InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Rode klaver: gezondheidsvoordelen & geneeskracht rode klaver

Rode klaver: gezondheidsvoordelen & geneeskracht rode klaver

Rode klaver: gezondheidsvoordelen & geneeskracht rode klaver Rode klaver (Trifolium pratense) kent een lange geschiedenis, niet alleen van medicinaal gebruik maar ook als veevoeder. Rode klaver is een bloeiende plant, waarbij bloesems, bladeren en stengels als geneesmiddel kunnen worden gebruikt. Mensen hebben bloesems in zalven gestopt of gekookt om schimmelinfecties, brandwonden, wonden, jicht en oogziekten te behandelen. Rode klaverthee werd in de volksgeneeskunde gebruikt bij de behandeling van koorts, kinkhoest, mazelen, astma en andere ziekten. Anno 2019 wordt rode klaver gebruikt voor symptomen van de overgang, zoals opvliegers en slaapproblemen. Rode klaver vermindert niet alleen overgangsklachten, maar het helpt ook de botsterkte te behouden, het verbetert de cardiovasculaire gezondheid, het verlaagt het risico op bepaalde vormen van kanker, het behandelt huidontsteking en rode klaver bestrijdt luchtweginfecties.
Rode klaver / Bron: Ivar Leidus, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)Rode klaver / Bron: Ivar Leidus, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)

Werkzame stoffen in rode klaver

Rode klaver bevat veel verschillende isoflavonen (daidzein, genisteïne, formononetine en biochanine A), wat plantaardige proteïnen zijn die een vergelijkbare werking hebben als het vrouwelijke geslachtshormoon oestrogeen. De bladeren hebben de hoogste concentratie formononetine en biochanine A. Omgevingsfactoren, zoals UV-licht, ozon en pathogenen, kunnen de polyfenolconcentratie in de plant veranderen. Behalve isoflavonen bevat rode klaver ook calcium, chroom, magnesium, vitamine B3 (niacine), fosfor, kalium, vitamine B1 (thiamine) en vitamine C.

Gezondheidsvoordelen en geneeskracht van rode klaver

Rode klaver heeft diverse gezondheidsvoordelen.

Rode klaver vermindert overgangsklachten

Wanneer bij een vrouw de oestrogeenspiegels dalen, vooral tijdens de overgang of menopauze, kunnen isoflavonen een positief effect hebben op het verminderen van symptomen gerelateerd aan oestrogeenverlies, de zogenaamde overgangsklachten, zoals opvliegers, slaapproblemen, gewichtstoename, botverlies, botbreuken of osteoporose (botontkalking), cardiovasculaire problemen en ontsteking van de gewrichten. Naar schatting heeft ongeveer tweederde van alle vrouwen in en na de overgang te kampen met dergelijke klachten en traditionele behandeling biedt vaak maar weinig soelaas. Onderzoeksresultaten tonen de effecten van rode klaver bij vrouwen in de overgang of na de overgang. Veel vrouwen hebben verbeteringen ervaren wat betreft de overgangsklachten binnen enkele maanden, zonder veel ongewenste bijwerkingen.

Een dubbelblind, gerandomiseerd onderzoek evalueerde de effecten van fyto-oestrogenen, waaronder isoflavonen uit extracten van rode klaver (80 milligram per dag), op overgangsklachten bij 53 vrouwen in de leeftijd van 40 jaar en ouder in vergelijking met een placebo gedurende 90 dagen.[1] Nadat de eerste groepen de behandeling hadden voltooid, werden de vrouwen omgewisseld om nog eens 90 dagen de tegenovergestelde behandeling te krijgen teneinde de resultaten met elkaar te vergelijken. De resultaten toonden aan dat het gewicht van de vrouwen gemiddeld niet veranderde (er was geen significant effect op de body mass index) gedurende de 180 dagen van het odnerzoek, maar supplementen met rode klaver isoflavonen verminderden wel de frequentie van vele andere overgangsklachten en hadden bovendien een positief effect op de vaginale cytologie, het gemiddelde totaalcholesterol, lage dichtheid lipoproteïne-cholesterol en triglycerideniveaus. Cholesterol en triglyceriden waren slechts iets lager in vergelijking met placebo, maar de symptomen werden voldoende verlaagd om de kwaliteit van leven van de vrouw te beïnvloeden.

Proces van botontkalking / Bron: Blausen.com, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)Proces van botontkalking / Bron: Blausen.com, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)

Rode klaver voor sterke botten

Onderzoek heeft aangetoond dat het meest voorkomende type osteoporose (botontkalking) botverlies betreft dat geassocieerd wordt met ovariële hormoondeficiëntie tijdens de overgang. Er zijn aanwijzingen dat een dieet die hoge niveaus van fyto-oestrogene isoflavonen bevat, het risico verminderen van osteoporose en andere menopauzale complicaties. Het nemen van rode klaver is dus een geweldige manier om osteoporose tegen te gaan.

Er zijn aanwijzingen dat rode klaver helpt bij het behouden van sterke botten en het risico op osteoporose vermindert, vooral bij postmenopauzale vrouwen die het grootste risico lopen op botbreuken en botverlies. Het risico van een vrouw voor het ontwikkelen van osteoporose stijgt tijdens de overgang omdat oestrogeen belangrijk is voor botmineralisatie. Pre-menopauzale vrouwen met lage oestrogeenspiegels of lage botdichtheid (zoals vrouwen met ondergewicht) kunnen ook profiteren van suppletie met rode klaver.[2]

Rode klaver verbetert de cardiovasculaire gezondheid
Lage oestrogeenspiegels verhogen niet alleen de kans op het ontwikkelen van osteoporose, maar verhogen ook het risico van cardiovasculaire aandoeningen.[3] Onderzoek wijst uit dat rode klaver kan helpen de arteriële gezondheid te verbeteren, het risico op atherosclerose (slagaderverkalking) te verminderen, de bloedsomloop te bevorderen, een hoog cholesterolgehalte te beheersen en coronaire hartziekten te helpen voorkomen.

Hoewel anno 2019 de meeste onderzoeken naar de effecten van rode klaver op de gezondheid van het hart zijn uitgevoerd op dieren en niet op mensen, suggereert onderzoek dat rode klaver beschermt tegen hartziekten dankzij de isoflavonen, die het HDL ('goede') cholesterol kunnen verhogen, bloedstolsels kunnen voorkomen en de slagaders flexibeler maken.

Rode klaver verlaagt het risico op bepaalde vormen van kanker

Isoflavonen lijken eraan bij te dragen dat voorkomen wordt dat kankercellen zich vermenigvuldigen of groeien en dat ze mogelijk ook apoptose (zelfvernietiging van kankercellen) kunnen induceren. De soorten kanker waar het gebruik van rode klaver waarschijnlijk een gunstig effect op heeft, zijn de kankervormen die samenhangen met hormonale veranderingen, zoals prostaatkanker, borstkanker en baarmoederkanker.[4]

Rode klaver ter behandeling van huidontsteking

Onderzoek suggereert dat isoflavonen in rode klaver effectief zijn voor het vertragen van tekenen van huidveroudering, zoals rimpels, evenals voor het verminderen van inflammatoire huidaandoeningen zoals psoriasis, eczeem en verschillende vormen van huiduitslag. Onderzoek heeft aangetoond dat de effecten van rode klaver op oestrogeenniveaus het grootste deel van zijn ontstekingsremmende, UV-beschermende, collageenversterkende en wondgenezende werking geven.[5] Bij ouderen vermindert rode klaver de effecten van huidveroudering veroorzaakt door vermindert oestrogeen en kan het de productie van collageen stimuleren. Er is ook aangetoond dat rode klaver de gezondheid van de haarzakjes, de hoofdhuid en de nagels bevordert.

Rode klaver bestrijdt luchtweginfecties

Rode klaver wordt gebruikt voor de preventie en behandeling van luchtwegaandoeningen, zoals kinkhoest, verkoudheid, astma en bronchitis. Het heeft natuurlijke reinigende effecten in het lichaam en het heeft het vermogen om slijm los te maken. Omdat het bronchiale spasmen kan kalmeren, de slaapkwaliteit kan verbeteren en extra slijm en vloeistoffen uit de luchtwegen kan helpen spoelen, is het gunstig om rode klaver te nemen zodra je een ziekte voelt opkomen.

Bijwerkingen van rode klaver

Rode klaver kan bij sommige vrouwen huiduitslag, spierpijn, hoofdpijn, misselijkheid en vaginaal bloedverlies (spotting) veroorzaken.

Geneesmiddelinteracties

Rode klaver werkt in op het CYP450-gen, dat het eiwit produceert dat geneesmiddelen afbreekt. Supplementen met rode klaver kan een interactie hebben met bloedverdunners en het risico op bloedingen vergroten.

Tot slot

Sommige manieren waarop rode klaver ontstekingen, infecties en hormonale onevenwichtigheden helpt bestrijden, bestaat uit het nabootsen van de effecten van oestrogeen. Rode klaver helpt voorts bij het opruimen van de longen, neusdoorgangen en slijmvliezen van het ademhalingsstelsel, het verbeteren van de bloedsomloop / bloedstroom, het handhaven van de botdichtheid, het verminderen van huidontsteking, het onder controle brengen van het cholesterolgehalte en de slagaders vrijhouden van plaques, alsook het ontgiften van het bloed en het reinigen van de lever.

Noten:
  1. Hidalgo LA, Chedraui PA, Morocho N, Ross S, San Miguel G. The effect of red clover isoflavones on menopausal symptoms, lipids and vaginal cytology in menopausal women: a randomized, double-blind, placebo-controlled study. Gynecol Endocrinol. 2005 Nov;21(5):257-64.
  2. Occhiuto F, Pasquale RD, Guglielmo G, Palumbo DR, Zangla G, Samperi S, Renzo A, Circosta C. Effects of phytoestrogenic isoflavones from red clover (Trifolium pratense L.) on experimental osteoporosis. Phytother Res. 2007 Feb;21(2):130-4.
  3. Matthews Karen A, Meilahn EN, Kuller LH, Kelsey SF,Caggiula AW, Wing RR. Menopause and risk factors for coronary heart disease.N Engl J Med 1989; 321: 641-6.
  4. Fritz H, Seely D, Flower G, Skidmore B, Fernandes R, Vadeboncoeur S, Kennedy D, Cooley K, Wong R, Sagar S, Sabri E, Fergusson D. Soy, red clover, and isoflavones and breast cancer: a systematic review. PLoS One. 2013 Nov 28;8(11):e81968. doi: 10.1371/journal.pone.0081968. eCollection 2013.
  5. Circosta C, De Pasquale R, Palumbo DR, Samperi S, Occhiuto F. Effects of isoflavones from red clover (Trifolium pratense) on skin changes induced by ovariectomy in rats. Phytother Res. 2006 Dec;20(12):1096-9.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bemesting met stikstof door klaverBemesting met stikstof door klaverKlaver is een veelvoorkomend plantje dat vaak te vinden is in grasvelden. Velen weten niet dat klaver nog een belangrijk…
De geneeskracht van klaverDe geneeskracht van klaverEr zijn twee typen klaver; de witte klaver met de groene blaadjes en de rode klaver die een beetje paarsachtig roze vlek…
Wie is Jesse Klaver van GroenLinks?Wie is Jesse Klaver van GroenLinks?Jesse Klaver werd op 1 mei 1986 geboren in Roosendaal. Zijn moeder is Nederland-Indisch en zijn vader van Marokkaanse af…
Rode klaver en fyto-oestrogenenFyto-oestrogenen vinden we vooral in vele Vlinderbloemige planten, zoals soja, fenegriek maar ook de rode klaver bevat v…
Rode klaver in de menopauzeKlaver is bij iedereen bekend als voer voor vee. Dat hoop ik tenminste. In mijn jeugd werd het tussen het graan gezaaid…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Pezibear, Pixabay
  • Circosta C, De Pasquale R, Palumbo DR, Samperi S, Occhiuto F. Effects of isoflavones from red clover (Trifolium pratense) on skin changes induced by ovariectomy in rats. Phytother Res. 2006 Dec;20(12):1096-9.
  • Fritz H, Seely D, Flower G, Skidmore B, Fernandes R, Vadeboncoeur S, Kennedy D, Cooley K, Wong R, Sagar S, Sabri E, Fergusson D. Soy, red clover, and isoflavones and breast cancer: a systematic review. PLoS One. 2013 Nov 28;8(11):e81968. doi: 10.1371/journal.pone.0081968. eCollection 2013.
  • Hidalgo LA, Chedraui PA, Morocho N, Ross S, San Miguel G. The effect of red clover isoflavones on menopausal symptoms, lipids and vaginal cytology in menopausal women: a randomized, double-blind, placebo-controlled study. Gynecol Endocrinol. 2005 Nov;21(5):257-64.
  • Matthews Karen A, Meilahn EN, Kuller LH, Kelsey SF,Caggiula AW, Wing RR. Menopause and risk factors for coronary heart disease.N Engl J Med 1989; 321: 641-6.
  • Occhiuto F, Pasquale RD, Guglielmo G, Palumbo DR, Zangla G, Samperi S, Renzo A, Circosta C. Effects of phytoestrogenic isoflavones from red clover (Trifolium pratense L.) on experimental osteoporosis. Phytother Res. 2007 Feb;21(2):130-4.
  • Afbeelding bron 1: Ivar Leidus, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)
  • Afbeelding bron 2: Blausen.com, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)

Reageer op het artikel "Rode klaver: gezondheidsvoordelen & geneeskracht rode klaver"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 02-08-2019
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Special: Zelfzorgmiddelen
Medische informatie…
Schrijf mee!