InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > De geneeskracht van organische zwavel of MSM-capsules

De geneeskracht van organische zwavel of MSM-capsules

De geneeskracht van organische zwavel of MSM-capsules MSM is een afkorting met meerdere betekenissen maar in dit geval wordt MethylSulfonylMethaan bedoeld. Dit is een vorm van zwavel van natuurlijke, organische afkomst. Twee methylgroepen zijn gekoppeld aan één zwavelatoom bij een MSM-verbinding. MSM is een onderschat mineraal. Net als allerlei andere mineralen hebben we het dagelijks nodig. Een belangrijke reden dat we te weinig zwavel binnen krijgen is bodemverarming door de commerciële landbouwmethoden. Normaal gesproken zit in groente, fruit en granen genoeg zwavel maar door gronduitputting is het zo dat planten te weinig zwavel opnemen.

Inhoud

Waarom zit er minder zwavel in de grond?

Vroeger zat zwavel veel in landbouwgrond en werd deze stof opgenomen door planten. Tegenwoordig zit er weinig zwavel in de grond. Dat komt onder andere door bodemuitputting. Elk jaar dezelfde grond gebruiken leidt tot verarming van landbouwgronden. Tegenwoordig spuiten boeren de grond in met kunstmatige mineralen om de bodemverarming te ondervangen. Deze voor boeren weinig intensieve en goedkope methode zorgt niet voor daadwerkelijke bodemverrijking; kunstmatige mineralen zijn een stuk moeilijker door planten te verwerken dan natuurlijke mineralen. Vroeger toen de boeren mest gebruikten, was de grond altijd rijk aan zwavel. Dat leidt ook tot de constatering dat wie biologisch-dynamische voeding eet, een stuk minder last zal hebben van zwaveltekorten. Biologisch-dynamisch boeren is namelijk een vorm van agricultuur waarbij er wordt gewisseld met gewassen en er is bovendien sprake van een gemengd bedrijf; er worden zowel dieren gehouden als groenten verbouwd.

Zwavelbad

Organische zwavel is een mineraal dat we net als calcium, magnesium, kalium, natrium en fosfor in ruime hoeveelheden nodig hebben. Zwavel als geneeskrachtig mineraal is geen nieuwigheidje. Reeds onder mensen die leefden in de antieke tijd werd een zwavelbad aanbevolen. De antieke Romeinen doopten zich graag onder in een natuurlijk zwavelbad. Deze zwavelbaden waren duizenden jaren terug van vulkanische oorsprong. Ook nu nog hebben veel mensen baat bij een zwavelbad in een kuuroord. Doordat organische zwavel een laag molecuulgewicht heeft wordt het gemakkelijk door de huid opgenomen.

Helpt tegen oxidatieve stress

Zwavel of MSM is een sterke antioxidant. In een onderzoek op ongetrainde mannen bleek dat als ze 10 dagen lang elke dag 14 kilometer hard lopen en MSM in krijgen, er vrijwel geen sprake is van oxidatieve stress. De mannen namen MSM oraal in. Het onderzoek werd uitgevoerd door het Department of Exercise Physiology van de Islamic Azad University in Iran. In aanvulling daarop is veel onderzoek gedaan naar de ontstekingsremmende werking van zwavel. Uit Koreaans bleek dat MSM vooral de macrofagen stimuleert, welke in het lichaam een ontstekingsremmende functie uitoefenen.

Zwavel uit een zwavelmijn / Bron: Rob Lavinsky / iRocks.com, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Zwavel uit een zwavelmijn / Bron: Rob Lavinsky / iRocks.com, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Goed voor huid, gewrichten en spieren

Voor zwavel bestaat geen ADH-waarde. Het zou echter wel terecht zijn om dit mineraal in een ADH-tabel op te nemen.Zwavel is voor oudere mensen nog belangrijker dan voor jongeren. Het zorgt voor een meer elastisch collageenweefsel; dat is één van de gedeelten waaruit de huid bestaat. Daarnaast vergroot het de transportfunctie van eiwitten en verhoogt het de doorlaatbaarheid van een celmembraan. Hierdoor is het goed voor spieren en gewrichten.

Sommige mensen gebruiken zwavel om meer haargroei te ontwikkelen.

Let op de soort zwavel

Zwavel is vooral goed voor de zuurstofaanvoer naar onze lichaamscellen. Er zijn mensen die regelmatig MethylSulfonylMethaan, beter bekend onder de afkorting MSM innemen. Helaas is dit niet altijd de juiste vorm van MSM. Door industriële bewerking van zwavel verliest de zwavel 85% van zijn werkzaamheid. De zwavel wordt via een fabrieksproces tot pil verwerkt maar dit fabricageproces is in feite een lompe methode die de geneeskracht van zwavel decimeert. Daarnaast wordt de medicinale waarde van zwavel verder onderuit gehaald door synthetische toevoegingen zoals anti-rijsmiddel. Wie zwavel als supplement gebruikt doet er goed aan alleen organische zwavel te gebruiken van een biologisch merk.

MSM tegen verkoudheid en hooikoorts

Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat als iemand 2,.6 gram MSM per dag neemt er sprake is van sterk gereduceerde kans op het ontstaan van verkoudheid en hooikoorts. De onderzoekers namen eveneens waar dat dit een veilige dosis is zonder bijwerkingen. In het onderzoek betrok men 55 mensen die leden aan een seizoensallergie (ook hooikoorts genoemd). Zwavel blijkt een dermate goede boost te geven aan het immuunsysteem dat de symptomen van seizoensallergie en verkoudheid verdwijnen. In aanvulling daarop vertoonden de mensen meer energie.

MSM-glucosamine combinatietherapie

Een Indiaas onderzoek uit 2004 toonde aan dat MSM in samenwerking met glucosamine geneeskrachtige werking heeft bij osteoartritis. De zwellingen en de pijn neemt af. De onderzoekers wijten de werking aan de pijnstillende en ontstekingsremmende werkzaamheid van MSM. Deze combinatietherapie blijkt door de patiënten goed getolereerd te wordenm wat inhoudt dat er geen bijwerkingen te verwachten zijn. Uit een Hongaars onderzoek waarbij ratten vijfmaal de dosis MSM voor mensen kregen bleek dat de ratten na afloop van het onderzoek kerngezond waren. MSM is dus zonder bijwerkingen en geheel ongevaarlijk. In het Indiase gerandomiseerde dubbel blinde onderzoek werd MSM ook getest zonder toevoeging van glucosamine en het bleek dat het in dat geval minder effectief werkt.

MSM tegen spierpijn

 zwavel komt in de natuur voor / Bron: Rob Lavinsky / iRocks.com, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0) zwavel komt in de natuur voor / Bron: Rob Lavinsky / iRocks.com, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
In een Amerikaanse pilot study uit 2012 bleek dat mensen die veel fysieke inspanningen vertonen baat hebben bij MSM. Zij drie gram MSM per dag innamen minder hadden minder last van spierpijn en vermoeidheid. De onderzoekers verwachten dat in de toekomst MSM vaker kan worden voorgeschreven, bijvoorbeeld bij sporters maar aangezien het een pilot study betrof, een verkennend onderzoek, is er meer onderzoek nodig.

In de wereld is tot nu toe één vrouw bekend die misschien een bijwerking kreeg van MSM. Ze kreeg in 2013 glaucoom, wat je ook van corticosteroïden kunt krijgen.

MSM, goed voor longen en lever

Uit Iraans onderzoek uit 2013 blijkt dat muizen die lijden aan een long- of leverziekte sneller herstellen als ze MSM toegediend krijgen. De onderzoekers concluderen dat MSM een leverbeschermende en longbeschermende werking heeft. Voor dit onderzoek gaf men muizen een ziekte. Dat is een wetenschappelijke afspraak zodat alle wetenschappers dezelfde methode gebruiken. Vervolgens euthaniseerde men de muizen om de de indicators in de organen te lezen waaruit blijkt dat een stof een heilzame werking heeft. De lever en de longen van met MSM behandelde muizen bleken in meer gezonde staat dan die van onbehandelde muizen.
Gerelateerde artikelen
Zwavel en zwavelvergiftigingZwavel hoort bij de duivel, zo is het beeld. Of bij planeten waar veel vulkanen te vinden zijn. Zwavel is ook op onze ei…
Natuurlijke algemene haarverzorgingNatuurlijke algemene haarverzorgingOns haar is een afspiegeling van onze algehele gezondheid. De basis van mooi haar komt van binnenuit. Dieren met een pra…
Zilver poetsen, gemakkelijk en veilig!Zilver poetsen, gemakkelijk en veilig!Dierbaar zilveren bestek hou je het liefst proper. Door oxidatie komt er een zwarte glans op. Je kan dit gemakkelijk ter…
Spruit (groene groente)Een spruit is een groen bolletje dat valt onder de categorie groente. Gek genoeg vinden veel mensen een spruit niet lekk…
Vrouw en voeding: mineralen macronutriëntenVrouw en voeding: mineralen macronutriëntenEvenwichtige en gezonde voeding voor een vrouw bestaat uit voldoende eiwitten, koolhydraten, vetten, vitaminen, minerale…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Diapicard, Pixabay
  • http://www.naturalnews.com/029263_sulfur_joint_health.html#
  • Gezondheidsgids Frontier World
  • Combinatietherapie met glusosamine: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17516722
  • MSM is zonder gevaar: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12387309
  • Foto´: wikimedia commons
  • MSM tegen spierpijn en vermoeidheid: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23013531
  • Iraans onderzoek, goed voor lever en longen: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23595869
  • Een persoon met bijwerking, glaucoom: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24240884
  • Helpt tegen oxidatieve stress: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21899544
  • MSM remt ontstekingen: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19336900
  • Seizoenasallergie, hooikoorts, verkoudheid: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12006124
  • Afbeelding bron 1: Rob Lavinsky / iRocks.com, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van organische zwavel of MSM-capsules"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 02-04-2014
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Medische informatie…
Schrijf mee!