InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Zere keel en moeite met slikken, wat te doen?

Zere keel en moeite met slikken, wat te doen?

Zere keel en moeite met slikken, wat te doen? Een zere keel kan gepaard gaan met klachten als algehele malaise, moeheid, hoesten, moeite met slikken en soms zelfs koorts. Een zere keel of keelpijn is vaak het eerste signaal voor een verkoudheid of griep. Keelpijn kan ook onafhankelijk voorkomen als gevolg van een virale of bacteriële infectie. Een zere keel kan echter ook het gevolg zijn van irritatie door teveel roken, een te lage luchtvochtigheid in de winter of wat geschreeuw tijdens een sportwedstrijd een dag eerder. Onderstaande tips kunnen helpen om een zere keel tegen te gaan.

Wat kun je doen aan een zere keel?

Tip 1: Waterijsjes en koude dranken

Koud drinken of een waterijsje kan verzachtend werken, doordat ze kortstondig een licht verdovend effect hebben. Simpele waterijsjes, zoals een raket, werken vaak het beste, waarbij je moet zuigen en niet kauwen. Gekoeld water of (suikervrije) limonade kan tevens keelpijn verzachten. Afgeraden wordt om frisdrank en andere koolzuurhoudende dranken te drinken, evenals alcoholhoudende dranken. Deze kunnen bij keelpijn de ontstoken en geïrriteerde slijmvliezen nog eens extra belasten. Zure dranken kunnen ook de keel irriteren.

Tip 2: Zuigen op een dropje bij een zere keel

Zuigen op een dropje kan de keelpijn verlichten. Speciale zuigtabletten zijn helemaal niet nodig, want een dropje werkt net zo goed. Zuigen op een dropje werkt vooral zo goed, omdat het de keel vochtig houdt.

Tip 3: Zuigtabletten met chloorhexidine

Tegen beginnende keelpijn kunnen zuigtabletten met chloorhexidine-dihydrochloride helpen. Chloorhexidine heeft een ontsmettende werking.

Thee met honing en citroen is goed voor de keel / Bron: Jaro N, PixabayThee met honing en citroen is goed voor de keel / Bron: Jaro N, Pixabay

Tip 4: Warme dranken

Warme dranken zoals thee met honing en een beetje citroen werken verzachtend voor de keel en kunnen helpen om slijmen op te hoesten. Het is daarbij belangrijk om te hete dranken die irriterend kunnen werken en zelfs een ontsteking kunnen verergeren, te vermijden.

Tip 5: Gorgelen bij een zere keel

Gorgelen met kamillethee of zout water helpt om keelpijn tegen te gaan. Voor gorgelen met zout water: meng 1 theelepel zout in een halve liter warm water. Gorgel om het uur, maar slik de vloeistof niet door, anders krijg je te veel natrium binnen. Bedenk dat gorgeldranken uit de winkel niet beter werken, ofschoon sommige mensen ze minder vies vinden smaken. Je kunt geld uitsparen door zelf je gorgeldrankje te bereiden. Gorgelen met kamillethee bij geïrriteerde slijmvliezen of verdund citroensap kan ook helpen. Je kunt ook een alternatief gorgeldrankje maken: 2 theelepels ciderazijn op een half kopje water.

Tip 6: Neem voldoende rust en houd je keel warm

Gun jezelf rust als je voelt dat je lichaam dat nodig heeft, zeker in geval van koorts en als je je niet lekker voelt. Daarnaast is het belangrijk dat je je keel warm houdt door zowel binnen als buiten een sjaal te dragen.

Tip 7: Maak de lucht vochtig

Een zere keel bij het ontwaken kan het gevolg zijn van het slapen met een open mond, waardoor de keel droog en geïrriteerd raakt. Om dit tegen te gaan, kun je een luchtbevochtiger op de kamer zetten. Deze houdt de lucht aangenaam vochtig.

Thee met verse gember / Bron: Istock.com/ChamilleWhiteThee met verse gember / Bron: Istock.com/ChamilleWhite

Tip 8: Drink thee met verse gember bij een zere keel

Thee met verse plakjes gember werkt vaak ook goed tegen keelpijn. Wat te doen? Schil een stukje verse gember en snijd deze vervolgens in dunne plakjes. Doe ze in een steelpannetje met water en breng het geheel al roerende aan de kook. Schenk het brouwsel daarna in een beker en voeg wat honing toe. Drink daarna de thee langzaam op, waarbij je iedere slok even achter in de mond laat rusten. De gemberplakjes zijn hartstikke gezond en kun je gerust opeten.

Tip 9: Neem een pijnstiller

Als de keelpijn erg hinderlijk is, kun je desgewenst een pijnstiller nemen. Voorbeelden van pijnstillers zijn: paracetamol, ibuprofen, diclofenac of naproxen.

Huisarts onderzoekt de keel / Bron: BravissimoS/Shutterstock.comHuisarts onderzoekt de keel / Bron: BravissimoS/Shutterstock.com

Tip 10: Ga op tijd naar de huisarts

Raadpleeg in de volgende situaties je huisarts:
  • bij aanhoudende koorts (langer dan 3 dagen);
  • als je niet meer kunt drinken of slikken;
  • als de keelpijn samengaat met huiduitslag in gezicht en romp;
  • aanhoudende of steeds terugkerende keelpijn;;
  • als je steeds zieker wordt;
  • als bloed in speeksel of slijm hebt;
  • bij heesheid die langer dan twee weken duurt;
  • bij gewrichtspijnen, oorpijn of een zwelling in de hals;
  • als je moeite hebt met ademen, slikken of openen van de mond.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Tips tegen keelpijnTips tegen keelpijnKeelpijn is echt niet fijn. Er zijn echter een aantal goede tips die soms dit probleem kunnen verhelpen. Zo kan men stom…
Natuurlijke middelen tegen aften en een zere keelZere keel, aften in de mond, het zijn van die ongemakken die het leven soms erg onaangenaam maken. Honing helpt altijd b…
Wat te doen bij een keelontsteking?Wat is een keelontsteking? Een keelontsteking is een ontstekingsreactie binnen in de keel. Deze ontsteking kan meerdere…
Keelpijn verhelpen zonder medicijnen op natuurlijke wijzeKeelpijn verhelpen zonder medicijnen op natuurlijke wijzeKeelpijn verhelpen zonder medicijnen kan op diverse manieren. Er zijn kruiden die keelpijn verhelpen of verzachten, maar…
Pijn in keel en oor: symptomen, oorzaak en behandelingPijn in keel en oor: symptomen, oorzaak en behandelingPijn in de keel of een zere keel komt meestal door een ontsteking als gevolg van virussen of bacteriën. Een zere keel ka…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: istock.com/riskms
  • Dr. J.A.H. Eekhof, dr. A. Knuistingh Neven, dr. W. Opstelten: Kleine kwalen bij kinderen. Elsevier Gezondheidszorg, Maarssen, 2e druk 2009.
  • F. Hunter. Voeding die baat, voeding die schaadt. Complete gids over de invloed van voedsel op onze gezondheid. The reader's Digest BV, Amsterdam, Brussel, 2011.
  • P. Smits. De grote medische raadgever voor het gezin. 1001 praktische behandelingen en tips voor het voorkomen en genezen van ziekten en gezondheidsproblemen. The Reader's Digest NV, Amsterdam, 2005.
  • www.apotheek.nl/Medische_informatie/Klachten___ziektes/Aandoeningen/Keelpijn.aspx?mId=10701&rId=92
  • Afbeelding bron 1: Jaro N, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Istock.com/ChamilleWhite
  • Afbeelding bron 3: BravissimoS/Shutterstock.com

Reageer op het artikel "Zere keel en moeite met slikken, wat te doen?"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 10-03-2019
Subrubriek: Diversen
Special: Keelpijn en hoesten
Medische informatie…
Schrijf mee!