InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Chakra's en gerelateerde organen

Chakra's en gerelateerde organen

Chakra's en gerelateerde organen Het energiesysteem omvat naast meridianen en auralichamen, de chakra's. Dit zijn poorten tussen de meridianen en de aura en leiden zowel energie als informatie verder. Het zijn energieopname centra, waarvan er duizenden bestaan, die als gekleurde wielen met verschillende snelheden rondtollen. De meeste ervan zijn erg klein. De chakra's vormen één van de negen verschillende energieën van het lichaam en kunnen worden gemeten aan de hand van elektromagnetische frequenties waar ze zich bevinden. Het auralichaam en de omgeving transformeren deze energie en geven de energieën vervolgens door aan de energiebanen en auralichamen.

Inleiding

De belangrijkste chakra's, zeven in getal, liggen langs de middellijn van het lichaam en staan in verbinding met de zeven belangrijkste hormoonklieren van ons fysiek lichaam. De connectie komt tot stand door het zenden van energie aan deze klieren. De energieën van het etherisch lichaam, dat vijf centimeter boven ons fysiek lichaam is gelegen, stromen door de chakra's en bevatten de zeven kleuren van het zichtbare spectrum. De vitale energie uit de kosmos komt middels het sacraal chakra ons systeem binnen en vermengt zich met de aardse energie. De zeven grote chakra's zijn van onder naar boven, het wortel-, het sacraal-, het navel-, het hart-, het keel-, het voorhoofds- en het kruinchakra. De ligging aan de voorkant komt overeen met de hoogte van de ligging aan de achterzijde. De chakra's vervullen een sleutelrol in het herstellen van de energiebalans. Hierna volgt een overzicht van de correspondenties van de chakra's met het fysieke lichaam en de levensthema's.

Verwerking van problemen

Onze chakra's inviteren ons problemen onder ogen te zien, ze te verwerken en ze vervolgens te laten culmineren in eenheid met het Hogere Zelf. Bij niet verwerking vindt opslag in de fijnstoffelijke lichamen plaats. De koendalini of slangenkracht heeft het vermogen om de verschillende ervaringsniveaus met elkander te verbinden.

Het wortelchakra

Thema: primaire overlevingsfuncties, verbinding met aardenergie, instandhouding van de soort, doorzettingsvermogen en strijd.
Locatie: bekkenbodem, straalt naar onderen.
Gerelateerde organen: wervelkolom, heupen, benen, voeten, tanden, botten en bijnieren.

Het sacraal chakra

Thema: seksualiteit en zintuiglijkheid, relaties, spijsvertering, honger, mogen en niet mogen, creativiteit en levensvreugde.
Locatie: ter hoogte van het heiligbeen, aan de voorkant enige centimeters onder de navel.
Gerelateerde organen: voortplantingsorganen, nieren, onderrug, vertering, huid en vloeistoffen in het lichaam.

Het navelchakra

Thema: macht, angst, persoonlijke wil, verstand, ego en verwerking van gevoelens en ervaringen.
Locatie: halverwege de onderkant van het borstbeen en de navel.
Gerelateerde organen: alvleesklier, energiestofwisseling, maag, lever, gal, vegetatieve zenuwstelsel, gewrichten, milt, middenrif, lendenen, en ontgifting via de uitscheiding.

Het hartchakra

Thema: empathie, mededogen, harmonie, concentratievermogen, de ziel, hemel en aarde en onvoorwaardelijke liefde.
Locatie: midden in de borst, aan de onderkant van het borstbeen.
Gerelateerde organen: hart, thymus, longen, bloedsomloop, bovenrug en ontgifting via opslag in vetdepots.

Het keelchakra

Thema: zelfexpressie, individualiteit, inspiratie, creativiteit en communicatie.
Locatie: op de hoogte van het strottenhoofd.
Gerelateerde organen: (bij) schildklier, hals, nek, keel, neus, oren, stem, longen, evenwicht tussen lichamelijke en geestelijke groei.

Het voorhoofdschakra

Thema: innerlijk weten, intuïtie, imaginatie, visualisatie, zelfkennis, inzien van de eigen weg in de kosmos.
Locatie: midden op het voorhoofd.
Gerelateerde organen: neus, ogen, oren, kleine hersenen, hypothalamus en hypofyse.

Het kruinchakra

Thema: rechtstreekse schakel met de bron, geestelijke groei, is de poort voor de opname van geestelijke vermogens.
Locatie: bovenop het hoofd.
Gerelateerde organen: pijnappelklier, hersenen en de rest van het lichaam.

Het voorhoofdschakra reguleert de activiteiten van alle daar onder gelegen chakra's. Het zorgt voor een balans tussen de kracht van het denken en de mentale vermogens zoals imaginatie en visualisatie. Emoties als angst, vrees en andere negatieve gevoelens worden op de lagere astrale niveaus verwerkt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Chakra's en de TarotChakra's en de TarotEr zijn in ons lichaam zeven grote chakra's te vinden. Deze zeven verschillende chakra’s zijn verbonden met de grote en…
Je derde chakra, het zonnevlechtchakraIeder mens heeft zeven chakra’s, waarvan het derde chakra het zonnevlechtchakra wordt genoemd. Het derde chakra heeft li…
Je eerste chakra, het wortelchakraIeder mens heeft zeven chakra’s, waarvan het eerste chakra het wortelchakra wordt genoemd. Het eerste chakra heeft licha…
Je vijfde chakra, het keelchakraIeder mens heeft zeven chakra’s, waarvan het vijfde chakra het keelchakra wordt genoemd. Het vijfde chakra heeft lichame…
Je vierde chakra, het hartchakraIeder mens heeft zeven chakra’s, waarvan het vierde chakra het hartchakra wordt genoemd. Het vierde chakra heeft lichame…

Reageer op het artikel "Chakra's en gerelateerde organen"

Infoteur: Zonne
Laatste update: 16-04-2018
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Medische informatie…
Schrijf mee!