InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > CBD-olie: voordelen, gebruiksaanwijzing en dosering

CBD-olie: voordelen, gebruiksaanwijzing en dosering

CBD-olie: voordelen, gebruiksaanwijzing en dosering CBD-olie voordelen, gebruiksaanwijzing en dosering CBD-olie. Het gebruik van CBD-olie is in opmars. Wat is CBD-olie en welke gezondheidsvoordelen heeft CBD-olie? Cannabidiol (CBD) is één van de ruim 60 actieve bestanddelen die behoren tot een soort moleculen genaamd fytocannabinoïden in cannabis. In cannabis zitten zo'n 120 fytocannabinoïden. De cannabisplant wordt al eeuwen als geneesmiddel gebruikt. CBD is de meest opmerkelijke natuurlijke cannabinoïde, een stof die kan binden aan een cannabinoïdereceptor. Een groot deel van de plant bestaat uit CBD. Daar kan CBD-olie van worden gemaakt, waarbij het gehalte aan het psychoactieve THC onder de wettelijke norm wordt gehouden; het gaat hierbij om zogeheten resthoeveelheden THC. Dit maak CBD-olie legaal en het zorgt ervoor dat je niet stoned of high wordt van deze producten. Hierdoor kunnen kinderen en dieren ook probleemloos profiteren van deze bijzondere medicinale gift uit de natuur.

CBD-olie

Verschil tussen CBD-olie, wietolie en hennepzaadolie

CBD-olie moet niet worden verward met wietolie, ook wel mediwietolie of THC-olie genoemd. Wietolie is afkomstig van alle delen van de wietplant en kan hoge concentraties aan THC (= tetrahydrocannabinol) bevatten, waar je stoned van wordt. Wietolie is in Nederland niet legaal. Er bestaat ook hennepzaadolie, welke vitaminen, mineralen en essentiële vetzuren bevat. Aan 'hennepzaadolie plus' is THC en CBD toegevoegd. CBD-olie wordt gewonnen uit alle delen van de hennepplant: bladeren, bloemtoppen en stengels. Het wordt om die reden ook wel hennepolie genoemd. CBD-olie is legaal verkrijgbaar in Nederland.

Gezondheidsvoordelen CBD-olie

Enkele van de belangrijkste voordelen voor de gezondheid van CBD-olie is het verminderen of reduceren van stress en angst, het verbeteren van de kwaliteit van de slaap, het optimaliseren van de spijsvertering, het verminderen van pijn, het voorkomen van bepaalde vormen van kanker, het versterken van de gezondheid van het hart, en het beschermen en herstellen van de huid.

CBD-olie bij angst / Bron: Istock.com/bahadosCBD-olie bij angst / Bron: Istock.com/bahados

Angst en stress

Een van de meest bekende toepassingen van CBD-olie is ter verlichting van stress- en angstklachten. In 2011 publiceerde een groep Braziliaanse onderzoekers een artikel in het Journal of Psychopharmacology. Hierin werd de relatie tussen CBD en sociale angststoornissen onderzocht. Er wordt gesuggereerd dat CBD verlichting kan bieden aan individuen die lijden aan een angststoornis: "These results suggest that CBD reduces anxiety in SAD [generalized social anxiety disorder] and that this is related to its effects on activity in limbic and paralimbic brain areas."[1]

In een ander onderzoek uit 2011, geleid door Mateus M. Bergamaschi, werd ontdekt dat een voorbehandeling met CBD bij mensen die moesten spreken in het openbaar hun angst en cognitieve stoornissen aanzienlijk verminderde, evenals het gevoel van ongemak tijdens hun presentatie.[2]

Slaapproblemen

Voor mensen die lijden aan slapeloosheid, angst tijdens de nachtelijke uren, of gewoon moeite hebben met een ​​gezonde, ongestoorde slaap, kan CBD-olie uitkomst bieden. Door het ontspannen van lichaam en geest, en het induceren van een lager energieniveau, zal het makkelijker zijn om je hartslag naar beneden te krijgen en je hoofd leeg te maken voor een goede nachtrust. Kortom, CBD-olie bevordert een goede nachtrust. CBD kan ook de spieren goed ontspannen, waardoor je dieper kan slapen en meer uitgerust wakker wordt. Mensen met fibromyalgie kunnen hierdoor ook minder stijf wakker worden.

Verlichting van pijn

CBD-olie werkt als een pijnstiller, en wordt regelmatig gebruikt door mensen met chronische pijnklachten. Op het moment dat CBD inwerkt op de cannabinoïdenreceptoren in het lichaam, activeert en bevordert het de natuurlijke reactie van het lichaam op pijn. CBD zorgt ervoor dat het zenuwstelsel pijn negeert. CBD heeft ook anti-inflammatoire eigenschappen.

Kankerpreventie

Hoewel er (nog) enige controverse over CBD-olie in relatie tot kanker bestaat, en er nog veel onderzoek verricht moet worden op dat gebied, lijkt het erop dat CBD-olie een preventief effect op (sommige) kanker(vormen) kán hebben, en tevens kán dienen als anti-kankermiddel: "Collectively, the non-psychoactive plant-derived cannabinoid CBD exhibits pro-apoptotic and anti-proliferative actions in different types of tumours and may also exert anti-migratory, anti-invasive, anti-metastatic and perhaps anti-angiogenic properties. On the basis of these results, evidence is emerging to suggest that CBD is a potent inhibitor of both cancer growth and spread."[3]

Hart- en bloedvaten

CBD-olie kan ook helpen om de gezondheid van hart- en bloedvaten te verbeteren door de antioxidante processen te stimuleren. CBD houdt het hart- en vaatstelsel soepel en het kan de aderen wat wijder maken hetgeen een bloeddrukverlagend effect kan hebben

Bescherming van de huid

CBD-olie heeft een positief effect op de huid. Het kan ook uitwendig worden gebruikt. Het heeft een ontstekingsremmende en een kalmerende werking op de huid. Het is ook bekend dat het rimpels en tekenen van veroudering tegengaat en dat het beschermt tegen huidziekten als eczeem en psoriasis.

CBD-olie gebruiksaanwijzing en dosering

Koel en donker bewaren

CBD-olie moet je koel en donker bewaren, bij voorkeur in de koelkast of een andere koele plek. De aanbevolen hoeveelheid druppels moet je onder de tong druppelen via een pipetje. Vervolgens moet je deze ongeveer 30 seconden laten inwerken.

Dosering CBD-olie langzaam opbouwen

De juiste dosering verschilt van persoon tot persoon en per product. Vaak wordt geadviseerd met een lage dosis te beginnen en het daarna op te bouwen tot het gewenste effect bereikt wordt. Begin altijd met een lage dosering. Het advies is om te starten met 1 tot 2 druppels per keer en dit dan 2 of 3 keer per dag te gebruiken, bijvoorbeeld 's ochtends, 's middags en 's avonds. Hierna kan je de dosering aanpassen naar behoefte. Lees altijd eerst de aanwezige informatie bij het product zelf voor advies over het gebruik.

Overleg met de huisarts

CBD-olie kan ingezet worden als remedie voor allerlei veelvoorkomende aandoeningen. Stop echter nooit zonder overleg met je huisarts of behandelend arts met je (reguliere) behandeling. Indien je CBD-olie wilt gebruiken naast een bestaande behandeling, wordt geadviseerd dit te overleggen met de arts. Raadpleeg voor gebruik altijd de bijsluiter.

Noten:
  1. Crippa JA, Derenusson GN, Ferrari TB, Wichert-Ana L, Duran FL, Martin-Santos R, Simões MV, Bhattacharyya S, Fusar-Poli P, Atakan Z, Santos Filho A, Freitas-Ferrari MC, McGuire PK, Zuardi AW, Busatto GF, Hallak JE. Neural basis of anxiolytic effects of cannabidiol (CBD) in generalized social anxiety disorder: a preliminary report. J Psychopharmacol. 2011 Jan;25(1):121-30. doi: 10.1177/0269881110379283. Epub 2010 Sep 9.
  2. Mateus M Bergamaschi, Regina Helena Costa Queiroz, Marcos Hortes Nisihara Chagas,Danielle Chaves Gomes de Oliveira, Bruno Spinosa De Martinis, Flávio Kapczinski, João Quevedo, Rafael Roesler, Nadja Schröder, Antonio E Nardi, Rocio Martín-Santos, Jaime Eduardo Cecílio Hallak, Antonio Waldo Zuardi, and José Alexandre S Crippa. Cannabidiol Reduces the Anxiety Induced by Simulated Public Speaking in Treatment-Naïve Social Phobia Patients. Neuropsychopharmacology. 2011 May; 36(6): 1219–1226. Published online 2011 Feb 9. doi: 10.1038/npp.2011.6.
  3. Paola Massi, Marta Solinas, Valentina Cinquina, and Daniela Parolaro. Cannabidiol as potential anticancer drug. Br J Clin Pharmacol. 2013 Feb; 75(2): 303–312. Published online 2012 Apr 17. doi: 10.1111/j.1365-2125.2012.04298.x

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Welke olie past bij jouw huid?Welke olie past bij jouw huid?Wil jij graag een huidolie gaan gebruiken? Wat zijn de voordelen van olie? Is een olie beter dan een crème of bodylotion…
Waar kun je Jojoba olie kopen?Waar kun je Jojoba olie kopen?Jojoba olie is een natuurlijke olie die veel positieve eigenschappen heeft. Het is een echt wondermiddel en er zijn veel…
De grootste olie- en gasbedrijven ter wereldDe tien grootste olie- en gasmaatschappijen in de wereld zijn niet alleen staatsoliemaatschappijen. Deze bedrijven zijn…
Olie in zee, een natuurramp of niet?Olie in zee is in de meeste gevallen een regelrechte natuurramp. Wanneer olie in zee terecht komt, dan gaat het vaak om…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Typographyimages, Pixabay
  • Bruno Spinosa De Martinis, Flávio Kapczinski, João Quevedo, Rafael Roesler, Nadja Schröder, Antonio E Nardi, Rocio Martín-Santos, Jaime Eduardo Cecílio Hallak, Antonio Waldo Zuardi, and José Alexandre S Crippa. Cannabidiol Reduces the Anxiety Induced by Simulated Public Speaking in Treatment-Naïve Social Phobia Patients. Neuropsychopharmacology. 2011 May; 36(6): 1219–1226. Published online 2011 Feb 9. doi: 10.1038/npp.2011.6.
  • Crippa JA, Derenusson GN, Ferrari TB, Wichert-Ana L, Duran FL, Martin-Santos R, Simões MV, Bhattacharyya S, Fusar-Poli P, Atakan Z, Santos Filho A, Freitas-Ferrari MC, McGuire PK, Zuardi AW, Busatto GF, Hallak JE. Neural basis of anxiolytic effects of cannabidiol (CBD) in generalized social anxiety disorder: a preliminary report. J Psychopharmacol. 2011 Jan;25(1):121-30. doi: 10.1177/0269881110379283. Epub 2010 Sep 9.
  • Fernández-Ruiz J1, Sagredo O, Pazos MR, García C, Pertwee R, Mechoulam R, Martínez-Orgado J. Cannabidiol for neurodegenerative disorders: important new clinical applications for this phytocannabinoid? Br J Clin Pharmacol. 2013 Feb;75(2):323-33. doi: 10.1111/j.1365-2125.2012.04341.x.
  • http://www.apollyon.nl/mediwietolie-kopen
  • http://www.apollyon.nl/cbd-olie
  • http://stoelendans-deventer.nl/product-categorie/cbd-olie
  • http://www.leafscience.com/2014/02/23/5-must-know-facts-cannabidiol-cbd
  • https://www.organicfacts.net/health-benefits/essential-oils/cannabis-essential-oil.html
  • http://www.drugs.com/illicit/cannabis.html
  • http://www.royalqueenseeds.nl/217-royal-cbd-oil-10ml.html
  • http://sensiseeds.com/nl/blog/cannabidiol-en-cbd-olie
  • Paola Massi, Marta Solinas, Valentina Cinquina, and Daniela Parolaro. Cannabidiol as potential anticancer drug. Br J Clin Pharmacol. 2013 Feb; 75(2): 303–312. Published online 2012 Apr 17. doi: 10.1111/j.1365-2125.2012.04298.x
  • Afbeelding bron 1: Istock.com/bahados

Reageer op het artikel "CBD-olie: voordelen, gebruiksaanwijzing en dosering"

Reacties

Van Veen, 10-10-2017 15:43 #2
Ik heb etoricoxib teva 60 mg gekregen van de reumatoloog mag ik hier die cbd druppels wel bij gebruiken?

groetjes Albertje Reactie infoteur, 11-10-2017
Etoricoxib Teva bevat de werkzame stof etoricoxib en behoort tot een groep geneesmiddelen die selectieve COX-2-remmers worden genoemd, een klasse geneesmiddelen die niet-steroïdale anti-inflammatoire geneesmiddelen (NSAID’s) worden genoemd. Dit middel wordt voorgeschreven bij mensen met artrose, reumatoïde artritis, de ziekte van Bechterew en jicht de pijn en zwelling (ontsteking) in de gewrichten en spieren te verminderen. Indien u naast dit middel andere geneesmiddelen gebruikt, ook waar u geen voorschrift voor nodig heeft, wordt geadviseerd dit te overleggen met de arts of apotheker.

T. Posthumus, 11-12-2016 15:35 #1
Vraag, mijn dochter gebruikt methylfenidaat 10mg voor haar add, kan zij i.o.m. arts aan de cbd druppen beginnen? Reactie infoteur, 02-01-2017
Methylfenidaat is een stimulerend medicijn. Het verbetert de aandacht en de stemming. Het wordt onder meer gebruikt bij ADHD. Ik raad u aan om te overleggen met huisarts of apotheker.

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 09-02-2018
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Special: Gezonde voeding
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!