbij het meerdere stofwisselingsprocessen, met name de bloeddruk, bloedsuikerspiegel en hormoonspiegel, reguleert. Door de hoge voedingswaarden aan eiwitten versterkt maca het immuunsysteem en geeft het veel energie. Daarnaast bevat het vetzuren die weerstand bevorderend werken en bewerkstelligt een verhoging van het zuurstofgehalte in het bloed, waardoor men alerter wordt en over meer uithoudingsvermogen kan beschikken. Maca heeft buitengewoon hoge voedingswaarden en bevat een scala aan vitaminen, mineralen, spoorelementen, complexe alkaloïden en 19 verschillende soorten aminozuren. Het smaakt enigszins als tuinkers en laat zich voortreffelijk combineren met rauwe cacao.

Maca is onder meer inzetbaar tegen

  • depressie, hormonale stress en verminderde vruchtbaarheid
  • chronische vermoeidheid, bloedarmoede en een verminderd concentratievermogen
  • het verbeteren van de bijnierfunctie
  • osteoporose, vanwege het bevorderen van sterk botweefsel en een hogere botdichtheid
  • preventie van kanker

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Adaptogene kruiden tegen stress en voor lichamelijke balansAdaptogene kruiden tegen stress en voor lichamelijke balansAdaptogene kruiden zijn bepaalde kruiden die kunnen zorgen voor meer balans in het lichaam, onder andere door de stressr…
Testosteron verhogen met ashwagandhaTestosteron verhogen met ashwagandhaAshwaganda whithania somnifera is een struik. De wortels van ashwagandha worden gebruikt in de Indiaase kruidengeneeskun…
Ashwagandha, fysieke en mentale detox van de AyurvedaAshwagandha of Withania Somnifera is het kroonjuweel van de geneeskrachtige kruiden. In de Ayurveda is dit één van de Ra…
Hartritmestoornissen en kruidenVerschillende voedingsstoffen en kruiden kunnen een (ondersteunende) rol spelen bij de preventie en behandeling van hart…
Adaptogenen, planten voor harmonieDoor de eeuwen heen zijn mensen steeds op zoek geweest naar gezondheid, vitaliteit, een beter en zelfs een eeuwig leven.…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: BioDivLibrary, Flickr (CC BY-2.0)
  • Artikelen in de Pharmactueel van mei en november 2014 door Andrea van Vuuren
  • Superfood recepten uitgave 2013 door Jesse van der Velde & Annemieke de Kroon

Reageer op het artikel "Stress en vermoeidheid natuurlijk behandelen"

Infoteur: Zonne
Laatste update: 11-02-2018
Subrubriek: Alternatief
Special: Stress verminderen
Medische informatie…
Schrijf mee!