InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Tips tegen griep

Tips tegen griep

Tips tegen griep Veel mensen krijgen tegenwoordig een griepprik. Zeker als ze behoren tot de zogenaamde risicogroepen. Maar het beste wat je kunt doen om griep te voorkomen of te genezen is om te werken aan de weerstand, zeker in de maanden waarin een r voorkomt. Probeer de weerstand zo hoog mogelijk te houden. Daarvoor zijn er diverse supplementen in de winkel te koop die werken voor je lichaam en immuunsysteem op verschillende manieren.

Algemeen

Mensen die behoren tot de zogenaamde risicogroepen zoals bijvoorbeeld mensen die chronisch ziek zijn en ouderen, krijgen door de huisarts een griepprik aangeboden. Maar deze biedt niet de garantie dat je, na zo'n injectie, geen griep kan krijgen. Dit komt omdat er enorm veel verschillende soorten griepvirussen zijn en je maar tegen een beperkt aantal van deze griepvirussen geënt wordt. Het kan dus heel goed zijn dat je ondanks een griepprik toch griep krijgt. Het beste wat je dus kan doen is zorgen dat je weerstand hoog is. Zodat het lichaam zelf eventuele virussen zo efficiënt en snel mogelijk aan kan pakke

Wat is weerstand?

Weerstand is het vermogen van het lichaam om virussen, bacteriën en parasieten te overwinnen en de baas te zijn. Hoe hoger de weerstand hoe groter de immuniteit tegen ziekten. Het is dus van belang je weerstand, het immuunsysteem dus, zo goed mogelijk te laten werken.

Algemene tips

Om de weerstand op peil te houden zijn er een aantal algemene tips. Zo is het verstandig gezond te eten, voldoende te drinken en genoeg te rusten. Dagelijks in ieder geval een half uur te bewegen, het liefste in de gezonde buitenlucht. Probeer niet te roken en houdt het lichaamsgewicht op een goed peil. 80% van de weerstand zit in de darmen, dus houdt ook die goed in de gaten door onder andere op de ontlasting te letten.

Krijgt men desondanks toch griep, drink dan vooral voldoende. De koorts is een middel van het lichaam om het virus te doden. Probeer dus niet al te snel naar koortsverlagende middelen te grijpen. Koorts is een teken dat het lichaam goed werkt en daarom is het nuttig.

Darmen

Omdat een groot deel van de weerstand wordt bepaald door de darmen is het van belang deze goed te ondersteunen in hun werking. Als er een goede balans is tussen alle bacteriën in de darmen, dan is de darmflora gezond en daarmee ook de weerstand goed in orde. Als de balans niet in orde is, kan je deze verbeteren door bijvoorbeeld darmbacteriën als lactobacillus bifidus in te nemen. Dit kan door het drinken van Yakult of door zelf een gezonde probioticadrank te maken die de darmen goed ondersteunt, melkkefir. Probiotica is ook verkrijgbaar in capsulevorm of poeder, meestal moet je deze producten in de koelkast bewaren.

Vitaminen

Bepaalde vitaminen zijn erg belangrijk voor de weerstand. Vitamine C is de meest bekende vitamine die weerstands-verhogend kan werken. Maar ook vitamine D is erg belangrijk voor de immuniteit. Tekorten aan deze vitamine ontstaan vooral in de winter (de maanden met de "r" in de maand). In de zomer krijgen we vaak wel voldoende vitamine D binnen doordat de huid deze opneemt uit zonlicht. Maar in de donkere wintermaanden schijnt de zon niet voldoende om het niveau aan vitamine D in het lichaam op peil te houden. Tegenwoordig worden bij al meer mensen tekorten aan vitamine D gevonden, ook bij jongere mensen.
Vitamine A werkt ook tegen infecties. Daarbij zijn ook vitamine B6 en vitamine E zijn belangrijk voor een goed werkend immuunsysteem.

Zink

Zink is een mineraal van belang voor de weerstand. Tekorten aan zink zorgen voor bepaalde symptomen, waaronder verminderde weerstand en slechte genezing van wonden. Belangrijke bronnen van zink zijn onder andere: oesters, vis, (orgaan)vlees, groente, paddenstoelen, volkorenproducten, melk en melkproducten, pecannoten, eidooier, gist, sesamzaad en pompoenpitten (*). Zink kan je natuurlijk ook slikken in een supplementvorm, je moet dan tussen de 15 en 30 mg zink per dag innemen.

Kruiden

Echinacea is het meest bekende kruid wat kan helpen de weerstand te verhogen. De Nederlandse naam voor Echinacea is rode Zonnehoed. Hiervan wordt dan een extract gemaakt en het is dan verkrijgbaar in pillen en capsules, maar ook in drankvorm. Daarvan is de meest bekende de Echinacea hotdrink.

Vlierbessen zijn ook erg gezond en helpen het immuunsysteem ondersteunen. Daarom wordt het ook veel gebruikt in supplementen die de weerstand verhogen. Een voorbeeld daarvan is Sambucol.

Andere voorbeelden van kruiden die tegen griep werken en de weerstand verhogen zijn: cat's claw en thee getrokken van citroen of rozenbottels (bevatten veel vitamine C).Tijm is een natuurlijk antibioticum en daarom werkt het ook tegen bacteriën die met griep kunnen samenhangen.

Homeopathie

Ook binnen de homeopathie zijn er middelen die het immuunsysteem kunnen ondersteunen. Occiococium is een voorbeeld van een homeopathisch complex middel. Echinacea is ook een voorbeeld van een homeopathisch middel.

Stomen

Stoombaden willen nog wel eens werken om te verlichten als de griep samen gaat met verkoudheid en longklachten. Stomen kan dan onder andere met kruiden als pepermunt, citroen, kamille en den. Bij de drogisterijen zijn ook kant en klare "stoomproducten" verkrijgbaar zoals Dampo.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Weer tijd voor de griepprikWeer tijd voor de griepprikHet is weer tijd voor de griepprik. De periode half oktober tot half november is dé tijd om de griepprik te halen. Maar…
Zorg dat je geen griep krijgtDe griep, iedereen heeft het wel eens. Het is een vervelende ziekte welke wordt veroorzaakt door een virus. Lees hoe je…
De griep (influenza)De griep (influenza)Officieel heet de griep "Influenza". Bij griep is er sprake van een luchtweginfectie die veroorzaakt wordt door het infl…
Geen griep en verkoudheid deze winter!Geen griep en verkoudheid deze winter!Geen griep of verkoudheid deze winter, maar gezond blijven! Hoe wordt griep veroorzaakt? Wat is het verschil tussen grie…
Over griep, de griepprik en verschil verkoudheid/griepOver griep, de griepprik en verschil verkoudheid/griepHet griepseizoen begint binnenkort en de griepprik wordt weer gegeven. Mensen die in een risicogroep vallen krijgen een…
Bronnen en referenties
  • (*) http://www.robkalmeijer.nl/voedingsleer/nutrienten/mineralen/zink.htm

Reageer op het artikel "Tips tegen griep"

Infoteur: Zonne
Laatste update: 16-06-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Tips
Medische informatie…
Schrijf mee!