InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Keelpijn bij kinderen: symptomen, oorzaak en behandeling

Keelpijn bij kinderen: symptomen, oorzaak en behandeling

Keelpijn bij kinderen: symptomen, oorzaak en behandeling Keelpijn bij kinderen wordt meestal veroorzaakt door een verkoudheidsvirus. Soms komt eerst de keelpijn en daarna verkoudheidsklachten, maar soms ook andersom. Een keelontsteking die wordt veroorzaakt door bacteriën komt veel minder vaak voor. Hele kleine kinderen klagen vaak niet over keelpijn, maar willen vaak niet eten of drinken omdat dat pijn doet. Keelpijn kan gepaard gaan met snotterigheid, hoesten of koorts. Sommige kinderen klagen ook over oorpijn of buikpijn. Meestal is keelpijn vrij onschuldig en zijn de klachten binnen een week over.

Keelpijn bij kinderen

Keelpijn is een courante klacht bij zowel kinderen als volwassenen. Keelpijn bij kinderen wordt veelal veroorzaakt door een bovenste luchtweginfectie, vaak als gevolg van virussen:

Kind met roodvonk / Bron: Badobadop, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Kind met roodvonk / Bron: Badobadop, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Oorzaken keelpijn bij kinderen

Verkoudheid

Keelpijn komt vooral voor bij verkoudheid. Keelontsteking komt op alle leeftijden voor, maar wordt het meest gezien bij kinderen van 5-10 jaar. Bij kinderen onder de twee jaar komt een keelontsteking veel minder vaak voor. Vaak begint het eerst met keelpijn, maar verkoudheid kan zich ook manifesteren als het kind al een paar dagen keelpijn heeft. Wanneer een virus de infectie heeft veroorzaakt, kan de temperatuur een beetje verhoogd (ergens tussen 38 en 39°).

Bacteriën

Bacteriën die keelontsteking veroorzaken, streptokokken, kunnen ook roodvonk veroorzaken, wat meestal begint met koorts, hoofdpijn en keelpijn en gepaard kan gaan met koude rillingen, braken, buikpijn en algehele malaise. Ook komen er de kenmerkende kleine, felrode vlekjes op het lichaam.

Ziekte van Pfeiffer

Keelpijn kan ook optreden bij de ziekte van Pfeiffer., wat wordt veroorzaakt door een infectieziekte die veroorzaakt wordt door het Epstein-Barrvirus. Pfeiffer is een veelvoorkomende virale infectie en besmetting met dit virus ontstaat als je in contact komt met besmet speeksel. Grofweg De helft van de kinderen maakt de ziekte door voor het zesde levensjaar en ze hebben hier meestal weinig last van. Vooral bij jonge kinderen kan Pfeiffer zo licht verlopen dat het niet wordt opgemerkt..

Gewone amandelen en amandelontsteking / Bron: Solar22/Shutterstock.comGewone amandelen en amandelontsteking / Bron: Solar22/Shutterstock.com
Amandelontsteking
Een amandelontsteking is een ontsteking aan de neusamandelen en/of keelamandelen. Kenmerkende klachten zijn keelpijn, vooral bij het slikken. Het gaat gepaard met hoge koorts en er is Er zit beslag aanwezig op de keelamandelen, die tevens sterk vergroot kunnen zijn. Als een bacterie de boosdoener is, is de keel erg pijnlijk. Slikken wordt erg moeilijk, waardoor het kind kan gaan kwijlen. De lymfeklieren in de hals zijn opgezet (gezwollen lymfeklieren), en op de keelamandelen zitten soms witte stippen of plekken.
Waterpokken / Bron: 9Gawin/Shutterstock.comWaterpokken / Bron: 9Gawin/Shutterstock.com
Waterpokken
Waterpokken kunnen ook keelpijn veroorzaken. Kinderen met roodvonk hebben vaak één tot twee dagen last van lichte koorts, keelpijn en griepachtig beeld. Waterpokken geeft een karakteristieke huiduitslag, die zich al snel ontwikkelt naar blaasjes die gevuld zijn met helder vocht. Kroep, een virusontsteking van het strottenhoofd en het luchtpijpslijmvlies, kan ook keelpijn veroorzaken, meestal bij kinderen van 0,5 tot 3 à 4 jaar. Kroep gaat gepaard met verkoudheidsverschijnselen, heesheid, zwelling van de slijmvliezen, hardnekkige blafhoest (met name 's nachts) en een bemoeilijkte ademhaling.

Voorkomen van keelpijn

Verkoudheidsvirussen verspreiden zich doordat vochtdeeltjes met het virus in de lucht worden gebracht door praten, hoesten en niezen. Neem de volgende maatregelen in acht om besmetting met een virus of bacterie te voorkomen:
  • regelmatig de handen wassen:
  • deel geen bekers of bestek met anderen;
  • vermijd contact met mensen die een zere keel hebben;
  • gebruik van papieren zakdoeken, die na gebruik meteen worden weggegooid.

Deze maatregelen zijn vooral belangrijk als kinderen dicht op elkaar leven, zoals in een groot gezin of op een kinderdagverblijf.

Huisarts onderzoekt kind / Bron: Istock.com/michaeljungHuisarts onderzoekt kind / Bron: Istock.com/michaeljung

Wanneer naar de huisarts?

Neem contact op met je huisarts als het kind:
  • erg ziek is of als het de mond niet goed kan openen;
  • erg versuft of verward is;
  • minder dan de helft drinkt van wat het normaal drinkt;
  • het kind een afweerstoornis heeft;
  • keelpijn langer aanhoudt dan 7 dagen;
  • een erg zieke indruk maakt;
  • het benauwd heeft;
  • zijn of haar speeksel niet kan wegslikken (en gaat kwijlen).

Neem sowieso contact op met je huisarts wanneer er andere verschijnselen zijn waarover je je zorgen maakt.

Behandeling keelpijn bij kinderen

Een antibioticumkuur heeft alleen zin bij een keelontsteking die wordt veroorzaakt door bacteriën. De huisarts kan vaak op grond van de ziektegeschiedenis en lichamelijk onderzoek concluderen wat de oorzaak is.

Pijnstilling
Door de keelpijn is slikken pijnlijk geworden en daardoor kan het kind moeite hebben met het eten van vast voedsel. Zorg voor voldoende pijnstilling zorgen, met bijvoorbeeld (kinder)paracetamol. Het helpt ook wel om koude dingen voorzetten, zoals koude yoghurt, vla of een waterijsje, kan ook verlichting van de klachten geven. Hier staan meer tips en adviezen hoe om te gaan met keelpijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat kun je doen bij keelpijn? - De 'R' in de maandWat kun je doen bij keelpijn? - De 'R' in de maandBijna iedereen heeft er wel eens last van, keelpijn. Vooral wanneer het september, oktober, november en december is hebb…
Wat te doen bij keelpijnIedereen heeft wel eens keelpijn, het komt vaak voor. De meeste mensen met keelpijn hebben last van een virusinfectie en…
AmandelontstekingAmandelontstekingDe amandelen zijn twee kliertjes van lymfeknoopachtig materiaal die links en rechts in de keelholte zitten. Hoger in de…
Keelpijn en stemproblemenKeelpijn en stemproblemenIedereen heeft weleens keelpijn gehad. Dit kan in verschillende maten voorkomen. Van een simpel hoestje tot aan ernstige…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: istock.com/Nagy-Bagoly Ilona
  • http://www.kinderziektengids.nl/ziektesymptomen/keelpijn/
  • http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/146216-zere-keel-en-moeite-met-slikken-wat-te-doen-tips-zere-keel.html
  • Afbeelding bron 1: Badobadop, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 2: Solar22/Shutterstock.com
  • Afbeelding bron 3: 9Gawin/Shutterstock.com
  • Afbeelding bron 4: Istock.com/michaeljung
  • Afbeelding bron 5: Martin Sulman

Reageer op het artikel "Keelpijn bij kinderen: symptomen, oorzaak en behandeling"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 15-10-2018
Subrubriek: Kinderen
Special: Keelpijn bij slikken
Medische informatie…
Schrijf mee!