InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Celzouten nummer 4-6, alle kaliumsoorten

Celzouten nummer 4-6, alle kaliumsoorten

Celzouten nummer 4-6, alle kaliumsoorten Celzouten kunnen bepaalde tekorten in het lichaam aanvullen. Of men last heeft van een tekort kan men zien aan bepaalde uiterlijke kenmerken. Maar ook bepaalde aandoeningen kunnen duiden op een tekort. De celzouten 4-6 werken respectievelijk in op: reiniging via de klieren, energie en stresssituaties en reiniging in het algemeen.

Celzout nummer 4: Kalium chloratum (kaliumchloride)

Kaliumchloride is een snelwerkend celzout, maar bij grote tekorten kan het soms wel maanden duren voordat de depots van dit celzout in het lichaam weer goed gevuld zijn. Om acute klachten te verhelpen, zoals verkoudheid, dient men om de vijf minuten een tablet onder de tong te laten smelten. Voor volwassenen geldt een dosering van zes tabletten per dag, voor kinderen twee tot drie tabletten.

Toepassing

Kaliumchloride is een ontgiftings- en slijmvliesmiddel. Het is dus uitermate geschikt voor alle aandoeningen van de slijmvliezen, waaronder verkoudheid, pees- en slijmbeursontstekingen, amandelontsteking en maag- en darmontstekingen. Het kan daarnaast ook medicijnresten en chemische stoffen uit het lichaam verwijderen. Daarom is het een goed idee voor een behandeling door een tandarts dit celzout in te nemen. Drie dagen voor de behandeling beginnen en blijven slikken tot twee dagen erna. Bovendien verlaagt kalium ook nog eens de bloeddruk.

Kenmerken van een tekort van celzout nummer 4

Tekorten zijn te herkennen aan:
  • witte of lichtblauwe verkleuringen in het gezicht
  • gerstekorrels
  • een witte of beslagen tong
  • gevoelige slijmvliezen
  • gezwollen lymfeklieren
  • couperose
  • gewichtstoename

Bijzonderheden

Vet en alcohol kan dit type niet goed verdragen. De klachten verbeteren door warmte en verergeren daarentegen door beweging.

Celzout nummer 5: Kalium phosphoricum

Als men een tekort heeft aan dit middel dan dient u dit middel een aantal maanden in te nemen. Bij een acute uitputting, door bijvoorbeeld examens, werkt dit middel echter heel snel. Voor een goed effect kan men dan vijf tot wel tien tabletten oplossen in een glas met water en dit vervolgens opdrinken. Voor langdurig gebruik geldt weer de dosering van zes tabletten voor volwassenen en ongeveer twee tot drie voor kinderen.

Toepassing

Dit is het middel voor zenuwen, psyche, ontstekingen en ook voor spieren. De zalf van kalium phos. is goed te gebruiken bij zenuwpijnen en zwakke spieren.
Het is vooral geschikt bij onder andere:
  • moeheid door chronische uitputting
  • zenuwpijn
  • regeneratie
  • depressiviteit
  • zwakke spieren

Mensen met een tekort aan kalium phos zijn te herkennen door:
  • slanke bouw
  • moe en uitgeput
  • grauw gezicht, zonder glans
  • zien er vaak ouder uit dan dat ze zijn
  • dof haar en snel grijs worden
  • zenuwzwakte, zowel psychisch als fysiek

Bijzonderheden

Bij tekorten aan kalium phos. heeft men veel rust en slaap nodig. Dit om de energiereserves aan te vullen. Koude en meer inspanning verergeren de klachten. Vaak heeft dit type al weer snel honger, ook net na een maaltijd.

Celzout nummer 6: Kalium sulfuricum

Dit middel is langzaam werkend en daarom dient men het minimaal acht weken in te nemen. Ook hier geldt de dosering van zes tabletten en twee tot drie voor kinderen.

Toepassing

Kalium sulfuricum is het middel voor uitscheiding en ontgifting. Daarmede ondersteunt het de lever in zijn taken. De zalf is te gebruiken voor de ontgifting via de huid en werkt ook bij gewrichtsklachten. Wat zalf op de neusvleugel smeren kan helpen bij een chronische neusverkoudheid en de lever kan men extra helpen door s' avonds voor het naar bed gaan de onderste ribben aan de rechterkant (waar de lever ligt) in te smeren met kalium sulf. zalf. Het helpt verder ook bij bindvliesontsteking en bij chronische bronchitis en astma.

Een tekort is te herkennen aan onder andere:
  • bruin tot gele verkleuringen in het gezicht (o.a. ouderdomsvlekken en sproeten)
  • schilferige huid
  • aanleg voor problemen aan de luchtwegen en KNO klachten
  • aanleg voor huidziekten zoals eczeem
  • bruin- tot gele aanslag op de tong

Bijzonderheden

Bij warmte en in de avond verergeren de klachten. Er kan een afkeer tegen warme dranken en roken zijn. Alhoewel koude de klachten verbetert zijn de mensen vaak wel heel kouwelijk.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zelf een crème maken van celzoutenZelf een crème maken van celzoutenDe eerste 12 celzouten van Schüssler hebben ook crèmes in hun assortiment, zodat je bepaalde plekken op het lichaam loka…
Beter slapen met behulp van celzoutenBeter slapen met behulp van celzoutenLekker slapen, wie wil dat nu niet? Celzouten kunnen nog wel eens zorgen dat slaapproblemen worden opgelost. Dus bij pro…
Dr.Schüsslers celzouten en celzouttherapieDr.Schüsslers celzouten en celzouttherapieCelzouttherapie is een alternatieve behandeling, gegeven door een celzouttherapeut(e) of homeopaat waarbij het zelfherst…
Sudocrem, voor meer dan alleen luieruitslagSudocrem, voor meer dan alleen luieruitslagSudocrem is een zalf welke je voornamelijk zal doen denken aan babyverzorging. Luieruitslag, schrale billetjes, rode en…
Zoethoutwortel, voor een betere gezondheid van slijmvliezenZoethoutwortel, voor een betere gezondheid van slijmvliezenZoethoutwortel is een adaptogeen kruid wat diverse gezondheidsvoordelen kan opleveren. Zo is het onder andere goed voor…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: The3cats, Pixabay
  • Boek Schüssler celzouten geschreven voor Maria Lohmann

Reageer op het artikel "Celzouten nummer 4-6, alle kaliumsoorten"

Infoteur: Zonne
Laatste update: 10-05-2019
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Special: Celzouten
Medische informatie…
Schrijf mee!