InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Littekens van acne verwijderen

Littekens van acne verwijderen

Ben jij één van die ongelukkigen die zo vaak last heeft gehad van acne? Lees dan hier enkele huis en tuin remedies om de littekens tegen te gaan. Veel jongeren of zelfs volwassen mensen hebben te maken met acne. Acne ontstaat wanneer de poriën in je huid verstopt geraken. Dit hindert de natuurlijke oliën in je huid en zorgt voor een ophoping van bacteriën in de poriën. Wanneer dit gebeurt ontstaan er puistjes aan het oppervlak van de huid. Wanneer je deze beschadigd wordt ook het huidweefsel beschadigd waardoor er littekens ontstaan. Er bestaan verschillende medicijnen om deze littekens te bestrijden, doch niet allemaal even effectief. De volgende goedkope remedies zijn makkelijk thuis uit te proberen zonder voorschrift van uw arts.

Remedie 1: Eiwit en lavendel

De eerste goedkope remedie die je thuis kan proberen is het uitsmeren van eiwit. Neem het eiwit van enkele eieren en smeer dit over de littekens. Laat het eiwit 's nachts op de littekens inwerken en was het 's morgens weer af met een zeep met neutrale PH. Opgelet, de littekens niet drogen door te wrijven met een handdoek maar droog deppen met een zacht doekje. Na het wassen kan je ook lavendelolie aanbrengen, dit droogt de nog bestaande puistjes uit en verbergt de littekens lichtjes.

Remedie 2: IJsblokjes

Nog zo'n simpele maar effectieve remedie tegen littekens; ijsblokjes. Wikkel de blokjes in een handdoek en leg hem op de littekens. Dit kalmeert de huid, doet de poriën krimpen en voelt over het algemeen gewoon ook goed aan. Laat de blokjes enkele minuten liggen en spoel daarna lichtjes af met fris water. Dit maakt de poriën strakker waardoor ze kleiner lijken.

Remedie 3: Milkshake

Laten we in de keuken blijven en een milkshake maken! Neem een eetlepel zure room, een eetlepel yoghurt, een eetlepel havermout en enkele druppels citroensap. Smeer deze samenstelling uit over de geïnfecteerde huid en laat ze er enkele minuten op. Dep de shake daarna met een doekje voorzichtig weer op en spoel af met fris water. Dit is een zeer effectief middeltjes om de poriën te reinigen. Honing is een alternatief hiervoor maar is heel erg kleverig wat het reinigen bemoeilijkt.

Remedie 4: Tomaten

Tomaten zijn gezond, dat weet iedereen. Maar wist je dat ook je huid er wel bij vaart? Eet ze voor een keertje eens niet op, maar snij de tomaten in schijfjes en leg ze op je huid. Laat de schijfjes er enkele minuten liggen en klaar is kees. Tomaten zijn rijk aan vitamine A en antioxidant. Het is verfrissend maar bovenal vernieuwd het beschadigde huid.

Remedie 5: Soda

Ook soda is een effectief middeltjes om littekens tegen te gaan. Soda wordt zelfs in de meeste commerciële cosmetische behandelingen gebruikt. Maak een mengeling van een koffielepel soda en twee koffielepels zuiver water en wrijf het goedje daarna een minuut lang in op de littekens. Natuurlijk weer afspoelen met fris water.

Remedie 6: Sandelhout

Ga naar de bio-shop en koop er sandelhoutpoeder en urad-bonen en maak een pasta van de twee. Smeer het over de littekens en laat het goedje er 's nachts opzitten. 'S morgens als altijd afwassen met koud water en deppen om je gezicht te drogen. Een mengeling van sandelhoutpasta met rosenwater heeft dezelfde werking.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Littekens van acne verwijderen"

Infoteur: Harrys
Gepubliceerd: 29-12-2010
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Medische informatie…
Schrijf mee!