InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Spanning en onrust genezen met kruiden

Spanning en onrust genezen met kruiden

Wanneer het lichaam en de geest ten prooi is gevallen aan grote stress dan kunnen de spanning en onrustgevoelens zo groot worden dat een glaasje water drinken niet meer helpt. Het lichaam kan dermate verkrampen dat zelfs een massage hooguit tijdelijke verlichting biedt van opgejaagde gevoelens. Voordat de spanning neerslaat op fysiek niveau in de vorm van ernstige lichamelijke klachten is het verstandig om je te wenden tot ongevaarlijke vormen van zelfgenezing die het lichaam kunnen meehelpen om spanning en onrust weg te nemen.
Lavendel / Bron: Achates, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Lavendel / Bron: Achates, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Inhoud:

Ontspanning door inspanning

Een frisse neus halen, een wandelingetje maken in de avond kan bij veel mensen stress wegnemen. Ook je gezicht wassen met koud water is een mogelijkheid om van stress af te komen. Daarnaast kun je denken aan het maken van een flinke fietstocht. De buitenlucht is goed voor de aanmaak van endorfinen zodat je beter tegen stress kan. Daarnaast zorgt lichaamsbeweging voor een snellere verbrandingsgraad van het metabolisme. Met andere woorden: je neemt meer voedingsstoffen op uit het eten. Dan moet je natuurlijk wel gezond eten en het lichaam de mogelijkheid bieden om gezonder te worden. Veel groenten, fruit, noten en zaden zijn daarin onmisbaar.

Gezond eten en stress

Soms is de stress echter te groot. Je eet uitstekend, neemt vijf stuks fruit per dag en bent de hele dag buiten aan het bewegen maar toch ontstaat er psychische druk, bijvoorbeeld door een probleem in de familie- of vriendenkring, een persoonlijk probleem, een financieel drama, ontslag, relatieprobleem of iets in die categorie. In die gevallen is het goed om het te overwegen om kruiden te gebruiken. Dat kun je in overleg doen met een natuurarts, fytotherapeut of homeopaat. De meeste artsen zullen de oorzaak van je probleem willen weten. Het helpt al enorm om je problemen op tafel te kunnen leggen; dan los je al iets van de spanning op. Om volledig stressvrij te worden is het soms handig om verstandig gebruik te maken vn geneeskruiden.

Valeriaan bij examenstress

Valeriaan wordt soms als een drug voorgesteld. Dat doet geen recht aan deze plant die veel mensen door een spannende periode, tandartsbezoek of sollicitatie heen brengt. Valeriaan maakt je rustiger terwijl je scherp blijft; de wortel van valeriaanplant is bij uitstek goed voor examenstress. Valeriaan is in pilvorm bij een drogist te koop maar je kunt eveneens thee van valeriaanwortel zetten. Een goede biologische winkel heeft een zakje valeriaanwortel op voorraad .

Passievrucht, lavendel en rozemarijn

In vrijwel iedere supermarkt is tegenwoordig een biologische thee te koop op basis van de bloemen van passievrucht. Naast deze bekende rustgevende bloem is kamille goed voor de rust. Als je vaak last hebt van nerveuze spanning kan het geen kwaad om dagelijks twee of drie koppen rustgevende thee te drinken. Lavendel en rozemarijn zijn keukenkruiden die je kunt gebruiken om nervositeit te verminderen.Je kunt ze over een gerecht doen of ze als thee drinken.

Rustbrengende geneesplanten

Hieronder staat een schema van alle kruiden die helpen bij onrust en spanning. Van deze geneesplanten is de werking bewezen. Het zijn traditionele geneesplanten waarvan de effectieve werking is bevestigd door de moderne wetenschap.
IJzerhardSint Janskruidpassievruchtslaapmutsjehartgespan
lindebloesemhoprozemarijnlavendelpioen

Geen synthetica maar geneesplanten

Sommige mensen denken dat depressie zo ernstig is dat je het nooit met kruiden moet oplossen maar alleen reguliere medicijnen dient te gebruiken. Je kunt het ook anders bekijken. De bijwerkingen van Prozac, Ritalin en Zoloft zijn zo ernstig dat je deze medicijnen alleen in uiterste bood moet aanwenden. Misschien is het verstandiger om eerst met behulp van anti-depressiekruiden te genezen aangezien de synthetische medicijnen hersenafwijkingen en suïcidale neigingen veroorzaken, volgens diverse wetenschappelijke onderzoeken. Wat je in ieder geval niet moet doen is om zowel de synthetische medicijnen als de geneeskruiden gebruiken. Vele natuurartsen, homeopaten en fytotherapeuten hebben mensen van een depressie genezen door een combinatie van gezonde voeding en geneeskruiden.

Tien voedingsadviezen

  • Ten eerste moeten er genoeg vetten worden gegeten. Eet elke dag een handvol walnoten.
  • Ten tweede kun je denken aan bakken in kokosolie en deze olie in plaats van boter op je brood smeren.
  • Ten derde is het mogelijk om biologisch brood te eten waarin veel meer mineralen zitten dan in supermarktbrood.
  • Ten vierde moet je tijdens een depressie alle chips en frituurproducten laten staan. Eet liever 500 gram groente en 5 stuks fruit per dag.
  • Ten vijfde is het slim om geen witmeelproducten, dus ook geen witte pasta´s en pizza´s te eten.
  • Ten zesde is het erg slim om havermout of liever nog volle haverkorrels te eten als ontbijt. Eet in elk geval geen dingen als cornflakes, cruesli of supermarktbtood. Eet volkoren pasta en spelt of gewoon aardappels en zilvervliesrijst als basis met daarbij flink veel groente zoals champignons, alle koolsoorten en paprika.
  • Het is ten zevende een goed idee om alleen biologisch te eten.
  • Ten achtste is roomboter en volle roomyoghurt een goed idee.
  • Ten negende is het slim om minder vlees te eten en meer eieren en kaas..
  • Als tiende voedingsaanpassing kun je kiezen om tweemaal daags warm te eten, en bij een warme maaltijd hoort altijd een salade voor de enzymen die het eten helpen beter te verteren.

Echte geneeskruiden

Naast deze voedingsmaatregelen kun je een depressie verminderen door een thee te drinken van sint janskruid, Siberische ginseng, glidkruid, ijzerhard, citroenmelisse, bernagie en basilicum. rozemarijn, zoethout en gotu kola zijn goede adaptogenen. Dat zijn stoffen die het aanpassingsvermogen van de mens versterken. De geest wordt flexibeler en
Verbena officinalis of ijzerhard / Bron: Aung, Wikimedia Commons (Publiek domein)Verbena officinalis of ijzerhard / Bron: Aung, Wikimedia Commons (Publiek domein)
soepeler bij veranderende omstandigheden zodat je meer aankan.

Voor mensen met depressie is het goed om in te zien dat bewegen erg belangrijk is. Bewegen maakt endorfinen vrij; je gaat je iets beter voelen door deze stoffen.

Meerdere symptomen

Slapeloosheid, migraine, hoofdpijn, slecht geheugen, slechte concentratie en ADHD kunnen soms gepaard gaan met depressie. Het zijn aandoeningen met als oorzaak een niet optimaal functionerend zenuwgestel. Als er sprake is van meerdere symptomen dan alleen depressie, is het verstandig om een fytotherapeut in de arm te nemen. In ieder geval geldt voor al deze problemen om de hierboven beschreven tien voedingstips in acht te nemen.

Tincturen bij slapeloosheid

Tinctuur van hop, passiebloem, kamille, citroenmelisse, gifsla, lindebloesem, ashwaganda of valeriaan helpt bij slapeloosheid. Neem één tot drie theelepels van een tinctuur van één van deze planten. Een tinctuur kun je zelf maken, maar dat is een geduldig werkje. Tincturen zijn te koop en kunnen voorgeschreven worden door een fytotherapeut.

Combinaties met rauwe melk

Een theelepeltje nootmuskaat en ashwaganda warm maken in melk helpen ook bij slapeloosheid.
Warme melk met salie is van oudsher een volksmedicijn bij slapeloosheid en wordt ook wel jan salie genoemd. Tegenwoordig is het van belang om geen supermarktmelk te nemen, zelfs biologische melk is niet echt gezond. Rauwe melk direct gekocht van een biologische boer is de meest gezonde melksoort.

Overige slaaptips

  • Een kwartier durende massage met warme sesamolie.
  • Een bad met infuus of olie van lavendel.
  • Een boek lezen.
Neem voor het slapen gaan rust, laat de dag aan je voorbij trekken en sluit de dag af met conclusies wat je goed hebt gedaan en wat beter had gekund. Zo voorkom je dat je ligt te piekeren over een bepaald onderwerp. De wijsgeer Pythagoras raadde deze vorm van in slaap komen aan bij de leerlingen van zijn spirituele school.

Hoofdpijn

Hoofdpijn gaat soms gepaard met depressies. Het is belangrijk om alle symptomen als gerelateerd aan elkaar te zien en niet om de afzonderlijke verschijnselen als toevallig te behandelen. Van hoofdpijn is een reeks aan verschillende oorzaken mogelijk. Het is van elementair belang om te achterhalen welke mogelijke oorzaken voor jou van toepassing zijn. Mogelijke oorzaken zijn:
Passiebloem / Bron: Muffet / liz west, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)Passiebloem / Bron: Muffet / liz west, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)

Een fytotherapeut

Al met al is het verstandig om psychische verschijnselen met natuurlijke middelen tegen te gaan. Maar het is belangrijk om te beseffen dat als de problemen je boven het hoofd groeien een erkend therapeut in te schakelen. Een fytotherapeut kan je helpen om te kijken welke oorzaken er in jouw omgeving zijn en met welke middelen je het psychisch evenwicht kan herstellen.
Gerelateerde artikelen
5 voedingssupplementen voor angstige en nerveuze paarden5 voedingssupplementen voor angstige en nerveuze paardenVeel paarden hebben last van nervositeit en stress. Dit uit zich vaak in rennerig worden, te explosief zijn en snel schr…
Kruiden om beter te slapenKruiden om beter te slapenSlapeloosheid vormt tegenwoordig een groot probleem waar meer en meer mensen aan lijden. Wanneer u last heeft van slaapp…
Meditatie: stress loslatenIn de volgende oefening leer je om stress te lokaliseren en het vervolgens los te laten. Stress begint meestal in je hoo…
Stress bij hondenStress is een toestand waarin het organisme reageert op een inwendige of uitwendige belasting en zich concentreert om de…
Bronnen en referenties
  • Boek: Handboek kruidengeneeskunde Anne McIntyre
  • Afbeelding bron 1: Achates, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 2: Aung, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 3: Muffet / liz west, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)

Reageer op het artikel "Spanning en onrust genezen met kruiden"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 30-03-2014
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Medische informatie…
Schrijf mee!