InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Tips tegen keelpijn

Tips tegen keelpijn

Tips tegen keelpijn Keelpijn is echt niet fijn, maar er zijn een aantal goede tips die soms dit probleem kunnen verhelpen. Zo kan men stomen met kruiden of gorgelen met een kruidenthee. Natuurlijk moet je ook altijd proberen de weerstand te verhogen, zodat de keelpijn sneller overwonnen kan worden. Bij de drogist zijn meerdere producten te verkrijgen om de keelpijn te verzachten en te genezen.

Algemeen

Keelpijn komt veelal door een ontsteking in de keel, maar een virus of bacterie kan ook de oorzaak zijn. Soms kan het ook ontstaan door een overbelasting van de keel door teveel praten/schreeuwen of door het verblijf in een rokerige omgeving. Meestal is de keelpijn na een week wel over. Bij een keelontsteking is de keel van binnen rood en gezwollen. Men zal dan moeite hebben met slikken en hees praten. Vaak zijn dan ook de amandelen dik en ontstoken. Maar de tijd dat je last hebt van een zere keel is gelukkig wel te verkorten door bijvoorbeeld supplementen te slikken of een keelspray te gebruiken.

Raadgevingen

Natuurlijk is het altijd verstandig om rust te nemen, indien je je niet lekker voelt. En bij keelpijn kan je proberen te vermijden veel te praten zodat ook de keel zelf rust krijgt. Praat dus zo weinig mogelijk. Luister naar het lichaam. Het is ook goed om de keel vochtig te houden door veel te drinken als dat mogelijk is. Probeer daarom ook niet met een open mond te slapen, want dat zorgt voor een droge keel. Heb je erg veel last van de pijn, neem dan een pijnstiller zoals een paracetamol of ibuprofen, zeker als men er ook koorts bij hebt. Koud water drinken is vaak ook verzachtend.

Weerstand verhogen

In geval van ziekte is het altijd verstandig om te proberen de weerstand te verhogen, zodat het lichaam de infectie zelf kan bestrijden. Weerstand kan men verhogen door bijvoorbeeld extra vitamine C in te nemen. Maar ook extra zink is erg goed voor de weerstand. Tekort aan vitamine D is ook een oorzaak van een lagere weerstand. Dus zeker in de winter als je geen extra vitamine D binnenkrijgt door de zon, is vitamine D bijslikken een idee. Daarbij zijn er ook allerlei supplementen te koop die de weerstand verhogen, zoals bijvoorbeeld Sambucol (op basis van vlierbessen), Echinacea tabletten of hotdrink en Occinococium (op homeopatische basis).

Azijn

Een doek drenken in een mengsel van koud water en azijn en deze vervolgens om de keel wikkelen voor het slapen gaan is een tip die vroeger ook altijd gebruikt werd om keelpijn te bestrijden. Doe er vervolgens ook nog een warme sjaal omheen, zodat er een broei-effect ontstaat. Ook een mengsel van azijn, water en wat honing kan de keelpijn verzachten door hiermee te gorgelen of het op te drinken.

Gorgelen met zout water of kamillethee

Maak van warm water en een theelepel zout een glas spoelmiddel. Neem er een slok van en gorgel de keel ermee. Daarna wel uitspugen natuurlijk. Dit helpt tegen de bacteriën die vaak een rol spelen bij keelpijn. Je kunt ook van kamillekruiden thee zetten en hiermee de keel gorgelen. In de winkel verkopen ze ook allerlei gorgeldrankjes, maar deze werken niets beter als de zoutoplossing of de kamillethee.

Keelpastilles

Zuigen op snoepjes voor de keel wil wel eens helpen tegen de pijn. De keelpastilles zijn vaak op basis van honing, wat verzachtend is voor de keel. En er worden vaak kruiden aan toegevoegd die ook werken tegen keelpijn. Denk dan aan merken zoals Ricola, Natterman en Dampo. Maar er zijn ook huismerken van drogisterijen.

Zuigtablet

Trachitol is een geneesmiddel wat werkt bij beginnende keelpijn. Het is niet echt een pastille, maar meer een zuigtablet. Het pakt door de lidocaïne de pijn aan en het werkt ook antibacterieel. Het is toegestaan elke 2 uur een tablet hiervan opzuigen. Strepsils heeft een vergelijkbaar product.

Keelspray

Er bestaan ook sprays die werken tegen keelpijn zoals Nisyleen van VSM. Het verzacht de keel en zorgt ervoor dat bacteriën zich niet aan je keel kunnen hechten. De keelspray van dr. A. Vogel is een vergelijkbaar product. Deze is op basis van kruiden zoals Echinacea (voor de weerstand), pepermuntolie en salvia. Sprays zijn vaak fijn in gebruik als slikken moeilijk gaat en dus het innemen of zuigen van een tablet moeilijker is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Keelontsteking, wat te doen?Heeft u last van uw keel? Heeft u pijn met slikken? Dan zou het goed kunnen dat u een keelontsteking heeft. Er kan sprak…
Keelontsteking oorzaken, symptomen en behandelingKeelontsteking oftewel faryngitis wordt meestal veroorzaakt door een verkoudheidvirus. Keelontsteking kan echter ook ver…
Wat te doen bij een keelontsteking?Wat is een keelontsteking? Een keelontsteking is een ontstekingsreactie binnen in de keel. Deze ontsteking kan meerdere…
Pijn in keel, uitstralend naar oorPijn in keel, uitstralend naar oorKeelpijn is pijn in de keel en vaak een rauw en droog gevoel. Daarnaast kan keelpijn uitstralen naar één of beiden oren.…

Reageer op het artikel "Tips tegen keelpijn"

Infoteur: Zonne
Laatste update: 14-06-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Tips
Medische informatie…
Schrijf mee!