InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Geneeskrachtige kruiden bij verkoudheid

Geneeskrachtige kruiden bij verkoudheid

Geneeskrachtige kruiden bij verkoudheid Iedereen heeft wel eens last van verkoudheid. De neus loopt of is volledig verstopt, de keel doet pijn, koorts kan optreden en het gaat gepaard met hoesten en niezen. Ook hoofdpijn, pijn in de hals, tranende ogen en koorts kunnen optreden. Er zijn tal van medicijnen te verkrijgen in de apotheek, maar er zijn ook medicijnen in de natuur te vinden. Deze zijn om te vormen tot huismiddeltjes of direct te gebruiken. Onder andere citroen, wilg en duindoorn zijn geschikte planten tegen verkoudheid.

Wat is verkoudheid?

Bij verkoudheid is er sprake van een virale infectie in de bovenste luchtwegen. Dit toont zich in de bekende symptomen, hoest, keelpijn een loopneus, hoofdpijn, keelpijn en vermoeidheid. Er zijn verschillende virussen die verkoudheid kunnen veroorzaken. Wanneer een virus eenmaal is opgelopen is de persoon levenslang immuun voor dat virus. Helaas zijn er nog vele andere virussen die hetzelfde effect hebben.

Genezen

Er zijn geen harde bewijzen dat middelen daadwerkelijk de verkoudheid genezen. Wel kunnen verschillenden middelen de symptomen bestrijden. Dit kunnen zowel gekochte middelen zijn, als natuurlijke zelfgemaakte middelen. Hier worden citroen, wilg en duindoorn besproken als geschikte medicijnen.

Citroen (citrus limon)

In de meeste keukens wel aanwezig en het gehele jaar door in supermarkten te vinden. Dit maakt citroen uitermate geschikt om te gebruiken. De werking van citroen is vooral gebaseerd op de grote hoeveelheid vitamine C die erin zit. Verder bevat het etherische olie, wat eetlust opwekkend kan werken. Flavonoïde glysosiden hebben enige antibacteriële werking. Als laatste lost citroensap slijm op, waardoor de keel en neus vrij komen en een vrijere ademhaling mogelijk is.
De werkzame bestanddelen bevinden zich in het sap van de citroen. Voor een optimale effect moet dit warm zijn. Meng een citroensap met water in een gelijke verhouding. Verwarm dit mengsel en voeg suiker of honing toe. Het geheel zo heet mogelijk langzaam drinken.

Wilg (Salix)

Het schors van bomen uit de wilgenfamilie bevat salicine. Dit wordt door het lichaam omgezet in salicylzuur wat koortsverlagend, pijnstillend en ontstekingsremmend werkt. Wilgenbast thee staat al eeuwen bekend om zijn geneeskrachtige werken in staat aan de basis van de paracetamol en vele andere pijnstillers.
Wilgenbast thee werkt voornamelijk symptoombestrijdend bij verkoudheid. Het lichaam moet zelf het virus aanpakken maar dit kan aangenamer gemaakt worden door thee te drinken. Voor deze thee is nodig:
  • 2 theelepels fijngemalen wilgenbast
  • Anderhalf kopje water
  • Eventueel honing
Giet een kopje koud water over de wilgenbast. Zet het geheel op een klein vuur en breng het aan de kook. Laat het ongeveer vijf minuten doorkoken.
Duindoorn (<I>Hippophae rhamnoides</I>), in de herfst en winter te plukken  / Bron: Johann Georg Sturm (Painter: Jacob Sturm), Wikimedia Commons (Publiek domein)Duindoorn (Hippophae rhamnoides), in de herfst en winter te plukken / Bron: Johann Georg Sturm (Painter: Jacob Sturm), Wikimedia Commons (Publiek domein)
Eventueel nog zoeten met honing, zeker aan te raden bij keelpijn. Drink niet meer dan 2 koppen wilgenbastthee per dag.
Let op: Wilgenbast kan bij veel gebruik verslavend werken. Drink niet meer dan 2 koppen per dag, en niet langer dan 2 weken gebruiken. Vermijd de treurwilg, waarin een hoge concentratie salicine zit.
Let op: Gebruik geen wilgenbast tijdens de zwangerschap. Het kan bloedingen veroorzaken.

Duindoorn (Hippophae rhamnoides)

De bessen van de duindoorn bevatten veel vitamine C. In de herfst zijn deze bessen in grote hoeveelheden te vinden. In deze tijd kan siroop gemaakt worden, wat vooral goede effecten heeft wanneer het preventief genomen wordt. Voor de siroop is nodig:
  • 500 g duindoornbessen
  • 250 ml water
Was de bessen en halveer ze. Laat ze een nacht weken in het water. Kook het geheel een kwartiertje. Druk de bessen door een zeef. Zoet het goedje met honing. De siroop is in steriele flessen goed te bewaren in de ijskast.
© 2011 - 2019 Info_lisa, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Geneeskrachtige kruidenGeneeskrachtige kruidenNatuurgeneeskunde wordt steeds populairder, er is dan ook steeds meer onderzoek naar verricht en de meeste mensen die ge…
Behandeling verkoudheid: tips, middeltjes & pijnstillersBehandeling verkoudheid: tips, middeltjes & pijnstillersDe winter is de periode waarin verkoudheden het vaakst voorkomen. Een verkoudheid kan erg vervelend zijn, zeker als je a…
Kruiden tegen griep en keelpijnKruiden tegen griep en keelpijnFytotherapie, genezen met kruiden, wordt al sinds mensengeheugenis toegepast. Geneeskrachtige kruiden kunnen helpen kwaa…
Wat kun je doen bij griep? - De 'R' in de maandWat kun je doen bij griep? - De 'R' in de maandVeel mensen krijgen er bijna elk jaar mee te maken: de griep. Maar wat is de griep eigenlijk? Waar wordt het door veroor…
Bronnen en referenties
  • A. Iborg, 2004, Dumonts kleine geneeskruiden lexicon, DuMont www.wikipedia.org http://nhg.artsennet.nl www.kring-apotheek.nl
  • Afbeelding bron 1: Johann Georg Sturm (Painter: Jacob Sturm), Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "Geneeskrachtige kruiden bij verkoudheid"

Infoteur: Info_lisa
Gepubliceerd: 04-02-2011
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Medische informatie…
Schrijf mee!