InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Amandelontsteking

Amandelontsteking

Amandelontsteking De amandelen zijn twee kliertjes van lymfeknoopachtig materiaal die links en rechts in de keelholte zitten. Hoger in de keelholte zit de neusamandel die niet makkelijk waarneembaar is. Amandelen helpen infecties te voorkomen en vangen virussen en bacteriën op om die uit te schakelen. Wanneer de amandelen zelf worden getroffen door ziekteverwekkers raken ze geïnfecteerd en spreekt men van een amandelontsteking oftewel tonsillitis. Deze infectie kan verschillende oorzaken hebben. De bacterie streptokokken kan verantwoordelijk zijn, maar ook een verkoudheidsvirus. Kinderen van nul tot zes jaar zijn extra vatbaar voor een amandelontsteking, omdat de amandelen nog heel weinig te maken hebben gehad met infecties. Volwassenen hebben veel minder vaak te maken met tonsillitis.

Symptomen bij ontsteking van keelamandelen

  • Keelpijn
  • Moeilijkheden met slikken
  • Koorts
  • Dikke lymfeklieren in nek
  • Pijn in nek
  • Rode keel
  • Vergrote amandelen
  • Witte plekjes op amandelen
  • Overgeven

Symptomen bij ontsteking van neusamandel

  • Moeite met ademhalen door neus
  • Openhangende mond
  • Nasale klank bij spreken
  • Tijdens slaap snurkend ademhalen
  • Oorpijn
  • Steeds terugkerende middenoorontstekingen

De symptomen van een amandelontsteking treden vaak binnen een tijdsbestek van 24 tot 36 uur op. Baby's en peuters drinken en eten vaak niet meer vanwege de keelpijn. Ze hebben weinig energie. Jonge kinderen kunnen te maken krijgen met een snel hoger wordende koorts waardoor koortsstuipen kunnen optreden.

Behandeling

Het is aan te raden een dokter te raadplegen bij zeer ernstige keelpijn, bij lang aanhoudende koorts (langer dan drie dagen), hoge koorts of wanneer kinderen heel erg ziek zijn. De dokter neemt een kijkje in de keel en zal de nek betasten om de lymfeklieren te voelen. Ook kan een arts de oren inspecteren om een oorontsteking uit te sluiten. De meeste kinderen worden binnen een paar dagen weer beter. Tegen de pijn kan paracetamol worden gegeven en het is belangrijk om kinderen regelmatig te laten drinken om uitdroging te voorkomen. Aan te raden voor een pijnlijke keel zijn ijsjes en koude niet-zuurhoudende frisdranken. Wanneer een kind niet wil drinken is het belangrijk een arts te raadplegen. Bij uitdroging volgt een ziekenhuisopname waarbij kinderen via een infuus vocht krijgen toegediend en soms ook antibiotica. Tegen keelpijn helpen ook zuigsnoepjes (bijvoorbeeld Strepsils) of gorgelen met zout water. Ook thee kan prettig zijn voor een zere keel. Bij vaak terugkerende keelpijn kan de dokter besluiten om de amandelen weg te halen via meestal een poliklinische ingreep.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.kiesbeter.nl
  • www.gezondheid.nl
  • www.gezondheidsnet.nl

Reageer op het artikel "Amandelontsteking"

Infoteur: Tina2011
Gepubliceerd: 08-09-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!