InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Migraine en kruiden

Migraine en kruiden

Migraine of demi-crâne, halve schedel, zoals de Fransen zeggen, is een kwaal met vele en soms onduidelijke oorzaken. Door de diversiteit aan oorzaken onderscheiden we momenteel ruim 40 verschillende types van migrai­ne Zo kan migraine ontstaan door vaatvernauwing in het hoofd, maar even zo goed door vaatverwijding. Ook stress, allergieën, hormonale invloeden en spijsverteringsklachten spelen een rol bij migraine. Het is nogal duidelijk dat je migraine niet alleen met wat kruiden kan oplossen. En als je al medicinale planten gebruikt, zullen dat afhankelijk van de oorzaak heel verschillende planten zijn. In die zin bestaan er geen echte migrainekruiden, Toch is er één plant die specifiek is en veel gebruikt wordt en dat is het moederkruid.

Basiskruid Tanacetum parthenium

Tanacetum parthenium, het moederkruid, een oorspronkelijk uit het Midden-Oosten afkom­stige plant, is de laatste jaren sterk in de belangstelling vanwege de succesvolle toepassing bij migraine. Verschil­lende onderzoeken hebben aangetoond dat bij ongeveer 70% van de patiënten de aanval­len zowel qua intensiteit als frequentie ver­minderen tot zelfs geheel verdwijnen. De in het moederkruid voorko­mende parthenoliden worden nog steeds uit­voerig onderzocht op hun werkingsmechanis­men. Aange­toond werd onder andere een remmende werking op de biosynthese van bepaalde prostaglandinen, waaronder thromboxane A2, dat een samen­trekkende werking op arteriële bloedvaten heeft. Verder vermindert moederkruid de samentrekkende invloed van adrenaline, histamine en serotonine op de bloedvatwand. Uit voorzorg wordt moederkruid in de zwangerschap en bij borstvoeding beter niet gebruikt.

Stress en migraine: adaptogenen

Stress kan bij migraine ook een rol spelen. Het stressniveau is dusdanig hoog geworden is, dat stress niet meer vitaliserend, maar daar­entegen destructief is gaan werken. Voornamelijk hypothalamus-hypofyse-bijnieren speelt hierin een cruciale rol. Vooral de hoge adrenalinespiegel moet binnen de perken gehouden worden. Binnen de fytotherapie kent men intussen de adaptogenen, een groep van kruiden, die er voor zorgen dat we spanningen beter aankunnen.

Eleutherococcus senticosus, de Siberische ginseng, ontdekt in de onmetelijke wouden van Siberië beschikt over uitgesproken adaptogene werkingen. In testen blijkt het uithou­dingsvermogen toe te nemen, een sneller her­stel na fysieke en psychische inspanning en een verhoging van de stresstoleran­tie. Met adaptogenen kunnen we een zware werkdruk, geluidsoverlast, hitte en emotionele belasting beter verdragen. Uiteraard kan Eleuterococcus nooit een verstandiger leefwijze vervangen!

Zenuwversterkende kruiden zoals sint janskruid, citroenmelisse en lavendel hebben een harmoniserende werking op het vegetatieve zenuwstelsel, op het evenwicht tussen sympaticus en parasympaticus. Ook deze zenuwversterkende kruiden of nervina kunnen bij migraine behulpzaam zijn.

Migraine en de spijsvertering: bitterstofplanten

Elke natuurgeneeskundige weet hoe belangrijk een goede lever- en galfunctie is voor de alge­hele stofwisseling, het functioneren van het spijsverteringsstelsel, de doorbloeding van de buikorganen, de stoelgang en de ondersteu­ning van de lever bij de verwerking van gifstoffen. Evenzoveel factoren die in het ziektebeeld van migraine een rol kunnen spelen. Enkele belangrijke lverplanten zijn: Silybum marianum (mariadistel), Taraxacum officinale (paardebloem) en Mentha x piperita (pepermunt). Vooral deze munt is nhuttig bij migraine met als oorzaak een slechte spijsvertering.

Een mogelijk kruidenmengsel bij migraine

Bij een migrainepatroon, waarbij vooral stress de oorzaak is, kan het onderstaande kruidenadvies gege­ven worden.
  • Ginseng of Siberische ginseng
  • Paardenbloemwortel
  • Sint-janskruid
  • Pepermunt

Neem van deze tinctuur 3x daags 15 druppels in telkens met 1 capsule of tablet van het moederkruid. Innemen met een beetje water, ongeveer 15 minuten voor de maaltijd.
Gerelateerde artikelen
Gember tegen hoofdpijn en migraineGember tegen hoofdpijn en migraineMigraine is een vervelende vorm van hoofdpijn die het dagelijks leven flink kan ontregelen. De huidige geneesmiddelen te…
Sint Janskruid: gebruik en bijwerkingenSint Janskruid: gebruik en bijwerkingenSint Janskruid is een kruid dat een positieve invloed heeft op depressie. Sint-Janskruid bevindt zich in diverse kruiden…
De kruidige siertuinGeneeskrachtige kruiden in de tuin zijn natuurlijk bedoeld om onze kleine en grote kwalen te verlichten. Maar we kunnen…
Moederkruid en migraineMoederkruid en migraineMoederkruid, Hemdsknoopjes, Kamillebloemekes, Feverfew of in het Latijn Tanacetum parthenium, vele namen voor een verget…
Sint Janskruid als alternatief voor antidepressiva?Sint Janskruid als alternatief voor antidepressiva?Sint Janskruid heeft inmiddels aardig wat bekendheid als alternatief voor antidepressiva en het is in veel winkels verkr…
Bronnen en referenties
  • Groenwegen WA, Heptinstall S. A comparison of the effects of an extract of feverfew and parthenolide, a component of feverfew, on human platelet activity in vitro. J Pharm Pharmacol 1990;42:553-7
  • https://sites.google.com/site/kruidwis/kruiden-a/tanacetum-parthenium

Reageer op het artikel "Migraine en kruiden"

Infoteur: Herborist
Laatste update: 16-03-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!