InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Bachbloesemtherapie

Bachbloesemtherapie

Edward Bach (1886 - 1936) was een Engelse arts die een natuurgeneeswijze ontwikkelde op basis van bloemen. De Bachbloesemtherapie wordt ook tegenwoordig nog veel gebruikt.

Edward Bach

Edward Bach werd in 1886 in Engeland geboren. Hij studeerde medicijnen en ontdekte tijdens zijn studie dat de persoonlijkheid en psychische toestand van een zieke invloed hadden op het verloop van zijn ziekte. Na zijn studie vertrok hij naar Wales in zijn zoektocht naar natuurlijke geneesmiddelen. Hij besteedde 6 jaar aan het ontwikkelen van in totaal 38 remedies waarbij bloemen werden gebruikt. Sommige bloemen werden in water in de zon gelegd. Andere bloemen werden gekookt en daarna gefilterd. In alle gevallen werd het mengsel gemengd met alcohol.

De Bachbloesemtherapie

De remedies zijn gemaakt om de positieve emoties en gedachten van een patiënt te versterken. Bach was ervan overtuigd dat genezing alleen kon plaatsvinden als er sprake was van een positieve stemming. Er wordt bij de Bachbloesemtherapie dus vooral gekeken naar het emotionele welzijn van de patiënt. Bach deelde zijn remedies in in zeven hoofdgroepen: angst, onzekerheid, onvoldoende belangstelling voor het hier en nu, overgevoeligheid, eenzaamheid, moedeloosheid en wanhoop en overbezorgdheid.

De bloesems

Bloesemremedies zijn veilig en kunnen door iedereen gebruikt worden. Hieronder voor iedere hoofdgroep bloesems die goed kunnen werken.

HoofdgroepBloesem
AngstEsp, Maskerbloem, Zonneroosje
OnzekerheidGrove den, Hardbloem, Lariks
Onvoldoende belangstellingBosrank, Rode Kamperfoelie
OvergevoeligheidReuzebalsemien
EenzaamheidStruikheide
WanhoopGaspeldoorn, Gentiaan, Wilde Mosterd, Tamme Kastanje
OverbezorgdheidWilde Cichorei

Rescue remedy

Bach ontwikkelde ook een soort "eerstehulpremedie", te koop onder de naam "resue remedy". Deze bevat een aantal bloesems die helpen bij angst, shock en paniek. Het is een goed middel voor mensen die bijvoorbeeld net slecht nieuws hebben gehoord of een ongeluk hebben zien gebeuren. Het middel is verkrijgbaar in de vorm van druppels, spray, crème, kauwgum en pastilles.
© 2014 - 2018 Linnea01, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Cursusmateriaal CIVAS kruidengeneeskunde

Reageer op het artikel "Bachbloesemtherapie"

Infoteur: Linnea01
Gepubliceerd: 29-03-2014
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Medische informatie…
Schrijf mee!