InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Bloedtest voor downsyndroom

Bloedtest voor downsyndroom

Bloedtest voor downsyndroom Sinds kort is er een nieuwe test voor een zwangere vrouw, om te kijken of ze een kind met down syndroom krijgt. Met deze test kunnen wetenschappers voor bijna 100% aantonen of het kind het syndroom van Down heeft.

Bloedtest downsyndroom

De bloedtest

Jaarlijks worden er ongeveer 275 kinderen met het syndroom van down geboren. Met de nieuwe bloedtest is de kans zeer groot dat het kan aantonen of de baby het syndroom van down heeft. De vlokkentest en vruchtwaterpunctie die nog steeds worden uitgevoerd geven 0,5% kans op een miskraam. De nieuwe methode geeft geen risico voor een miskraam. Deze test is veiliger en makkelijker dan een andere test. Naast deze methode zal nog wel de vruchtwaterpunctie en vlokkentest worden gedaan. Door de nieuwe methode zullen er veel meer mensen een test gaan doen. Tot nu toe laten 20% tot 25% van de vrouwen in Nederland het ongeboren kind testen op het syndroom van down. Dit zal volgens wetenschappers in de toekomst veel meer worden vanwege de betrouwbaarheid van de nieuwe test.

Wanneer komt de nieuwe bloedtest?

Eind 2011 komt de nieuwe bloedtest als eerst in het VU ziekenhuis in Amsterdam. Artsen gaan nu eerst de nieuwste apparaten voor dit onderzoek aanschaffen en mensen inhuren om alles te testen. Volgens Cees Oudejans van het VU medisch centrum zijn andere ziekenhuizen ook bezig met de voorbereidingen.

Bloedtest vergoeden

De nieuwe bloedtest zal ongeveer 500,- kosten. Het is nog niet zeker of dit verzekerd zal worden door de zorgverzekering. Ze denken er aan om de kosten voor risicogroepen wel te dekken.

Chromosomen

In iedere cel zit een kern en in die kern zitten chromosomen. In de chromosomen zitten alle eigenschappen die je van je ouders hebt geërfd. Het bepaald of je een jongen of meisje bent, de kleur van je ogen, van je haar en je lengte. Je hebt in totaal 46 chromosomen: 23 chromosomen van je moeder en 23 chromosomen van je vader. Iedere chromosoom heeft een nummer, van nummer 1 tot en met nummer 23. Van elke nummer heb je twee chromosomen. Bij iemand met het Syndroom van Down heeft 3 chromosomen bij nummer 21.

Op welke leeftijd is het risico het grootst om een gehandicapt kind te krijgen?

  • Bij vrouwen van onder de 30 jaar 1:1000
  • Bij vrouwen van 35 1:350
  • Bij vrouwen van 40 jaar 1:100
  • Bij vrouwen van 45 jaar 1:25

Het Syndroom van Down

Wil je meer weten over het Syndroom van Down? Lees dan het artikel het Syndroom van Down.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Super Cozi, Flickr (CC BY-2.0)
  • http://www.kraamsupportonline.nl/nieuws/id1079-Snel_bloedtest_voor_downsyndroom.html
  • http://babyhive.nl/nieuws/nieuwe-test-downsyndroom/

Reageer op het artikel "Bloedtest voor downsyndroom"

Infoteur: Rozanne
Laatste update: 16-06-2015
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Medische informatie…
Schrijf mee!