InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > De geneeskracht van grapefruitzaad

De geneeskracht van grapefruitzaad

Grapefruitzaad is niet iets om zo te eten. De zaadjes smaken al te bitter. Een extract van grapefruitzaad wordt al jarenlang verkocht om soelaas te bieden bij diverse ziekten. Het werkt goed voor mensen met verminderde werking van darmslijmvliezen, malariapatiënten en bij alvleesklierontsteking. Dat is wetenschappelijk bewezen. Grapefruitzaadextract wordt niet alleen van grapefruitzaadjes maar ook van pulp gebruikt. Gooi dit dus niet weg als je grapefruits perst maar eet het op! In plaats van grapefruitzaadextract zou je ook verse grapefruits kunnen opeten als toetje en grapefruitsap kunnen drinken. Probeer ook eens een grapefruitsmoothie; in plaats van het sap uitpersen kun je de vrucht schillen en vervolgens in de blender doen; zo verkrijg je het meest gezonde grapefruitsap.

Inhoud:

Grapefruitzaad bestrijdt bacteriën, schimmels en virussen

Grapefruitzaad is erg gezond. Er zitten polyfenolen, flavonoïden zoals naringenine, aminozuren, omega 3 en omega 6 vetzuren, vitamine E en C en sachariden in. Amerikaans onderzoek uit 2004 zette op een rijtje welke ziektekiemen kunnen worden uitgebannen door grapefruitzaad. Meer dan 800 schimmels en bacteriën kunnen ermee bestreden worden. Ook kan het de malariaparasiet plasmodium de kop indrukken waardoor patiënten van malaria genezen. Daarnaast kunnen er 100 virussen mee bestreden worden. Deze opsomming zegt erg veel over de geneeskracht van grapefruitzaad.

Grapefruitzaad wordt ten onrechte zwart gemaakt

Op internet is al jarenlang commotie over een onderzoek van het institute for pharmacy uit 1999 en enkele vervolgonderzoeken. Uit een onderzoek van dit instituut zou blijken dat een natuurlijk grapefruitzaadextract geen werking heeft. Het extract dat verkocht wordt heeft wel werkingen, maar zo concluderen de onderzoekers vol overtuiging, dat kan alleen maar komen door synthetische pesticiden die door de wortels van de boom worden opgenomen. Wat is echter het geval? Dit onderzoek wordt overduidelijk bekostigd door de farmaceutische industrie. Deze industrie heeft geen belang bij de verkoop van grapefruitzaad. Waarom niet? Omdat zij medicijnen produceren en geen voedingssupplementen. Als een onderzoek niet wordt uitgevoerd door een academisch team maar door een commercieel onderzoeksinstituut, moet je erg gaan twijfelen aan de geloofwaardigheid. Belangenverstrengeling, corruptie en onderzoeksfraude zijn de gewoonste zaak van de wereld in de medische wetenschap.

Grapefruitzaadolie als massageolie

Grapefruitzaadolie wordt gebruikt in massages. Het is een olie die antibacteriële eigenschappen heeft. Dat heeft zowel voordelen voor de masseur als de gemasseerde. De masseur is ervan verzekerd dat eventuele bacteriekolonies op de huid geen schade bij hem of haar kunnen aanrichten. De gemasseerde krijgt niet alleen meer soepele spieren en een zachte huid, maar wordt ook geheel ontdaan van veel voorkomende schimmels en bacteriën, denk bijvoorbeeld aan de voeten waarop zwemmerseczeem kan zitten.

Tegen alvleesklierontsteking

Pancreatitis is de medische term voor ontsteking van de alvleesklier. Grapefruitzaad kan deze ontsteking tegen gaan, zo blijkt uit Pools onderzoek uit 2004. De flavonoïde naringenine in grapefruitzaadextract was volgens de onderzoekers verantwoordelijk voor de antibacteriële, antischimmel en antioxidant werking. Ischemia is verminderde bloedtoevoer of lokale anemie en kan in een orgaan zoals de alvleesklier plaats vinden. Dat leidt tot alvleesklierschade en alvleesklierontsteking. Grapefruitzaadextract blijkt de schade door ischemia te kunnen opheffen. Grapefruitzaad laat het bloed beter stromen en zorgt ervoor dat ontstekingen worden opgeheven.

Grapefruitzaad, goed voor maag-darmslijmvliezen

Grapefruitzaad is een bekend middel om de slijmlaag in de maag en darmen te beschermen. Een verminderde werking van dit slijmvlies kan tot allerlei ziekten leiden zoals candida en de ziekte van Crohn. Pools onderzoek van de medische universiteit in Krakau, Polen, publiceerden in 2005 een onderzoek waaruit blijkt dat de antibacteriële en antioxidant capaciteiten van grapefruitzaad tot minder lipide-peroxidatie leidt. Dit proces is een mechanisme van vrije radicalen om celmembranen en cellen te beschadigen. De antioxidanten vangen de vrije radicalen waardoor ze hun schadelijke werk niet meer kunnen uitvoeren. Daarnaast stimuleert grapefruitzaad de bloedtoevoer in het weefsel waardoor de darmen en maag hun werk beter kunnen doen. In een ander onderzoek zagen dezelfde onderzoekers dat ook amarant en capsaicine goed zijn voor de maagslijmvliezen.

Bittere stoffen tegen malaria

Vele bittere stoffen werken tegen malaria. Grapefruitzaad is daar geen uitzondering op. Wanneer je naar een land op vakantie gaat waarvoor je een preventieve antimalariapil nodig hebt, kun je ervoor kiezen om grapefruitzaadextract te gebruiken. Vaak werkt men met combinaties. Zo is een thee van papayabladeren ook bitter, gezond en een antimalariamedicijn. Daarnaast zou je kunnen denken aan een thee van absith alsem, wat eveneens zeer bitter is en daarom de malariaparasiet dood maakt.

Het verhoogt PH-waarde

Grapefruitzaadextract helpt het lichaam om te alkaliseren. Het is één van de meest zuurgraadverlagende stoffen die we kennen. Als het alkalineniveau in het lichaam wordt verhoogd, stijgt de PH-waarde. De meeste ziektekiemen kunnen niet overleven als het alkalineniveau te hoog is. Overigens moet je niet denken dat grapefruit zuur is en daarom het lichaam juist meer zuur maakt dan alkaline. Daarnaast is de lage PH-waarde van grapefruitzaad zelf ook niet veelzeggend. Door het alkaliserend effect wordt de PH-waarde van het lichaam veel hoger. Een gezond mens heeft een PH-waarde van 7.5 tot 8.0. Overigens werd in de jaren 70 en 80 al onderzoek gedaan naar kanker en PH-waarden waaruit bleek dat kankercellen doodgaan als de PH-waarde in het menselijk lichaam stijgt tot meer dan 7.5.

Alternatief voor grapefruitzaadextract

Het grapefruitzaadextract wordt niet alleen van grapefruitzaad maar ook van pulp gemaakt. Deze pulp blijft over na het maken van grapefruitsap. Om van de geneeskracht van grapefruitzaad gebruik te maken, zo je ervoor kunnen kiezen om extra veel grapefruitsap te drinken en grapefruits te eten. Denk hierbij aan een liter grapefruitsap per dag in combinatie met twee of drie grapefruits. Verder is kinine zeer bitter. In sommige Afrikaanse landen en Suriname wordt er een antimalariathee op basis van kinine gedronken. In Suriname komt malaria eigenlijk nauwelijks voor, maar als je daar bent kun je een beker van kwassiehout (kwasibita) kopen, een houtsoort die erg bitter is. Door dagelijks hiervan te drinken maak je het hele lichaam sterker en krijgt malaria nooit kans.
Gerelateerde artikelen
Malaria desastreusMalaria desastreusMalaria kan verwoestend werken terwijl het zo eenvoudig te voorkomen zou zijn. Wat is malaria eigenlijk.
Malaria, een gemene infectieziekte: soorten en symptomenMalaria, een gemene infectieziekte: soorten en symptomenGa je naar een tropisch gebied neem dan je voorzorgen en voorkom malaria. Malaria is een infectieziekte die zelfs dodeli…
Belgische kaas bestrijdsmiddel tegen Afrikaanse malariamugBelgische kaas bestrijdsmiddel tegen Afrikaanse malariamugBelgische Limburger kaas vormt een doeltreffend middel in de bestrijding van de Afrikaanse malariamug in Tanzania.
Top 8 natuurlijke middelen om moedervlekken te vervagenTop 8 natuurlijke middelen om moedervlekken te vervagenDe een heeft er meer dan de ander: moedervlekken. Een moedervlek in het gezicht wordt ook wel een schoonheidsvlek genoem…
Zwartwaterkoorts, blackwater feverZwartwaterkoorts, blackwater feverZwartwaterkoorts, ook wel blackwater fever genoemd, is een zeldzame ziekte geworden. Het komt voor bij malaria tropica.…
Bronnen en referenties
  • Antibacteriële eigenschappen: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12165191
  • Kroatisch onderzoek 2004: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15610620
  • Dubieus onderzoek synthetica in grapefruitzaad: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10399191
  • Grapefruitzaad goed tegen pancreatitis: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed?term=grapefruit%20and%20pancreatitis
  • Grapefruitzaad, amaranth en capsaïcine: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15732769
  • Werkt tgen 800 bacteriën en virussen: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12165191
  • Tegen malaria: http://www.malariajournal.com/content/9/1/66
  • Akalineniveau, PDF: grapefruit seed extract.

Reageer op het artikel "De geneeskracht van grapefruitzaad"

Reactie

Michelle, 14-02-2017 16:45 #1
Het zit ook in de candiplex strong die mij perfect helpt tegen de candida.

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 28-04-2014
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!