InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Je ogen verbeteren op natuurlijke wijze

Je ogen verbeteren op natuurlijke wijze

Je ogen verbeteren op natuurlijke wijze Vele mensen lijden aan een bepaalde vorm van oogaandoening. Oogartsen, opticiens, chirurgen en ooglaserinstituten verdienen er hun brood mee. Nu is het zo dat er een aantal simpele manieren zijn om het gezichtsvermogen te verbeteren. Voeding en oefeningen zijn cruciale manieren om het gezichtsvermogen een stuk beter te maken. Dat voorkomt een gang naar de arts en het slikken van medicijnen.

Inhoud:

Vier manieren om oogkwaliteit te verhogen

Een oorzaak van een ziekte is zelden gelegen in één feit. Meestal spelen een samenspel van factoren een rol. Het lichaam en zijn immuunsysteem zijn flexibele systemen die inspelen op een minder goed werkend onderdeel van het lichaam; dat kan het lichaam zelf herstellen. Doch als er meerdere factoren zijn die de balans uit evenwicht brengen, is het verstandig om door middel van geneesplanten en voeding het lichaam te helpen.
Goji-bessen, goed voor de ogen / Bron: GiryaGirl, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Goji-bessen, goed voor de ogen / Bron: GiryaGirl, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
Er zijn aldus vier manieren waarop de kwaliteit van de ogen verbeterd worden:
  1. Het ontgiften van de lever
  2. Het eten van betacaroteen- en carotenoïdenrijke groenten- en fruitsoorten
  3. Het eten van voedsel dat goed is voor de hersens
  4. Het doen van oogoefeningen.

Traditionele inzichten en moderne wetenschap

De traditionele traditionele geneeskunde weet het al langer: de ogen hebben een verbinding met de lever. De Europese traditionele kruidengeneeskunde dacht er hetzelfde over: veel geneesplanten, zoals stinkende gouwe, worden zowel bij oogproblemen als leveraandoeningen gebruikt. Een minder goed werkende lever kan tot uitdrukking komen in het ontstaan van oogziekten. Hoe werkt dit? De lever is de grote ontgifter van het lichaam. De lever zuivert het bloed van toxinen. Wanneer echter de lever niet goed meer werkt, worden er te weinig gifstoffen uit het lichaam gehaald en er is grotere kans op het ontstaan van vrije radicalen. Dat zijn stoffen die voor ontstekingen kunnen zorgen. De De huid communiceert met de lever, dat staat al wetenschappelijk vast, maar dat de lever ook met de ogen in verband staat, is niet algemeen bekend, zelfs niet bij westerse artsen.

De oog-lever-verbinding

De gele vlek is een deel van het oog wat recht achter de lens zit; het is het brandpunt van de ooglens. Het netvlies zit als het ware op het oog. Dit zijn hele fragiele stukjes van je lichaam en ze zijn zeer gevoelig voor de gevaren van vrije radicalen. Een slecht werkende lever zorgt ervoor dat het zicht verminderd doordat deze kleine orgaantjes ziek worden. Maculadegeneratie, macula-oedeem, retina, wazig zicht en droge ogen kunnen allemaal het gevolg zijn van een overschot aan vrije radicalen door een slecht werkende lever. We weten dus dat oogziekten in verband staan met leveraandoeningen. In aanvulling hierop is het daarom verstandig om de lever te ontgiften.

De lever ontgiften

Een lever kun je detoxificeren of van gifstoffen ontdoen door verschillende natuurlijke producten. Ten eerste is daar mariadistel, dat is een plant waarvan het poeder zelfs mensen kan redden die een giftige, dodelijke paddenstoel hebben gegeten. Mariadistel stimuleert de lever direct zodat het meer gifstoffen kan afvoeren. Verder werken alle bittere producten goed voor de lever. Bittere groenten zijn andijvie, witlof en paardenbloemblad. Het is eveneens gezond om absinththee te drinken, een superbitter kruid dat overigens als bijwerking heeft dat je er verslaafd aan kan raken.

Betacaroteen en carotenoïden

Daarnaast zijn er voedingsstoffen waar veel betacaroteen en carotenoïden in zitten. De carotenoïden luteïne en zeaxanthine zijn even gezond voor de ogen als vitamine A of betacaroteen. Groenten waar veel carotenoïden in zitten zijn wortels, zoete aardappelen, pompoenen, spinazie, courgettes en broccoli. Fruit dat over veel carotenoïden beschikt is: goji-bessen, duindoorn, blauwe bosbes, cantaloupe meloen, frambozen, dadels, rozenbottels, kiwi, pitaja, incabessen en abrikozen. Zink is eveneens goed voor de ogen. Voedsel waar veel zink in zit is: pompoenpitten en bonen.

Gezonde hersens

Verder is het verstandig om ook een gezond werkend stel hersens te hebben. De ogen vormen immers een soort verlengstuk van de hersenen. De retina of gele vlek is een onderdeel van je oog maar het valt eigenlijk meer onder de hersenen. Hersenen bestaan vooral uit gezonde vetten. Essentiële vetzuren bouwen onze hersenen op. Deze vetten zitten bijvoorbeeld in avocado´s, zwarte bessen, kokosolie, hennepolie, hennepzaad, walnoten en paranoten.

Oculair immuunsysteem

Het oculaire immuunsysteem beschermt het oog tegen infectieziekten. Bij verwondingen wordt het herstelproces door dit systeem gereguleerd. Dit systeem bestaat uit een groot aantal zenuwcellen. Nu is het zo dat het oculaire immuunsysteem getraind kan worden. Er bestaan oefeningen om het sterker te maken zodat het oog minder vatbaar wordt voor ziekten. Deze oefeningen worden met behulp van de zon gedaan. Omdat de zon erg fel is en het schadelijk kan zijn om erin te kijken, worden deze oefeningen enkel gedaan als de zon laag staat. In de zomer is dat voor acht uur en na 18.00 uur.

Ogentroost, goed voor de ogen / Bron: Tigerente, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Ogentroost, goed voor de ogen / Bron: Tigerente, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Oefeningen voor het oog

Wat je doet is: je kijkt niet in de zon maar 15 graden boven, ten noorden van de zon terwijl je drie tot vijf seconden met je ogen knippert. Vervolgens doe je precies ditzelfde ten oosten, zuiden en westen van de zon. Op deze manier verbeter je het gezichtsvermogen van je ogen. Het is belangrijk om niet de zonnestralen zelf in je ogen te krijgen. In de buitencirkel rond de zon bevindt zich de onzichtbare ultraviolette lichtband. Deze ultraviolette straling stimuleert de epitheelcellen in de ogen die direct in verband staan met de zenuwcellen. Daardoor wordt de pijnappelklier en de hypofyse gestimuleerd. Dat zijn de twee belangrijkste organen in de hersenen.

Tabel geneesplanten voor ogen

Enkele geneesplanten die goed zijn voor de ogen:
Gerelateerde artikelen
Hoe zien katten in het donker?Hoe zien katten in het donker?Katten jagen vaak tijdens de nacht, in het donker. Ze moeten een ongelooflijk goed ontwikkeld gezichtsvermogen hebben. V…
Hoe donkere kringen onder de ogen te verwijderenHoe donkere kringen onder de ogen te verwijderenVeel vrouwen hebben regelmatig last van donkere kringen onder de ogen. In de praktijk hebben 9 van elke 10 personen op d…
Waterige ogen - natuurlijke behandelingenWaterige ogen - natuurlijke behandelingenWaterige ogen kunnen op natuurlijke wijze ontstaan door emoties, koude of wind. Allergieën, infecties en een geblokkeerd…
Meer aandacht voor onze overbelaste ogenMeer aandacht voor onze overbelaste ogenVeel mensen zitten dagelijks uren voor de computer. Zowel op het werk als thuis. Maar houden we er wel genoeg rekening m…
Oogyoga: Beter zien dankzij oogoefeningenOogyoga: Beter zien dankzij oogoefeningenIn 2009 verkondigde sir Paul McCartney dat hij aan oogyoga deed. Plots kende deze ontspannende activiteit weer een boost…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Unsplash, Pixabay
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Ocular_immune_system
  • http://www.naturalnews.com/044533_eyesight_natural_therapy_ocular_health.html
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Visual_perception
  • Geert Verhelst, Groot handboek Geneeskrachtige Planten
  • Afbeelding bron 1: GiryaGirl, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 2: Tigerente, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "Je ogen verbeteren op natuurlijke wijze"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 02-04-2014
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Medische informatie…
Schrijf mee!