InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Wel of geen blaasontsteking

Wel of geen blaasontsteking

Wel of geen blaasontsteking Blaasontsteking, ook wel urineweginfectie genoemd, komt vaak voor. Ongeveer één op de vijftig mensen hebben er in meer of mindere mate weleens last van gehad. Het is een vervelende maar onschuldige kwaal, mits je er op tijd bij bent. Een verwaarloosde blaasontsteking kan bijvoorbeeld een nierbekkenontsteking veroorzaken. Je voelt je dan erg ziek en je hebt veel pijn. Aan een blaasonsteking kun je vaak nog zelf iets doen, aan een nierbekkenonsteking niet.

Hoe weet je of je een blaasontsteking hebt?

  • Als je vaker dan anders moet plassen, dan heb je misschien een blaasontsteking.
  • Meestal heb je dan ook pijn in je onderbuik en/of onderrug en een branderig gevoel bij het plassen zelf.
  • Het kan ook voorkomen dat je vaak het gevoel hebt dat je naar de wc moet, maar dat er weinig of niks komt.
  • Je plas zal waarschijnlijk wat donkerder zijn, er troebel uitzien en raar ruiken. Soms zit er zelfs bloed bij.
  • Je voelt je niet lekker, je bent misselijk en je hebt misschien koorts.

Wat kun je ertegen doen?

  • Het is belangrijk dat je veel drinkt. Omdat je je plas daarmee 'verdunt', wordt het branderige gevoel bij het plassen minder. Ook krijgen bacteriën minder kans omdat ze weggespoeld worden.
  • Het beste kun je gewoon water of thee drinken. Van suiker krijg je juist meer bacteriën, en alcohol en koffie verminderen het vocht in je lichaam waardoor je weer meer pijn krijgt.
  • Ook is het belangrijk dat je bij aandrang plast, ook al doet het pijn, en dat je niet 'afknijpt'. Als je dat doet dan blijven de bacteriën zitten, net als bij weinig drinken.
  • Wordt de pijn erger in plaats van minder, heb je koorts of duurt het langer dan twee weken, dan kun je beter naar de dokter gaan. Je krijgt dan een antibioticakuur.

Voorkomen

Bij sommige mensen komt een blaasontsteking steeds terug. Deze chronische aandoening treft vooral vrouwen. Omdat hun urineweg korter dan dat van mannen is, kunnen bacteriën makkelijker naar binnen.
Als dit bij jou het geval is dan kan een arts je doorverwijzen naar een specialist. Ook kun je zelf veel doen om een nieuwe blaasonsteking te voorkomen.

  • Drink minstens anderhalve liter vocht per dag.
  • Let op je hygiëne (vooral voor en na het vrijen).
  • Veeg na het plassen van voren naar achteren af.
  • Plas meteen na het vrijen.
  • Houd de plas niet op.

Een typisch huis- tuin- en keukenmiddel is tenslotte de cranberry. Veel vrouwen zweren bij de zuiverende werking van deze vrucht. Cranberry sap is een voor de hand liggend product, aangezien je dan meteen veel vocht binnenkrijgt. Ook is het verkrijgbaar in capsulevorm bij iedere drogist en apotheker.
© 2011 - 2019 Infotype, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Blaasontsteking, wat zijn de oorzaken en hoe voorkom je het?Een blaasontsteking is erg vervelend. Je hebt bij een blaasontsteking vooral last van een brandend gevoel bij het plasse…
Middeltjes tegen blaasontstekingBlaasontsteking is een vervelende en pijnlijke aandoening die bij mannen, maar vooral bij vrouwen voorkomt. Blaasontstek…
BlaasontstekingBlaasontstekingWanneer je een blaasontsteking hebt is het zo dat het slijmvlies van de blaas ontstoken is. Ook de urinebuis kan hierbij…

Reageer op het artikel "Wel of geen blaasontsteking"

Reactie

Trudie Kramer, 05-12-2016 14:41 #1
Sinds ruim twee weken moet ik continu plassen. Huisarts heeft geen blaasontsteking geconstateerd. Plassen doet geen pijn, maar wel continu aandrang. Ben reeds anderhalve week bezig met cranberries-capsules en sap, maar tot nu toe geen resultaat. Verder voel ik me gewoon goed. Zit wel sinds een paar maanden in de overgang. Kan het hiermee te maken hebben en kan ik er iets tegen doen of krijgen van de huisarts.

Infoteur: Infotype
Gepubliceerd: 09-09-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!