InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Verbrande ogen (zonnebrand) door blootstelling aan zon

Verbrande ogen (zonnebrand) door blootstelling aan zon

Verbrande ogen (zonnebrand) door blootstelling aan zon De zon is voor iedereen een belangrijke bron van vitamine D. Hoewel de zon veel essentiële vitaminen geeft, ontstaat ook mogelijk schade aan de huid wanneer deze te lang is blootgesteld aan de zon. De huid wordt donkerder wanneer deze verbrand is door de hitte van de zon. Zonnebrand leidt tot roodheid, pijn, irritatie en jeuk. Ook de ogen worden mogelijk verbrand door de zon. De schadelijke UV-stralen van de zon zijn ook in staat om beide ogen te vernietigen door een te lange blootstelling. Droge ogen, tranende ogen en oogpijn gaan mogelijk gepaard met door de zon verbrande ogen. Meestal volstaan enkele zelfzorgmaatregelen om deze ooggerelateerde symptomen te behandelen. Bij ernstige zonnebrand in de ogen is een bezoek aan de oogarts noodzakelijk, omdat dan mogelijk medicijnen nodig zijn. Normaal gesproken herstelt de patiënt binnen enkele weken van zonnebrand aan de ogen.

Oorzaken: Door blootstelling aan UV-stralen van de zon

Net als bij zonnebrand op de huid, veroorzaken UV-stralen een ontsteking van de ogen, met name aan de hoornvliezen. Dit is meestal veroorzaakt door een langdurige blootstelling aan zonlicht of zonnebankcabines. Verbrande ogen komen voornamelijk tot stand in de zomerperiode.

Zonnebrand aan de ogen leidt tot rode ogen / Bron: Marco Mayer, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)Zonnebrand aan de ogen leidt tot rode ogen / Bron: Marco Mayer, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)

Symptomen

Zonnebrand veroorzaakt symptomen nadat de patiënt urenlang in de zon heeft gelegen zonder geschikte oogbescherming. Verbrande ogen door de zon gaan gepaard met volgende mogelijke tekenen:

Hoe langer de ogen blootgesteld zijn aan de zon, hoe ernstiger de symptomen en uitkomsten zijn. Bij ernstige symptomen lijdt de patiënt aan fotokeratitis (sneeuwblindheid).

Behandeling en preventie van verbrande ogen door de zon

De behandeling voor door de zon verbrande ogen is afhankelijk van de ernst van de brandwonden.

Lichte schade

Voor lichte zonnebrand in de ogen mag de patiënt huismiddeltjes gebruiken zoals:
  • crèmes en lotions met zonbeschermingsfactor aanbrengen op de huid in de buurt van de om de ogen te beschermen tegen direct zonlicht.
  • de ogen altijd schoon houden door deze te wassen met schoon water.
  • een hoofdbedekking en zonnehoed dragen; dit biedt de ogen bescherming tegen het krijgen van een zonnebrand en verbrande ogen door UV-stralen
  • een UV-zonnebril dragen telkens wanneer de zon het hoogst is en de patiënt naar buiten gaat
  • veel vocht drinken om uitdroging te voorkomen
  • vrij verkrijgbare oogdruppels gebruiken

In de ogen wrijven is tot slot geen goed idee.

Ernstige schade

Bij ernstige oogpijn of andere ernstige oogproblemen, is het aangeraden om een oogarts te bezoeken omdat dan mogelijk sprake is van fotokeratitis. De oogarts schrijft dan mogelijk antibiotica-oogdruppels of oogzalf voor.

Prognose van zonnebrand aan ogen

De schade aan de ogen veroorzaakt door de zon is meestal niet permanent. Net zoals brandwonden op de huid, verdwijnen de symptomen vanzelf binnen een paar dagen. Het risico op permanente schade is laag als de blootstelling aan UV-stralen beperkt is tot het voorste deel van het oog, het hoornvlies. Als de blootstelling aan UV-stralen echter ook de achterkant van het oog (het netvlies) aantast, wat bijvoorbeeld gebeurt door rechtstreeks naar een eclips te kijken, ontstaat er een groot risico op permanente problemen met het gezichtsvermogen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Natuurlijke remedies tegen zonnebrandNatuurlijke remedies tegen zonnebrandDe symptomen van zonnebrand verschijnen enkele uren na blootstelling aan de zon. Ze hebben verschillende dagen tot soms…
Hoe kunt u kinderen beschermen tegen de zonU kunt nooit voorzichtig genoeg zijn als het gaat om de veiligheid van uw kinderen. Hoewel iedereen wel weet dat kindere…
Zomervakantie: de negatieve effecten en nadelen van de zonZomervakantie: de negatieve effecten en nadelen van de zonDe zomervakantie is een goede gelegenheid om de batterijen weer eens op te laden en te genieten van het mooie weer. Je m…
Zonnebrand (verbranden): symptomen, voorkomen en behandelingZonnebrand (verbranden): symptomen, voorkomen en behandelingZonnebrand uit zich als zwelling, roodheid en pijn, met later schilfering, vervelling en jeuk. Soms ontstaat er blaarvor…
Huismiddeltjes: Brandwonden en ZonnebrandDe ernstige tweede en derdegraads brandwonden horen uiteraard thuis in het ziekenhuis, maar hoe vaak gebeurd het niet da…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Free-Photos, Pixabay
  • Geraadpleegd op 27 oktober 2018:
  • Can you get sunburned eyes?, https://discoveryeye.org/sunburned-eyes/
  • Can Your Eyes Get Sunburned From Staring at the Sun? Experts Weigh In, https://www.allure.com/story/can-your-eyes-get-sunburned-photokeratitis
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Sunburned eyes, https://www.alcon.com/stories/sunburned-eyes
  • Symptoms of Sunburned Eyes and Its Home Treatments, https://www.simple-remedies.com/eye-care/sunburned-eyes.html

Reageer op het artikel "Verbrande ogen (zonnebrand) door blootstelling aan zon"

Infoteur: Miske
Laatste update: 01-07-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Oogaandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!