InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Wat is thalassotherapie?

Wat is thalassotherapie?

Wat is thalassotherapie? Thalassotherapie is in opkomst, maar we moeten er nog vaak voor naar het buitenland… en dan ook nog eens naar de kustgebieden. Zeker landen als Frankrijk en Tunesië staan erom bekend vele thalassokuuroorden te hebben, maar ook dichter bij huis kan je de weldaad steeds vaker ondervinden. Met name voor de huid, spieren en gewrichten kan thalassotherapie een echte weldaad zijn.

Wat is het?

De naam dankt de therapie aan de oergodin: “Thalassa van de zee”. De Romeinen en Grieken waren al op de hoogte dat de zee een genezende werking heeft en baden werden ook toen al veelvuldig gevuld met zeewater. De hedendaagse thalassotherapie is gebaseerd op hetgeen in Frankrijk in de tweede helft van de 19e eeuw is neergezet of eigen voorgezet wat de Romeinen en Grieken al bedacht hadden. Bioloog Quinton is uitgegaan van het gegeven dat het menselijk lichaam is ontstaan in zee en bloedplasma heeft een bijna identieke samenstelling aan zeewater (zowel in samenstelling, maar ook in de concentratie minerale zouten, proteïnen en sporenelementen).

De baden in de kuuroorden zijn gevuld met mineralogisch of organisch zeewater. Er wordt veelal stoffen aan toegevoegd zoals modder en algen.

Wat doet het?

Behalve een weldaad voor de huid, is thalassotherapie ook goed bij opkomende spier- of gewrichtsklachten. Voor zowel mensen met psoriasis als reumatische klachten, kan thalassotherapie goed werken. Behalve een stukje wellness, waar niemand nog slechter van geworden is, wordt het ook gezien als een stuk preventie. Het zou als een vanzelfsprekendheid gekoppeld kunnen worden aan een gezonde leefstijl en dat wil zeggen dat je periodiek de thalassotherapie ondergaat. Spreekt voor zich dat het totaalplaatje niet alleen zorgt voor lichamelijk welbevinden, maar ook geestelijk.

Vage klachten

Sommige mensen hebben last van relatief “vage klachten”, maar klachten die er daadwerkelijk zijn. Dit kan bijvoorbeeld een vermoeidheid zijn, die niet echt te verklaren is. Maar ook klachten die in de menopauze of pre menopauze plaatsvinden, zoals stemmingswisselingen of slecht slapen, kunnen aangepakt worden tijdens de thalassotherapie.

Bron: Derplani / PixabayBron: Derplani / Pixabay

Wellbeing

Wellbeing gaat verder dan wellness en waar wellness inspeelt op de gemoedsrust, lekker uitrusten in een heerlijke omgeving, gaat wellbeing verder als het gaat om gezondheid. Eerst een algenpakking, welke wel vaker voor een thalassobad gegeven worden. Daarna heerlijk in een thalassobad verblijven en dit kan je bijvoorbeeld afsluiten met een massage waar van je heerlijk ontspant. Heerlijk met bijvoorbeeld sinaasappelolie gemasseerd worden, tot je bijna slaapt. Heb je wat “knopen” in de spieren, dan kan de druk wat opgevoerd worden.

Kuurprogramma

Er worden inmiddels speciale reizen georganiseerd om bijvoorbeeld een week of wat in een thalassokuuroord te verblijven. Als je zo’n reis boekt, dan krijg je behalve veel luxe ook een programma aangeboden waar uiteraard de thalassobaden dagelijks onderdeel van uitmaken. Meestal heb je wat verschillende programma’s waar je aan deel kunt nemen.

De meeste programma’s hebben wel de eerdergenoemde algenpakking in het pakket zitten. Algenpakkingen kunnen een positieve uitwerking hebben op:
  • Het ontgiften van de huid.
  • De vochtigheidsgraad van de huid verbeteren.
  • Het zuiveren van de huid, wat bijvoorbeeld goed kan werken bij acne.
  • Het werkt tegen cellulitis.

Verder worden er vaak speciale gezichtsbehandelingen aan toegevoegd, vooral reinigend, zuurstof verrijkend en vocht inbrengend. Wie van de natuurproducten houdt, vindt hier een overvloed aan producten op natuurlijke basis.

Overigens zijn er in Nederland ook speeds meer kuuroorden die thalassotherapie aanbieden. Dit kan ook in een dagarrangement verpakt worden.

Tot slot

De sauna, kuurbaden, pakkingen en massages het is allemaal goed en vooral ontspannend voor het lichaam. Als een speciaal kuurbad, zoals thalasso, iets extra’s voor je kan doen, is dat alleen maar meegenomen. Goed voor lichaam en geest is het in ieder geval, dus een dagje of een tipje van enkele dagen is nooit weggegooid geld.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wellness: sauna, kuuroord, stoombadWellness: sauna, kuuroord, stoombadWellness arrangement en weekend. Wellness betekent ontspannen. Overal in het land is wel een wellness-centrum te vinden.…
Overzicht sauna's met badkledingOverzicht sauna's met badkledingEen dagje naar de sauna is heerlijk. Het is er lekker ontspannen genieten van de weldadige warmte en rust. Sommige mense…
Wellness, de weldaad van rust en reinheidWellness, de weldaad van rust en reinheidWellness lijkt ook weer zo’n toverwoord wat plotseling overal opduikt. Wat bedoelen we eigenlijk met wellness en wat zij…
Ontspannen, rust en relaxen in een spaOntspannen, rust en relaxen in een spaDruk, druk, druk! Ontspannen schiet er door alle drukte vaak bij in. Om lekker in je vel te zitten, om je goed te voelen…
Sauna kopen: Infrarood sauna, stoomcabine of gewone sauna?Een eigen sauna is een droom voor velen. Wie wil er tenslotte geen wellness center in zijn eigen huis? Maar wat is nou e…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Wat is thalassotherapie?"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 20-09-2016
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Special: Wellness
Medische informatie…
Schrijf mee!