InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Oogproblemen in zomer: Soorten oogziekten in zomerperiode

Oogproblemen in zomer: Soorten oogziekten in zomerperiode

Oogproblemen in zomer: Soorten oogziekten in zomerperiode De zomer is het seizoen van vakantie, reizen, leuke indoor games, mango’s enzovoort. In dit warme seizoen komen echter ook bepaalde oogproblemen vaker tot stand, zoals droge ogen, een oogbindvliesontsteking, acanthamoebe keratitis en een oogallergie. Oogproblemen in de zomer voorkomen is belangrijk om te genieten van de vakantie en alle goede dingen die het seizoen biedt. Het volgen van enkele eenvoudige tips voorkomt zomergerelateerde oogziekten. Zorg dragen voor de persoonlijke hygiëne, direct zonlicht vermijden, een geschikte zonnebril dragen, zelfmedicatie vermijden en bij oogproblemen contact opnemen met een oogarts zijn de belangrijkste adviezen.

Acanthamoebe keratitis

Oorzaken

Gebruikers van contactlenzen mogen deze in geen geval in zwembaden of in de zee dragen, omdat ze gevoelig zijn voor een zeer ernstige ooginfectie veroorzaakt door de protozoa acanthamoeba. Als deze protozoa het oog infecteert, veroorzaakt dit acanthamoebe keratitis.

Symptomen

Hierbij ontstaat een pijnlijke hoornvlieszweer die het zicht ernstig en permanent kan beschadigen.

Behandeling

Antiseptische oogdruppels met een anti-amoebeneffect behandelen de ooginfectie. Ook neemt de patiënt soms ontstekingsremmers, pijnstillers en mydriatica (pupilverwijdende oogdruppels) om deze oogaandoening te behandelen.

Regelmatig grondig de handen wassen is belangrijk / Bron: Gentle07, PixabayRegelmatig grondig de handen wassen is belangrijk / Bron: Gentle07, Pixabay

Preventie

Een goede contactlenshygiëne hanteren is tot slot belangrijk voor contactlensdragers: regelmatig de handen wassen, de contactlenzen ’s nachts in een desinfecterende oplossing plaatsen, driemaandelijks de contactlenshouder vervangen en de contactlenzen uitdoen bij het zwemmen, douchen en het gebruik van een sauna.

Conjunctivitis (roze oog, oogbindvliesontsteking)

Oorzaken

Met het naderen van de zomer is er een toename van patiënten met conjunctivitis (oogbindvliesontsteking, roze oog). In de zomer brengen mensen namelijk veel tijd door in het water. Zeewater (heeft een hoge zoutconcentratie) en zwembadwater (bevat chloor) irriteren mogelijk de ogen. In zwembaden is het ook gemakkelijker om besmet te worden door ziektekiemen, waardoor infectieuze conjunctivitis tot stand komt.

Verspreiding

Deze ontsteking van het oogbindvlies is besmettelijk waardoor ook familieleden en vrienden ook met hetzelfde oogprobleem kampen. Een oogbindvliesontsteking verspreidt zich door middel van directe of indirecte aanraking. Conjunctivitis verspreidt zich niet door in de ogen van de patiënt te kijken.

Wazig zien is een mogelijk symptoom van een oogbindvliesontsteking / Bron: Nufkin, Flickr (CC BY-2.0)Wazig zien is een mogelijk symptoom van een oogbindvliesontsteking / Bron: Nufkin, Flickr (CC BY-2.0)

Symptomen

Belangrijke symptomen van conjunctivitis zijn:

Behandeling

Het gebruik van zelfzorgmedicijnen is te allen tijde uit den boze. Het is belangrijk om een oogarts te raadplegen bij deze ooginfectie, omdat er verschillende oorzaken kunnen zijn voor het rood worden van het oog. De patiënt krijgt meestal antibiotische en steroïde oogdruppels voorgeschreven die hij moet nemen via correcte oogdruppelrichtlijnen.

Preventie

Het volgen van enkele eenvoudige maatregelen helpt bij voor het voorkomen van de verspreiding van de ooginfectie.
  • drukke plaatsen vermijden
  • een zwembril of zonnebril dragen
  • geen zakdoeken, handdoeken, servetten, lakens, kussenslopen, enzovoort delen: Het heeft de voorkeur om papieren zakdoekjes of wattenstaafjes te gebruiken om de ogen af te vegen en deze dan weg te gooien, in plaats van een zakdoek te gebruiken.
  • vaak de handen wassen

Kunsttranen verhelpen droge ogen / Bron: Entheta, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Kunsttranen verhelpen droge ogen / Bron: Entheta, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Droge ogen in de zomer

Door het hete en droge klimaat verdampt de traanfilm op het oog sneller, waardoor een patiënt vaker te maken krijgt met jeukende ogen, een branderig gevoel van de ogen, een zanderig gevoel in de ogen en irritatie van de ogen. Dit is prominenter bij patiënten die al lijden aan het droge ogen-syndroom. Droge ogen kunnen ook verergeren in vochtige of winderige omgevingsomstandigheden. Het inbrengen van kunstmatige oogdruppels (kunsttranen), airconditioning en ventilatoren vermijden enzovoort helpen het ongemak te verminderen.

Oogallergieën in zomerperiode

In de zomer zijn bepaalde allergenen vaker in de lucht aanwezig. Deze allergenen (uitlokkende stoffen van een allergische reactie) veroorzaken sneller een oogallergie. Voorbeelden van deze allergenen zijn stof, pollen en verschillende andere stoffen. Huisstofmijten (kleine insecten) gedijen in grote aantallen in de zomer. Ze verspreiden zich in de lucht en veroorzaken dan mogelijk een allergische reactie in de ogen.

De volgende tips kunnen helpen:
  • buiten voor reinheid en het juiste niveau van chlorering van het water zorgen
  • stoffige omgevingen vermijden

Een goede zonnebril dragen is belangrijk om oogschade van uv-stralen tegen te gaan / Bron: Hans, PixabayEen goede zonnebril dragen is belangrijk om oogschade van uv-stralen tegen te gaan / Bron: Hans, Pixabay

Uv-straling en oogproblemen

Een grote dosis of een langdurige blootstelling aan ultraviolette stralen van zonlicht is op verschillende manieren schadelijk voor de ogen. Dit leidt namelijk in de loop van enkele jaren tot degeneratieve oogziekten, zoals een pinguecula (klein geelachtig wit weefsel in het oogbindvlies) en een pterygium (geelachtig wit weefsel dat het hoornvlies binnendringt). Ook verbrande ogen, sneeuwblindheid (fotokeratitis), cataract (staar: vertroebeling van ooglens), maculadegeneratie en netvliesproblemen komen sneller tot uiting door een chronische blootstelling aan uv-stralen. In zeldzame gevallen kampt een patiënt zelfs met een basaalcelcarcinoom (huidkanker) van de huid rond het oog of kanker van het hoornvlies of oogbindvlies.

De volgende tips kunnen helpen
  • directe blootstelling aan zonlicht (tenzij essentieel) tijdens piekuren van hitte (10.00 tot 14.00 uur) vermijden (dan zijn de uv-stralen het sterkst)
  • een geschikte zonnebril gebruiken die uv-stralen blokkeert: Mensen mogen zich niet laten misleiden door de kleur of de kosten van de bril. Het is belangrijk dat de zonnebril een certificaat heeft dat aangeeft dat de bril minstens 98% uv-stralen kan blokkeren. Idealiter zou deze bril rondom de ogen moeten worden gedragen, zodat het zonlicht de ogen niet vanaf de zijkanten bereikt. Een goede zonnebril verbetert eveneens de visuele kwaliteit en beschermt de ogen tegen andere irriterende omgevingsfactoren zoals wind, zand en stof.
  • een breedgerande hoed of een paraplu gebruiken zodat de directe blootstelling van de ogen aan zonlicht voorkomen wordt

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Conjunctivitis (Bindvliesontsteking)Conjunctivitis (Bindvliesontsteking)Conjunctivitis is een ontsteking van het bindvlies. Het bindvlies is een slijmvlies wat buiten het oog zit. Lees hierond…
Oogproblemen bij ziekte van Crohn en colitis ulcerosaOogproblemen bij ziekte van Crohn en colitis ulcerosaOngeveer 10% van de patiënten met een ontstekingsaandoening van de maag en darmen ervaart oogproblemen. De oogweefsels l…
Conjunctivitis (pink eye), een ontsteking van de conjunctivaConjunctivitis (pink eye), een ontsteking van de conjunctivaConjunctivitis is een ontsteking van de conjunctiva, dit is de slijmvlieslaag die de binnenkant van de oogleden en de bu…
Oogdruppels bij oogproblemen: Soorten, gebruik en adviezenOogdruppels bij oogproblemen: Soorten, gebruik en adviezenOogdruppels (of oogzalven) verlichten de symptomen van de meeste oogproblemen. Tal van verschillende oogdruppels zijn be…
Oogproblemen bij de ziekte van Lyme, een bacteriële infectieOogproblemen bij de ziekte van Lyme, een bacteriële infectieDe ziekte van Lyme is een goed gekende aandoening die is overgebracht door teken. De tekenaandoening tast diverse lichaa…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: XenaDance, Flickr (CC BY-SA-2.0)
  • Geraadpleegd op 29 juni 2019:
  • Acanthamoeba keratitis: Ooginfectie bij contactlensdragers, https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/176685-acanthamoeba-keratitis-ooginfectie-bij-contactlensdragers.html
  • Coëlho, medisch zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Common Eye Diseases in Summer | Health | Dr Veena - Eye Specialist, https://youtu.be/cH_EIjn5ojs
  • Eye problems in summer, https://www.barraquer.com/en/news/eye-problems-in-summer/
  • PREVENT SERIOUS EYE PROBLEMS THIS SUMMER AND MONSOON, https://www.maxhealthcare.in/blogs/eye-care-ophthalmology/prevent-serious-eye-problems-summer-and-monsoon
  • UV-straling: Soorten, oogproblemen en bescherming van ogen, https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/193756-uv-straling-soorten-oogproblemen-en-bescherming-van-ogen.html
  • Afbeelding bron 1: Gentle07, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Nufkin, Flickr (CC BY-2.0)
  • Afbeelding bron 3: Entheta, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 4: Hans, Pixabay

Reageer op het artikel "Oogproblemen in zomer: Soorten oogziekten in zomerperiode"

Infoteur: Miske
Laatste update: 11-09-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Oogaandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!