InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Alles over de lindeboom

Alles over de lindeboom

"Er schuilt meer in het hart van de linde dan de bijl bloot maakt, schreef Aart Van Der Leeuw". En inderdaad, de linde is niet zomaar een boom. Enkele mogelijkheden.

Geschiedenis

Onze voorouders deden hun pet af voor de linde, want in deze boom woonde niemand anders dan het "Zoete Lindewezen". Waarschijnlijk was het zoete Lindewezen de Germaanse godin Freya, de godin van de jeugd, het licht en de lente. Odur, haar wederhelft, was op zekere moment op oorlogspad en Freya dwaalde wenend rond op zoek naar haar echtgenoot. Ze trok in haar karros van de ene wolk naar de andere. Haar wangen werden getrokken door katten. Ze kwam af en toe uitrusten in de lindeboom en fluisterde daar haar geheimen in het oor van onze voorouders. In de zomer bracht Freya haar zoete, kalmerende geur mee. Alleen al van de geur kwam je helemaal tot rust en verscheen er een glimlach op je gezicht. Onze verre voorouders voelden zich na een lange dagtaak zalig onder de soms duizendjarige linde. Onder het lichte bladerdek deden ze zich tegoed aan de gezuiverde zuurstof. Ze ontspanden dan zienderogen. Op geen enkel dorpsplein ontbrak de linde. De boom stond centraal in het dagelijks leven van Germanen en Kelten. Als ze ergens een nederzetting zochten, werd eerst de plek voor de lindeboom uitgekozen. De hutjes kwamen op de tweede plaats. Was er kermis of feest in het dorp, dan dat de jeugd in de takken van de bomen, terwijl de oudjes een pint bier dronken en een dansje plasseerden.

Gaf een koppeltje het jawoord aan elkaar, dan gebeurde dat onder een lindeboom en als er iemand iets mispeuterde dan, werd er onder de lindeboom recht gesproken, alles onder het toeziend oog van Freya en later van Onze-Lieve-Vrouw. De Leilinden beschermden vroeger de boerderijen. Niet alleen tegen de boze geesten maar ook tegen wind en bliksem die Donar, de dondergod veroorzaakte als hij weer eens een stormpje aan het voorbereiden was.

De heidense godin Freya, moest in de periode van het christendom haar koffers pakken en haar woonst afstaan aan Maria. Om zich niet te vergissen, hingen ijverige christelijke handen een kapellijke aan elke "heidense heilige" boom. Onze voorouders die op zoek waren naar "hun" godin stonden dan opeens oog in oog met Onze-Lieve-Vrouwen en vergaten stilaan hun vroegere goddelijke helden. Creatieve handen sneden Onze-Lieve-Lieve-Vrouwenbeeldjes uit het lindehout. Op miraculeuze wijze hingen die beeldjes plots in een boom. Een toevallige voorbijganger zag ze dan en verkondigde al vlug het mirakel. Soms kreeg het beeldje stante pede een kapel bij de linde. Daar konden de pelgrims kaarsen branden, bidden en tot rust komen.

Maar hoe dan ook, de linde was de moeder van de aarde en dat is ze gebleven. Zij symboliseert het vrouwelijke in de reinste vorm. Niet voor niets heeft het zachte lindeblad de vorm van een hart. En als je de linde op een afstand bekijkt, heeft de hele boom een hartvorm, als hij tenminste vrij zijn gang mag gaan.

Opgelet voor de linde-ellende

Hoewel je nu misschien al helemaal in de ban bent van de linde, moet je toch even opletten. Op verschillende lindebomen kunnen luizen namelijk hun intrek nemen en dat zijn geen lieve diertjes. Ze produceren een kleverige vloeistof die naar beneden drupt en als je je auto op dat moment onder een lindeboom gezet hebt, ga je niet blij zijn. Soms zijn de plekken ook nog eens zwart wat ze roetdauw noemen. De honingdauw heeft zich vermengd met een schimmel en dat maakt het euvel nog een stukje erger. Laat je niet ontmoedigen. Als je er op let dat je een Krimlinde in de tuin plant, is er weinig kans dat de luizen roet in het eten gooien.

Lindeplezier

Pluk de lindebloesem als de bloemen op springen staan. Hier en daar mag er al een bloempje openstaan maar de meeste bolletjes zijn het best nog gesloten als je lekkere, waardevolle thee wil. Je mag ook de schutblaadjes, die er heel anders uitzien als de lindebladeren, plukken. Droog je thee nooit in volle zon maar droog deze op een warme, droge plaats. In de garage of op zolder. Nadat het materiaal sprok aanvoelt is hij goed droog. Doe alles dan in een bruine zak en bewaar je thee op een droge plaats in een kast. Als je dan zo'n pluk van dat kruid in je kop doet, een schijfje citroen er oplegt en er kokend water over giet, is je thee over vijf minuten klaar. Als je 's avonds een kop drinkt, ga je goed slapen. Je kan er wel flink warm van krijgen. Lindebloesemthee werkt trouwens ook koortswerend en is prima als je verkouden bent. Linde werkt ook kalmerend voor de maag. Je mag gerust 3 tot 6 kopjes per dag drinken zonder gevaar.

Lindehonig

Als je bij je thee dan ook nog eens een lepeltje lindehoning toevoegt, zit je helemaal goed. Maar let erop dat je de honing pas bij je thee doet als die al wat is afgekoeld. Anders riskeer je dat er reeds een heleboel gezonde stoffen uit de honing verdwenen zijn. Lindehoning is ook lekker op een boterham. Elke dag een lepel honing houdt de koter uit de woning hoor ik mijn moeder nog regelmatig zeggen. Lindehoning kalmeert de zenuwen en werkt antiseptisch als je verkouden bent. Vroeger werd de borst van de hardnekkige hoesters volgsmeerd met lindebloesemhoning. Daar kwam dan een warme doek over. Je zou voor minder vlug beter worden.

Lindestroop

Om Lindestroop te maken, kook je 1 l water en los je vervolgens een halve kilo fijne, witte suiker er in op. Vul ondertussen een weckpot van 2 liter met lindebloesems. Goed aandrukken. Overgiet met hete siroop en laat het geheel dan een nachtje staan. Doe 's anderdaags alles door een neteldoek en druk goed uit. Al het aroma van de bloesem moet in het vocht gaan. Breng even aan de kook en vul enkele glazen bokaaltjes tot boven aan de rand. Zet er een metalen schroefdeksel op en laat afkoelen. Op die manier zijn de confituurpotjes hermetisch gesloten. Deze siroop is lekker op pannenkoeken, yoghurt, ijs, cake, thee en..droge wijn. Doe een geut siroop in een wijnglas en giet er droge witte, gekoelde wijn op. Een lekkerder aperitiefje kan je je niet voorstellen.

Lindesla

Als je je sla een lekker, gezond aroma mee wil geven, doe er dan wat lindebloesems en jonge, zachte blaadjes bij. Er zijn weinig bladeren die zo'n fijne smaak hebben als lindebladeren. Als de bladeren wat groot en taai worden, kan je ze zoals spinazie klaarmaken. In de herfst kan je lindebotten plukken en die bij de sla doen. Verrassend lakker.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Tuinkruiden: Linde, Tilia PlatyphyllaDe lindebloesem die hoofdzakelijk van deze drie soorten geplukt kan worden, levert een verrukkelijke thee op die in geur…

Reageer op het artikel "Alles over de lindeboom"

Infoteur: Raphaella
Gepubliceerd: 30-03-2012
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Medische informatie…
Schrijf mee!