InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Yin Yoga oefeningen

Yin Yoga oefeningen

Yin Yoga oefeningen Yin Yoga is al eeuwenoud en meer gericht op het versterken én versoepelen van het bindweefsel en de gewrichten. De vorm is ook herkenbaar aan de duur dat je de oefeningen moet doen. Je bent per saldo langer met deze oefeningen bezig dan de oefeningen van de meeste yogavormen, wat weer helpt om het bindweefsel op te rekken. De oefeningen zijn veelal zittend of liggend. Heerlijk herstellen met Yin Yoga.

Herstel met Yin Yoga

Yin Yoga is al eeuwenoud en toch niet zo bekend als menig andere yogavorm. Maar Yin Yoga is heel prettig om middels het versterken en versoepelen van het bindweefsel en de gewrichten, op een aangename manier te herstellen. De oefeningen verlopen rustig en duren verhoudingsgewijs lang, maar je merkt dat het ook vrij snel. Heilzame oefeningen!

Wanneer?

Er zijn verschillende redenen te bedenken waarom je de oefeningen gaat doen, enkele die vrij snel kunnen werken.
  • Als je relatief snel vermoeidheidsverschijnselen ervaart terwijl je wel normaal beweegt, dan kunnen er andere oorzaken aan ten grondslag leggen. Daar kan je de oefeningen voor gebruiken.
  • Natuurlijk ook om je sterker te voelen, zowel lichamelijk als geestelijk.
  • Als je hoogsensitief bent heb je een gevoeliger zenuwstelsel en degene die zich hier niet bewust van is of er nog niet goed mee overweg kan, kan baat hebben bij de spanning weg te halen via deze oefeningen.
  • Heb je een “vol” hoofd, dan kunnen deze oefeningen je kracht en toch rust geven.

Oefeningen

Gestrekte vooroverbuiging

Ga rechtop zitten, met de benen gestrekt voor je. Adem goed in (buikademhaling) en maak je lichaam groot. Op een uitademing buig je met een rechte rug voorover. Rek op een uitademing zover als je kunt komen en bij voorkeur de voeten en anders de enkels vastpakken. Zorg dat je hoofd niet in de spanningsboog zit. Probeer nu rustig in en uit te ademen en op iedere uitademing probeer je iedere keer iets verder te komen. Zorg dat je het minimaal 25 inademingen – in alle rust - vol kunt houden.

Hoofd-kniehouding

Ga weer in dezelfde houding gestrekt met je benen voor je uit zitten. Buig nu je linkerbeen en zet deze voet tegen je rechterlies. Als je linkerbeen niet helemaal lekker ligt, mag je er een kussen onder leggen. Adem in en strek je armen de lucht in, dicht langs je hoofd. Op een uitademing buig je met een rechte rug naar voren en je brengt je bovenlichaam recht omlaag (je buik tegen je bovenbeen). Pak dan je voet of enkel vast en ontspan je armen langs je rechterbeen. Probeer zover als mogelijk te komen, maar forceer niets. Probeer gedurende zo’n 3 minuten iedere keer op een uitademing iets verder te komen. Daarna op de inademing omhoog komen en van been wisselen.

Vlinder liggend

Ga rechtop zitten met een kussen achter je rug. Zet je voeten nu zo dicht mogelijk richting je bekken met de voetzolen tegen elkaar. De knieën moeten nu zo ver als mogelijk naar buiten vallen. Leun op een uitademing naar achteren en til als het ware je borst een beetje op. Eventueel met behulp van je armen ga je nu met je rug op het kussen liggen. Ontspan zoveel mogelijk en laat je knieën “los” maar zorg dat er niet teveel spanning op de liezen wordt gezet. Om je rug lang te houden kantel je nu je bekken. Deze houding minimaal 3 en maximaal 5 minuten aanhouden en vergeet niet goed door te blijven ademen. Op een inademing kom je met je rug weer omhoog en strek je je benen recht voor je.

Lijkhouding

De lijkhouding kennen de meeste mensen die aan yoga doen wel. Ga op je rug liggen en zorg dat je recht ligt. Het mag op een bed zijn of op je yogamat op de grond. Laat je voeten naar buiten vallen en je handpalmen naast je lichaam omhoog laten wijzen. Zorg dat je ademhaling goed is en laat deze gedurende deze houding langer en dieper worden. Waarbij je uitademing iets langer duurt dan de inademing. Focus je dus op je ademhaling, maar forceer niets.
Ga nu je lichaam af door alle spiergroepen te ontspannen en begin bij je voeten. Van je voeten ga je naar je benen, billen, heupen, buik, bovenlichaam, armen, schouders, nek en gezicht. Blijf goed ademen en richt iets meer focus op het betreffende lichaamsdeel wat je helpt ontspannen. De houding zeker zo’n 5 minuten aanhouden, maar het mag langer. Zorg dat je na deze oefening alle spiergroepen hebt kunnen ontspannen. Ervaar hoe lekker het voelt om hier mee af te sluiten.

Tot slot

Als je enkele van deze oefeningen doet en dit op regelmatige basis, versterk je je lichaam en tegelijkertijd ontspan je meer. Je lichaam komt op deze wijze meer in balans en je voelt je er beter bij.
Gerelateerde artikelen
Yoga maakt je slankYoga maakt je slankYoga maakt je slank, lenig en sterk, het is goed voor je bloedsomloop, verbeterd je concentratie vermogen, is goed voor…
Boekrecensie: Yoga, eenvoudig en snelrecensieBoekrecensie: Yoga, eenvoudig en snelEr wordt veel geschreven over yoga, want de populariteit van yoga is de afgelopen jaren enorm toegenomen. Er zijn vele v…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: NicoBorie, Pixabay
  • Y. Buitenveld - yogadocent

Reageer op het artikel "Yin Yoga oefeningen"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 20-09-2016
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Medische informatie…
Schrijf mee!