InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Candida albicans: symptomen, oorzaak en behandeling

Candida albicans: symptomen, oorzaak en behandeling

Candida albicans: symptomen, oorzaak en behandeling Candida symptomen bij vrouwen en mannen hangen af van de locatie van de schimmelinfectie. Candida albicans is een gistachtige schimmel die van nature aanwezig is in en op het menselijk lichaam. Deze gist gedijt goed in een warme en vochtige omgeving. Candida komt voor op de huid en huidplooien (nagelplooien, borstplooien, oksels, tussen de billen) en in slijmvliezen, zoals in de vagina en in de mond. Bij gezonde mensen veroorzaakt candida geen klachten. In sommige situaties kan candida zich echter snel vermenigvuldigen.

Candida

Candida-infectie van de mond / Bron: Alila Medical Media/Shutterstock.comCandida-infectie van de mond / Bron: Alila Medical Media/Shutterstock.com

Wat is Candida albicans?

Candida albicans is een gistachtige schimmel die van nature aanwezig is in en op het menselijk lichaam. Deze gist gedijt goed in een warme en vochtige omgeving. Candida komt voor op de huid en huidplooien (nagelplooien, borstplooien, oksels, tussen de billen) en in slijmvliezen, zoals in de vagina en in de mond. Bij gezonde mensen met voldoende weerstand veroorzaakt candida normaal gesproken geen klachten, maar door diverse factoren kan het uitgroeien tot een besmettelijk agens. De gist gaat dan draden vormen en vanaf dat moment spreekt men van een schimmel.

Gunstige omstandigheden voor candida
Een lokale omstandigheid waarin candida zich snel kan vermenigvuldigen, is bijvoorbeeld een warm en vochtig 'klimaat' in huidplooien. Irritatie en jeuk in de plooi tussen de billen is een bekend verschijnsel. Luieruitslag bij baby’s komt ook vaak voor. Andere omstandigheden waarbij candida zich snel kan vermenigvuldigen, is het gebruik van bijvoorbeeld antibiotica of als de weerstand laag is door bijvoorbeeld een griep. De bacteriën die de schimmel normaal gesproken onder controle houden kunnen dan te gering worden, waardoor de schimmel zijn kans grijpt en zich vermenigvuldigt en een infectie veroorzaakt. Wat veel voorkomt onder dergelijke omstandigheden is een vaginale schimmelinfectie die wordt veroorzaakt door Candida.

Synoniemen

Een schimmelinfectie (mycose) die wordt veroorzaakt door gistachtige schimmels, zoals candida albicans, wordt ook wel een candidainfectie, candidiasis of candidose genoemd.

Oorzaken Candida infectie

Van nature komt candida bij veel mensen voor op en in het lichaam. Een lokale candida infectie kan verschillende oorzaken hebben.

Candida in de mond

Een candida infectie in de mond kan veroorzaakt worden door het gebruik van medicijnen die geïnhaleerd worden (bijvoorbeeld bij astma) of antibioticagebruik of door medicatie die zorgen voor een vermindering van de weerstand (zoals bepaalde soorten chemotherapie). Een ernstig tekort aan vitamine B of ijzer kan ook leiden tot een Candida-infectie in de mond.

Candida in de vagina

Factoren die kunnen leiden tot vaginale schimmelinfecties door candida zijn antibiotica, het gebruik van prednison en andere medicijnen die het immuunsysteem beïnvloeden, (niet goed ingestelde) diabetes (= suikerziekte), zwangerschap en menstruatie en wassen met zeep. Door te wassen met zeep verandert de zuurgraad in de vagina, waardoor gisten zoals candida zich gemakkelijker kunnen vermenigvuldigen.

Candida op de huid

Een infectie op de huid kan ontstaan op plekken waar het warmer en vochtiger is, zoals huidplooien. Candida gedijt goed op deze plekken.

Mondhoekeczeem bij een ouder persoon / Bron: Matthew Ferguson, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Mondhoekeczeem bij een ouder persoon / Bron: Matthew Ferguson, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Klachten en symptomen candida infectie

Een candida infectie in de mond wordt bij kinderen ook wel spruw genoemd. De symptomen zijn kleine witte plekjes op de slijmvliezen, de tong en het tandvlees. Soms uit de infectie zich in rode gladde afwijkingen van de tong en de slijmvliezen, welke bijzonder pijnlijk kunnen zijn. Candida kan zich ook manifesteren in de mondhoeken, wat mondhoekeczeem of perlèche wordt genoemd.

Vaginale candida-infectie
Bij een candida-infectie in de vagina kan een toename van vaginale afscheiding ontstaan, die wit of gelig van kleur, iets brokkelig en reukloos is. Sommige vrouwen hebben last van een branderig of jeukend gevoel in de vagina. De huid rond de vagina kan ook aangedaan zijn, met verschijnselen als roodheid en (heftige) jeuk. Geslachtsgemeenschap kan pijnlijk zijn. Na geslachtsgemeenschap met een vrouw met vaginale candida, kan een man een candida-infectie aan de penis ontwikkelen.

Candida op de huid
Luieruitslag bij baby's is een bekend voorbeeld van een candida-infectie van de huid. Naast roodheid, kunnen blaasjes, wondjes of schilfering voorkomen. Infectie van de huid treedt ziet men vooral op warme en vochtige plaatsen van het lichaam, zoals huidplooien. In het bijzonder mensen met overgewicht kunnen hier last van hebben. De symptomen zijn een rode en vochtige huid, waarbij er kleine, met vocht gevulde blaasjes ontstaan.

Systemische candidiasis
Candida zal normaal gesproken alleen een plaatselijke infectie veroorzaken van de huid of van de slijmvliezen in de mond of vagina. Bij ernstig zieke mensen of bij mensen met een sterk verminderde weerstand zoals bij patiënten met AIDS of kanker, kan candida in het bloed terechtkomen. Dit wordt een 'gegeneraliseerde infectie' of 'systemische candidiasis' genoemd en kan leiden tot een verstoring van inwendige organen, zoals leverfalen of nierproblemen.

Diagnose en behandeling candida infectie

De huisarts zal bij een lokale infectie doorgaans de diagnose stellen op basis van de klachten. Een infectie met candida albicans wordt in vrijwel alle gevallen bestreden met anti-gist medicijnen of anti-schimmel medicijnen in de vorm van een zalf, tabletten, een mondspoeling of orale gel of een infuus (bij een gegeneraliseerde infectie).

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Is candida een soa? - Candida albicansIs candida een soa? - Candida albicansCandida is een veel voorkomende aandoening. Veel mensen hebben er last van. Er zijn veel verschillende soorten klachten…
Besmetting met CandidaBesmetting met CandidaCandida wordt onterecht ook wel een Soa genoemd. Officieel valt Candida niet onder de Soa, maar is het een gistinfectie.…
Het Candida dieetHet Candida dieetCandida is een schimmelinfectie die veroorzaakt wordt door schimmels. Candida kan meerdere oorzaken hebben zoals: stress…
Candida door antibiotica, ijzergebrek of chemotherapieCandida of in de volksmond schimmelinfectie komt bij heel veel mensen voor. Wat velen niet weten is dat antibiotica met…
Vaginale schimmelinfectie (Candidiasis)Jeuk in en rond de vagina, pijn bij plassen en meer afscheiding dan normaal? Grote kans dat er sprake is van een vaginal…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Adam J/Shutterstock.com
  • Everdingen, Jannes J.E. van, (hoofdredactie): Het medisch handboek; Kosmos-Z&K Uitgevers, Utrecht/Antwerpen, vijfde volledig herziene druk 2006.
  • Ford, D.H., J.P. Schadé, J. Tomson: Het grote medische handboek; Rebo Productions, Lisse, 2009.
  • Heycop ten Ham, C. van, H.J.C. Hendriks, J.H. in de Bosch, J.H.M. Schormans, J.W. van der Krans (redactie): Basisboek Pathologie, ThiemeMeulenhoff, Utrecht/Zutphen, eerste druk, tweede oplage, 2000.
  • http://nhg.artsennet.nl
  • Afbeelding bron 1: Alila Medical Media/Shutterstock.com
  • Afbeelding bron 2: Matthew Ferguson, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "Candida albicans: symptomen, oorzaak en behandeling"

Reactie

Sanne, 29-07-2016 10:22 #1
Ik heb naar aanleiding van dit artikel een vraag.
kan de candida erger worden als je in een omgeving bent waar ook andere soorten schimmels zijn zoals de schimmels die op de grond groeien in een plantenbak? of hebben deze schimmels niets te maken met de ontwikkeling van candida? Reactie infoteur, 12-08-2016
Candida albicans is een gistachtige schimmel die van nature aanwezig is in en op het menselijk lichaam. Vooral warmte en vocht zijn condities waarin schimmels uitermate goed gedijen. Door contact met schimmels in bijvoorbeeld de bodem, kan men andere soorten schimmelinfecties krijgen: http://goo.gl/BxeHxG.

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 06-01-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Pijn bij seks
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!