InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Keelpijn verhelpen zonder medicijnen op natuurlijke wijze

Keelpijn verhelpen zonder medicijnen op natuurlijke wijze

Keelpijn verhelpen zonder medicijnen op natuurlijke wijze Keelpijn verhelpen zonder medicijnen kan op diverse manieren. Er zijn kruiden die keelpijn verhelpen of verzachten, maar er zijn ook andere huis-tuin-en-keukenmiddeltjes om keelpijn aan te pakken. Keelpijn gaat meestal binnen 10 dagen vanzelf over. In de meeste gevallen is een verkoudheidsvirus de oorzaak. Je kunt zelf maatregelen nemen tegen keelpijn. Natuurlijke middelen tegen keelpijn zijn: salie, tijm, zoethout, venkel, gember, honing en citroen.

Keelpijn verhelpen

Luchtbevochtiger / Bron: Juanra09, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)Luchtbevochtiger / Bron: Juanra09, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)

Algemene tips om keelpijn te verhelpen

Deze tips kunnen kunnen je helpen om keelpijn te verzachten:

Gorgelen met water en zout

Gorgelen met lauw zout water te helpt om zwelling en pijn te verlichten. Meng een theelepel zout in een glas lauw warm water. Gorgel dit mengel. Gorgel ten minste eenmaal per uur met 1 theelepel (5 g) zout opgelost in 240 ml lauw water. Het mengsel na het gorgelen niet doorslikken, maar uitspugen.

Voldoende drinken

De keelpijn kan verlicht worden door veel te drinken. Regelmatig iets drinken, zoals koud water of warme thee (al dan niet met kruiden of honing erin), kan de pijn verzachten. Ook soep of bouillon kan helpen irritatie van de keel te verminderen.

Alcohol vermijden bij keelpijn / Bron: Istock.com/karelnoppeAlcohol vermijden bij keelpijn / Bron: Istock.com/karelnoppe

Luchtbevochtiger

Gebruik een vaporizer of luchtbevochtiger in je slaapkamer. Droge lucht zorgt voor extra irritatie van je luchtwegen. Voorkom daarom dat je droge lucht inademt.

Niet roken en drinken

Rook niet en vermijd meeroken. Drink liever ook geen alcohol; dit kan de keel irriteren.

Geneeskrachtige kruiden om keelpijn te verhelpen

Er zijn verschillende kruiden die je kunt gebruiken tegen keelpijn.

Salie

Salie (Salvia officinalis) komt oorspronkelijk uit de landen in de Balkan en rond de Middellandse Zee. Salie is antimicrobieel (werkzaam tegen micro-organismen) en heeft samentrekkende eigenschappen. De thee is een probaat gorgeldrankje bij keelpijn. Neem een handje blaadjes salie, gedroogd of vers. Doe de blaadjes in een liter gekookt water en laat het ongeveer tien minuten trekken. Daarna je keel verschillende keren per dag met dit mengsel gorgelen. Na het gorgelen het gorgelwater uitspugen.

Een bosje tijm / Bron: Evan-Amos, Wikimedia Commons (CC0)Een bosje tijm / Bron: Evan-Amos, Wikimedia Commons (CC0)

Tijm

Echte tijm (Thymus Vulgaris/Serpyllum) heeft antibacteriële, schimmelwerende en ontsmettende eigenschappen. Tijm is een effectief antiseptisch kruid bij keelpijn. Je kunt eerst met de thee gorgelen en hem dan doorslikken. Tijm wordt vaak gecombineerd met zoethout.

Zoethout

Zoethout (Glycyrrhiza glabra) wordt al heel lang gebruikt en kent velerlei toepassingen. Zoethout werkt ontstekingsremmend, virusremmend, verzachtend, slijmoplossend en versterkend. Bij keelpijn kun je zoethoutthee bereiden: goed laten trekken en goed af laten koelen (eventueel in koelkast) en daarna verdeeld over de dag kleine slokjes nemen.

Venkel

Venkel is een naar anijs smakende groente, die zuurbindend, ontstekingsremmend en samentrekkend is. Venkelthee wordt onder meer aangeraden bij keelpijn en hoest.

Gemberthee met honing / Bron: Istock.com/ChamilleWhiteGemberthee met honing / Bron: Istock.com/ChamilleWhite

Gemberthee met honing

De gemberwortel heeft antibacteriële en schimmeldodende eigenschappen. Je kunt er thee van maken door een stukje verse gember van de wortel af te snijden, te schillen en deze vervolgens in kleine stukjes te verdelen. Doe deze in je (groene) thee en drink het zo warm mogelijk. Je kunt er ook honing door doen als de thee een beetje is afgekoeld. Gember en honing versterken elkaar. De honing gaat de zwelling van je keel tegen.

Citroen

De gezondheidsvoordelen van de gewone citroen zijn al eeuwen bekend. Citroen heeft antimicrobiële eigenschappen en de vitamine C in citroen helpt infecties te bestrijden en geeft een boost aan je immuunsysteem. Je kunt een citroen uitpersen en het sap mét vruchtvlees toevoegen aan een glas lauw water. Voeg er eventueel een theelepel honing aan toe en je hebt een probaat drankje tegen je keelpijn.

Huisarts onderzoekt de keel / Bron: BravissimoS/Shutterstock.comHuisarts onderzoekt de keel / Bron: BravissimoS/Shutterstock.com

Wanneer de huisarts raadplegen?

Soms is het verstandig om de huisarts te raadplegen. Ga in de volgende gevallen naar de huisarts: als je benauwd bent; als je een piepende of gierende ademhaling hebt; als je niet meer kunt drinken of slikken; als je gaat kwijlen; als je je mond niet goed meer open kunt doen; als je steeds zieker wordt; als de keelpijn langer duurt dan 10 dagen; als je klachten hebt aan een kant van het hoofd (zoals oorpijn); als je een chronische ziekte hebt of als om een andere reden je weerstand verlaagd is; als je na 3 dagen nog koorts hebt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat kun je doen bij keelpijn? - De 'R' in de maandWat kun je doen bij keelpijn? - De 'R' in de maandBijna iedereen heeft er wel eens last van, keelpijn. Vooral wanneer het september, oktober, november en december is hebb…
Wat te doen bij keelpijnIedereen heeft wel eens keelpijn, het komt vaak voor. De meeste mensen met keelpijn hebben last van een virusinfectie en…
Pijn in de keel: oorzaken, symptomen & behandeling keelpijnPijn in de keel: oorzaken, symptomen & behandeling keelpijnIn de koude winterperiode verschijnt bij veel mensen die vervelende keelpijn weer op het voorplan. Het immuunsysteem wor…
Keelpijn en stemproblemenKeelpijn en stemproblemenIedereen heeft weleens keelpijn gehad. Dit kan in verschillende maten voorkomen. Van een simpel hoestje tot aan ernstige…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: istock.com/Staras
  • Jennifer Latham. Geneeskrachtige kruiden. Focus/Unieboek, Houten, 2008.
  • https://www.thuisarts.nl/keelpijn/ik-heb-keelpijn
  • http://www.webmd.com/cold-and-flu/tc/sore-throat-home-treatment
  • http://www.theoptimist.nl/kruid-voor-de-keel-salie/
  • Afbeelding bron 1: Juanra09, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)
  • Afbeelding bron 2: Istock.com/karelnoppe
  • Afbeelding bron 3: Evan-Amos, Wikimedia Commons (CC0)
  • Afbeelding bron 4: Istock.com/ChamilleWhite
  • Afbeelding bron 5: BravissimoS/Shutterstock.com

Reageer op het artikel "Keelpijn verhelpen zonder medicijnen op natuurlijke wijze"

Reactie

Dirinck B., 22-09-2018 09:11 #1
IJsblokjes uit de vriezer zacht laten smelten in de mond. Je kan er ook smaak aan toevoegen. Help tijdelijk maar doelgericht.

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 11-10-2019
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Special: Keelpijn bij slikken
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!