InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Celzouten nummer 7-9, magnesium en natrium

Celzouten nummer 7-9, magnesium en natrium

Celzouten nummer 7-9, magnesium en natrium Schüssler celzouten kunnen helpen bepaalde tekorten aan mineralen op te lossen. Er zijn 12 verschillende basis celzouten en nog eens 15 aanvullende celzouten. Elk celzout heeft zijn eigen kenmerken en klachten bij een tekort. De celzouten 7-9 werken respectievelijk in op: ontspanning, de vochthuishouding en de zuur-base balans. De nummers van de celzouten verwijzen naar de volgorde van ontdekking in het verleden.

Celzout nummer 7: Magnesium Phosphoricum

Dit celzout is een snelwerkend zout. Je kan het onder andere innemen als "hete 7" bij acute krampen. Doe dan tien tabletten in een half glas heet water en drink dit zo warm mogelijk op. Het is ook mogelijk om iedere vijf minuten één tablet hiervan in te nemen. Als er een groot tekort is aan dit celzout, is een kuur van een week of zes een goed idee. De dosering is daarbij zes tabletten voor volwassenen en voor kinderen drie tabletten. Onder de tong laten smelten. Dit celzout bestaat ook in de vorm van een gelcrème, waarbij de zalf de zenuwen en spieren versterkt en zorgt voor plaatselijke ontspanning. De zalf is te gebruiken bij allerlei krampsoorten, zenuwpijn, jeuk en menstruatieklachten.

Toepassing

Toepassingsgebieden van magnesium phos. zijn onder andere:
  • acute krampen en zenuwpijn
  • stijve spieren
  • buikkramp door gasvorming
  • pijn in het algemeen
  • nerveusheid
  • menstruatieklachten

Kenmerken van een tekort

Mensen die een tekort hebben aan dit celzout hebben last van rode plekken op de wangen en agitatieplekken in de hals (rode plekken). Ze zijn vaak snel overprikkeld en zeer gevoelig. Ook blozen ze snel. Dit type heeft snel last van krampen op allerlei gebied. De pijn is vaak snel opkomend en stekend.

Bijzonderheden

Vaak hebben ze een sterk verlangen naar chocolade en andere cacao zoetigheden. Dit komt omdat hierin magnesium zit. Als dit celzout wordt ingenomen na zeven uur s'avonds dan werkt het ontspannend en helpt het mee aan een gezonde slaap. Deze mensen hebben veel warmte nodig. Tegendruk op plekken van pijn helpt de pijn te verlichten. De pijn zit vaak (niet altijd) meestal aan de rechterkant van het lichaam. Er zijn ook veel mensen die in plaats van celzout nummer 7 een gewoon magnesium supplement innemen, dan is het wel belangrijk dat je de juiste soort magnesium uitkiest. Dit probleem heb je niet als je voor celzouten kiest.

Celzout nummer 8: Natrium Chloratum

Bij een tekort is een kuur van ongeveer acht weken aan te raden. Tekorten bouwen zich vaak over langere tijd op en hebben daarom ook langere tijd nodig om weer aangevuld te worden. Voor volwassenen zes tabletten onder de tong laten smelten, kinderen hebben genoeg aan twee tot drie tabletjes per dag.

Toepassing

Natrium chloratum is het celzout van de uitscheiding en het is het zout voor de vochthuishouding. Daarom is het werkingsgebied vooral te vinden in te korten of juist een teveel aan vocht/water.
Klachten die kunnen ontstaan bij een tekort zijn:
  • slijmvliesproblemen met waterige afscheiding
  • maagpijn
  • hoofdpijn
  • koortslip
  • gewrichtsklachten
  • teveel of te weinig speeksel of tranen
  • oedemen

Kenmerken van een tekort

De huid van deze mensen bevat vaak grove poriën in het gezicht. Ook hebben ze vaak bolle wangen en een glans over het gezicht. Vaak zijn ze slank en bleek. Koude handen en voeten zijn ook een kenmerk.

Bijzonderheden

Dit type heeft vaak een grote behoefte aan zout. Ze zijn snel verzadigd qua eten en hebben soms last van geeuwhonger. Ze drinken daarnaast veel water. Aan zee nemen de klachten af, maar bij droogte verergeren de klachten vaak.

Celzout nummer 9: Natrium Phosphoricum

Gebruik van natrium phos is vaak voor meerdere weken aan te raden. Denk dan aan acht tot twaalf weken. In acute situaties is het mogelijk om elke vijf tot tien minuten een tablet hiervan in te nemen. Het helpt dan bijvoorbeeld tegen de klachten door te vet eten.

Toepassing

Dit celzout is het ontzuringsmiddel. De zalf is te gebruiken bij een vette en onzuivere huid, maar ook bij gewrichtsklachten die het gevolg zijn van bijvoorbeeld urinezuurkristallen (jicht). Het kan ook helpen om de lever te ontzuren door rechtsonder op de ribben wat zalf te smeren.
De tabletten werken onder andere bij:
  • verzuring van het lichaam
  • maagzuur
  • jicht
  • stijve nek
  • klachten na vet eten
  • zenuwpijnen

Kenmerken van een tekort

De mensen die hier een tekort aan hebben zijn te herkennen aan:
  • vettige glans op neus, voorhoofd en kin
  • aanleg voor mee-eters
  • aanleg voor reuma en jicht
  • opgezette lymfeklieren
  • steenpuisten en slecht genezende wonden

Bijzonderheden

Naast dit celzout is het aan te raden om ook basischer te gaan eten. Vet eten zal de klachten verergeren. Dit type heeft een grote behoefte aan zoetigheden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Beter slapen met behulp van celzoutenBeter slapen met behulp van celzoutenLekker slapen, wie wil dat nu niet? Celzouten kunnen nog wel eens zorgen dat slaapproblemen worden opgelost. Dus bij pro…
Dr.Schüsslers celzouten en celzouttherapieDr.Schüsslers celzouten en celzouttherapieCelzouttherapie is een alternatieve behandeling, gegeven door een celzouttherapeut(e) of homeopaat waarbij het zelfherst…
Vrouw en voeding: mineralen macronutriëntenVrouw en voeding: mineralen macronutriëntenEvenwichtige en gezonde voeding voor een vrouw bestaat uit voldoende eiwitten, koolhydraten, vetten, vitaminen, minerale…
Mineralen in de sportMineralen in de sportVoor sporters is het erg belangrijk dat ze goed op hun voeding letten. Welke rol spelen de mineralen calcium, magnesium…
Mineralen, voor de vitaliteit van je lichaamMineralen, voor de vitaliteit van je lichaamMineralen zijn net als vitamines erg belangrijk voor de vitaliteit van ons lichaam. Net als vitamines dienen ze om het l…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: The3cats, Pixabay
  • Boek Schüssler celzouten geschreven door Maria Lohmann

Reageer op het artikel "Celzouten nummer 7-9, magnesium en natrium"

Infoteur: Zonne
Laatste update: 13-03-2019
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Special: Celzouten
Medische informatie…
Schrijf mee!