InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Huismiddeltjes: Brandwonden en Zonnebrand

Huismiddeltjes: Brandwonden en Zonnebrand

De ernstige tweede en derdegraads brandwonden horen uiteraard thuis in het ziekenhuis, maar hoe vaak gebeurd het niet dat men zich brandt aan een hete pan of iets dergelijks. Dit soort lichte eerstegraadsverbrandingen kunnen prima thuis worden behandeld, omdat ze vaak erg oppervlakkig zijn. Iedere brandwond moet altijd eerst worden afgekoeld. Dit kan men doen door de pijnlijke brandwond allereerst vijf minuten onder lauwwarm water af te spoelen. Verder bestaan er tal van huismiddeltjes voor!

Tegen verbanding

Zoals al in de inleiding aangeven is het eerst belangrijk om de beschadigde huid te spoelen met lauwwarm water. Mocht de huid verbrandt zijn door chemicaliën, dan is het ook belangrijk de wond na te spoelen met koud water zelfs nadat de pijn verdwenen is. De beschadigde plek moet verder nog worden ontdaan van steentjes en vuil, maar er moet worden opgelet dat de eventuele blaren niet worden stukgemaakt. Verder zou hierbij yoghurt op de verbrande huid verkoeling kunnen bieden, maar er kan ook een kompres worden gemaakt van honing en yoghurt. Als bij dit kompres nog gekneusde vlierbessen worden toegevoegd werkt het nog beter. Ook kunnen de vlierbladeren met wat boter worden vermalen tot een crème en die dan vervolgens op de brandplek aanbrengen. Een andere mogelijkheid is het pureren van komkommer, dit vermengen met wat glycerine en dit aanbrengen op de verbrande huid. Het is ook altijd goed om de huid te overspoelen met appelazijn, hierdoor koelt de huid lekker af. Degene die zich verbrand heeft moet genoeg te drinken krijgen. Eventueel kan er ook thee worden gemaakt op basis van citroenmelisse, dit heeft een kalmerend effect op de patiënt.

Tegen brandwonden

Een echt wondermiddel voor brandwonden is olijfolie, vooral brandwonden veroorzaakt door kokend water en/of stoom. Door olijfolie op de wond te smeren wordt de kans op genezing zonder blaren en/of littekens aanzienlijk vergroot. Het nadeel hiervan is wel dat het enigzins kan prikken. Om dit te verminderen kan er etherische lavendel- of perpermuntolie door de olijfolie worden gemengd om het prikken rond te wond wat te verminderen.

Tegen zonnebrand

Het is iedereen weleens overkomen lekker liggen zonnen op het strand alleen vergeten je op tijd in te smeren, of in slaap gevallen in de felle brandende zon. De ene huid kan hier beter tegen dan de andere en kan door overmatige blootstelling aan de zon verbranden. Hier zijn gelukkig ook genoeg huis tuin en keuken middeltjes voor die de pijn en klachten wat kunnen verlichten. Allereerst kan de brand uit de huid worden gehaald met een beetje citroensap of een theedoek doordrenkt met koude thee die men vervolgens op de verbrande huid legt. De hele ernstige vormen van zonnebrand, waarbij zelfs de nachtrust wordt verstoord kunnen worden verlicht door in een koel bad met 2 eetlepels zuiveringszout uw hele lichaam te dompelen. Een rijpe gepureerde advocado kan ook op de verbrande lichaamsdelen worden gesmeerd ter verkoeling. Wanneer u in uw gezicht bent verbrand kan men karnemelk erop deppen of aardappelen raspen en dit op de huid aanbrengen. Het zetmeel wat in de aardappelen zit zal de huid verkoelen en verzachten. Ook wanneer koude pepermunthee op de huid wordt aangebracht, kan dit verlichting bieden. Hiervoor werd al genoemd dat men zichzelf kon dompelen in een bad met zuiveringszout. Uiteraard kan men ook een theedoek gedrenkt in dit mengsel op de huid aanbrengen. Verder kan modder of klei het steken van de zonnebrand helpen verminderen.

Tegen gesprongen huid

Om dit pijnlijke verschijnsel enigzins te verlichten kan men een zakje van kaasdoek vullen met haver. Dit zakje wordt vervolgens dichtgebonden en in een koel bad gelegd. Ook kan het eventueel in warm water worden gelegd om even te laten weken. Het zakje wordt eerst uitgeknepen en kan vervolgens overdag op de gesprongen huid worden gewreven met de bedoeling om de pijn wat te verlichten.
© 2009 - 2019 Desertrose88, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Huismiddeltjes: Brandwonden en Zonnebrand"

Infoteur: Desertrose88
Gepubliceerd: 15-02-2009
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!