InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > De geneeskracht van gewone eikvaren

De geneeskracht van gewone eikvaren

De geneeskracht van gewone eikvaren Gewone eikvaren is een varensoort die van nature voorkomt op een groot deel van het Noordelijk halfrond. In Noord-Amerika vind je hem in Canada en het oosten van de V.S. In Europa groeit het onder andere volop in Scandinavië, Frankrijk, Duitsland Nederland en België. Hij groeit graag op rotsen en kliffen en in bossen waar een rotsachtige ondergrond de boventoon voert. Hij wordt niet hoger dan 30 centimeter. De wortel van de eikvaren is eetbaar. Het is van oudsher een medicinale plant en wordt heden ten dage nog steeds in de fytotherapie ingezet, met name bij verminderde lever- en galwerking, constipatie en geelzucht.

Inhoud:

Traditioneel gebruik

De wortel van eikvaren wordt gegeten. Hij heeft een bitterzoete smaak. Soms wordt het gebruikt als smaakgever van nougat. In de eikvarenwortel zit de saponine osladine dat 500 keer zo zoet is als suiker. Osladine is in 1971 ontdekt. Daarnaast zitten er de zoetige koolhydraten glucose, fructose en sacharose in de wortel. Verder wordt de eikvarenwortel in de traditionele volksgeneeskunde van Europa gezien als een laxerend en wormdrijvend middel. Je zou er de lintworm mee kunnen verdrijven en vervolgens gelijk uit het lichaam afvoeren.

Naamgeving

In het Latijn wordt eikvaren Polypodium virginianum genoemd. Poly betekent ´veel´ en podium is het Griekse woord voor ´voet´. Virginianum betekent ´Afkomstig uit Virginia´. Virginia is de naam van een Amerikaanse staat waar de plant voorkomt. In het Duits wordt de plant Gewöhnliche Tüpfelfarn genoemd. In het Engels heet het common polypody. Een synoniem in het Latijn is Polypodium vulgare. In het Nederlands noemen we de plant naast eikvaren ook engelzoet. Dat slaat op de zoete smaak van de wortel. Overigens heet de plant in het Duits soms ook Engelsüß.

Werkzame stoffen

Van eikvaren wordt voor fytotherapeutische doeleinden vooral de wortel gebruikt. Het blad kan gebruikt worden maar dat gebeurt niet vaak. In de wortel zitten saponinen zoals polypadosaponine en osladine. Verder bevat het de koolhydraten sacharose, fructose en glucose, etherische olie, catechollooistof, slijmstoffen, zetmeel, vette olie, floroglucinederivaten, glycyrrhizine, de bitterstof samambaïne en de hars die beschikt over de antihelminthische of wormdrijvende eigenschappen.

De laxerende werking van eikvaren

Eikvarenwortel heeft een mild laxerende werking. Dat komt vooral omdat de bitterstoffen in de wortel zorgen voor een galdrijvende werkzaamheid. Doordat de gal beter werkt ontvangt de lever meer sappen om het eten te verteren. De spijsvertering gaat efficiënter en dus sneller en doelmatiger. Een lever die niet meer goed werkt zorgt over het algemeen voor constipatie. Door deze medicinale werkzaamheid wordt eikvaren in de fytotherapie voorgeschreven bij:
  • Leverinsufficiëntie of zwakke leverwerking,
  • Constipatie,
  • Icterus of geelzucht.

Eikvaren bij luchtwegenaandoeningen

Eikvaren heeft een expectorerende werking. Het bevordert het ophoesten en loshoesten van slijmen. De slijmstoffen die in deze plant zitten zijn daar met name verantwoordelijk voor. Daarom wordt het ingezet bij allerlei luchtwegenaandoeningen zoals chronische bronchitis en chronische hoest.

Dosis en veiligheid

Eikvaren op de rotsen / Bron: David Eickhoff from Pearl City, Hawaii, USA, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)Eikvaren op de rotsen / Bron: David Eickhoff from Pearl City, Hawaii, USA, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)
Er is een aantal manieren om deze geneesplant te gebruiken.
  • Moedertinctuur: driemaal 25 druppels per dag.
  • Wortelpoeder: dagelijks 2 tot 4 gram, met elke maaltijd 1 gram innemen.
  • Driemaal per dag 10 gram van een decoct(10%).
  • Driemaal per dag 1 gram vloeibaar extract.
Bij deze therapeutische doses zijn geen bijwerkingen bekend. Gedroogde wortel is actiever dan verse wortel.

Bezoek een arts of fytotherapeut

Gerelateerde artikelen
Bronchitis: hoe pak je dat aan?Bronchitis: hoe pak je dat aan?Bronchitis is dikwijls iets heel erg lastig. Het begint met een kriebel achter in de keel. Dan loopt dit door naar je bo…
Vitiligo en samambiaVitiligo en samambiaDuizenden planten worden er wereldwijd gebruikt als medicijn, nog veel meer tropische planten van ver weg worden alleen…
De geneeskracht van engelwortelDe geneeskracht van engelwortelEngelwortel werd in de Middeleeuwen, rond 1450, gebruikt om een medicijn tegen de gevreesde pest te maken. De plant kwam…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Samuel Thomas, Wikimedia Commons (GFDL)
  • Foto´s: wikimedia commons
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Polypodium_virginianum
  • http://fr.wikipedia.org/wiki/Polypode_commun
  • http://de.wikipedia.org/wiki/Gewöhnlicher_Tüpfelfarn
  • Afbeelding bron 1: David Eickhoff from Pearl City, Hawaii, USA, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van gewone eikvaren"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 07-11-2013
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Medische informatie…
Schrijf mee!