InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Contactlenzen: Soorten en algemene informatie

Contactlenzen: Soorten en algemene informatie

Contactlenzen: Soorten en algemene informatie Contactlenzen corrigeren bijziendheid, verziendheid en astigmatisme. Ze verbeteren het gezichtsvermogen zonder dat hiervoor onomkeerbare refractieve chirurgie nodig is. Contactlenzen zijn ook zeer geschikt voor sporters. De productie van contactlenzen blijft steeds in ontwikkeling. Waar je vroeger geen contactlenzen kon dragen of verdragen, is dit nu vaak anders. Tal van mogelijkheden zijn beschikbaar. Wil je gaarne contactlenzen dragen, dan zoek je het best eerst een oogarts of een andere oogzorgspecialist op. Hij evalueert je visuele behoeften, de structuur van je ogen, en je traanproductie om te bepalen welk type lens het beste is voor jou.

Contactlensmateriaal

Drie soorten materialen van contactlenzen zijn beschikbaar met name zachte, zuurstofdoorlaatbare en harde lenzen.

Zachte lenzen

Zachte lenzen zijn gemaakt van hydrogel. Dit zijn gelachtige, water bevattende kunststoffen. Deze contactlenzen bestrijken de gehele hoornvlies. Silicone hydrogel lenzen, de meest populaire contactlenzen, zijn een geavanceerd type zachte lens die meer zuurstof doorgeven aan het oog dan gewone hydrogel zachte lenzen. Zachte lenzen zijn de keuze van de meeste contactlensdragers. Deze lenzen zijn comfortabel en zijn verkrijgbaar in vele uitvoeringen, afhankelijk van hoe je ze wilt dragen.

Zuurstofdoorlaatbare lenzen

Zuurstofdoorlaatbare lenzen zijn gemaakt van stijf kunststof zonder water en zijn vooral goed voor presbyopie (ouderdomsverziendheid) en een hoge mate van astigmatisme. Zuurstofdoorlaatbare lenzen zijn kleiner in diameter en bieden vaak een scherper zicht dan zachte lenzen.

Harde lenzen

Harde lenzen zijn gemaakt van PMMA, een stijf kunststof materiaal. Dit laat geen zuurstof door naar het oog. Deze lenzen zijn vrijwel allen vervangen door zuurstofdoorlaatbare contactlenzen en schrijft de oogzorgspecialist slechts zelden voor.

Draagtijd van contactlenzen

De draagtijd is verschillend. Contactlenzen doe je ofwel elke avond uit voor het slapengaan, ofwel draag je deze ook ís nachts gedurende meestal maximaal zeven dagen alvorens ze uit te doen. Op de markt zijn ook contactlenzen beschikbaar die tot dertig opeenvolgende nachten te dragen zijn. Wel is het nodig de contactlenzen met een langere draagtijd minstens wekelijks grondig te reinigen en ontsmetten. Minder vaak schrijft de oogarts deze voor omdat deze een hoger risico vormen op het ontwikkelen van een hoornvliesinfectie, een erg vervelende hoornvliesaandoening.

Contactlenzen vervangen

Zelfs met de juiste zorg, vervang je contactlenzen (vooral zachte contactlenzen) regelmatig om de opbouw van de lensafzettingen en vervuiling te voorkomen. Door het regelmatig vervangen van de contactlenzen, verlaagt het risico op ooginfecties. Daglenzen gooi je na één enkele dag weg. Wegwerpbare contactlenzen gaan twee weken of minder lang mee. Verder zijn er ook nog weeklenzen, maandlenzen en jaarlenzen. Traditionele (herbruikbare) lenzen zijn elke zes maanden of langer aan vervanging toe. Zuurstofdoorlaatbare contactlenzen zijn beter bestand tegen lensafzettingen waardoor vervanging niet zo vaak nodig is. Vaak gaan zuurstofdoorlaatbare contactlenzen één jaar of langer mee voordat je ze moet vervangen.

Oogaandoeningen en contactlenzen

Veel contactlenzen corrigeren of voorkomen diverse oogaandoeningen:
  • Aangepaste lenzen: Als traditionele lenzen niet werken, maakt een oogzorgprofessional aangepaste contactlenzen die tegemoetkomen aan individuele oogvorm en visuele behoeften.
  • Bifocale of multifocale contactlenzen zorgen voor een duidelijk zicht voor alle afstanden vanaf veertigjarige leeftijd. Een bepaald type bifocale contactlenzen corrigeert zowel astigmatisme als presbyopie (ouderdomsverziendheid).
  • Bijziendheid corrigerende contactlenzen: Speciale lenzen vertragen of stoppen de progressie van bijziendheid (myopie) bij kinderen.
  • Contactlenzen voor droge ogen
  • Orthokeratologielenzen zijn speciaal ontworpen om het hoornvlies te vervormen tijdens de slaap, waardoor je deze tijdens de dag niet hoeft te dragen.
  • Sclerale lenzen: Deze lucht doorlaatbare contactlenzen zijn speciaal ontworpen voor de behandeling van keratoconus en andere onregelmatigheden in het hoornvlies, en presbyopie.
  • Sferische contactlenzen zijn de typische, afgeronde contactlenzen, die myopie (bijziendheid) of hypermetropie (verziendheid) corrigeren.
  • Torische contactlenzen corrigeren astigmatisme, alsmede bijziendheid en verziendheid.
  • UV-remmende lenzen: Sommige zachte contactlenzen helpen je ogen te beschermen tegen de ultraviolette stralen van de zon die leiden tot cataract (staar) en andere oogproblemen. Maar omdat de contactlenzen niet je hele oog bedekken, moet je nog steeds een UV-blokkerende zonnebril in open lucht dragen voor de beste bescherming tegen de zon.

Uiterlijk van de ogen veranderen of verbeteren

Contactlenzen verbeteren of veranderen ook het uiterlijk van je ogen.
  • Gekleurde lenzen: Sommige contactlenzen accentueren de kleur van je ogen. Andere gekleurde contactlenzen veranderen de kleur van je ogen helemaal, zoals bijvoorbeeld van bruin naar blauw. Ze geven de ogen een subtiel of dramatisch nieuw uiterlijk.
  • Prothetische lenzen: Gekleurde contactlenzen zijn ook in te zetten voor meer medisch georiënteerde doeleinden. Op maat ontworpen ondoorzichtige zachte lenzen maskeren een letsel of verminking door een ziekte. Met de prothetische contactlens krijgen beide ogen eenzelfde uiterlijk.
  • Special effect lenzen: Met deze contactlenzen krijg je op je ogen een kat, een vampier, of een ander alter-ego van je keuze geprojecteerd.

Geschikte lenzen

De juiste contactlens voor het juiste oogprobleem is wel belangrijk. De contactlenzen moeten je een goed gezichtsvermogen bieden door bijziendheid, verziendheid, astigmatisme of een combinatie van diverse oogproblemen te verhelpen. Daarnaast moet de contactlens op je oog passen. Bovendien is het belangrijk dat de contactlens past bij de levensstijl. Je oogzorgspecialist kent de anatomie van je oog en weet waarvoor je contactlenzen nodig hebt. Hij weet het best welke contactlenzen hieraan voldoen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Aandoening: AstigmatismeAandoening: AstigmatismeAstigmatisme is een cilinder afwijking van het oog. 'a' betekent niet, en 'stigma' betekent punt of stip. Astigmatisme i…
Tips voor mensen bij het dragen van contactlenzenTips voor mensen bij het dragen van contactlenzenHet aantal mensen dat contactlenzen draagt neemt dagelijks toe. Het is echter niet zo gemakkelijk als het dragen van een…
Contactlenzen, zijn ze gevaarlijk?Contactlenzen, zijn ze gevaarlijk?Mensen die slecht zien zijn afhankelijk van een bril of contactlenzen. Een andere optie is ooglaseren. Maar is het niet…
Welke contactlenzen zijn het beste voor mij?Welke contactlenzen zijn het beste voor mij?Uw visueel gebrek met contactlenzen corrigeren? Dankzij moderne materialen kan dat. Welke contactlenzen goed zijn voor u…
Hangende oogleden door zachte lenzen?Hangende oogleden door zachte lenzen?Uit onderzoek blijkt dat het dragen van zachte contactlenzen een risico op hangende oogleden met zich meebrengt, net zoa…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Skippyjon / Flickr
  • Consumer Guide to Contact Lenses, http://www.allaboutvision.com/contacts/, geraadleegd o 28 juli 2016
  • Contact Lens Basics, http://www.allaboutvision.com/contacts/contact_lenses.htm, geraadpleegd op 28 juli 2016
  • Contact Lens Types, http://www.aao.org/eye-health/glasses-contacts/contact-lens-types, geraadpleegd op 28 juli 2016
  • Vragen en antwoorden over contactlenzen, http://www.contactlenzenonline.be/cms/contactlenzen/, geraadpleegd op 8 augustus 2016

Reageer op het artikel "Contactlenzen: Soorten en algemene informatie"

Infoteur: Miske
Laatste update: 28-06-2017
Subrubriek: Diversen
Special: Oogweetjes en oogtips
Medische informatie…
Schrijf mee!