InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Relatie en huwelijk > 10 tips bij liefdesverdriet

10 tips bij liefdesverdriet

Bijna iedereen zal in zijn of haar leven een keer te maken krijgen met liefdesverdriet. Het doet altijd pijn wanneer een relatie of verliefdheid niet de kant op gaat die je wil. Het belangrijkste is echter dat je beseft dat je niet de enige bent. In dit artikel geven we je uitleg wat liefdesverdriet met je doet, en 10 tips om over liefdesverdriet heen te komen.

Liefdesverdriet doet pijn

Ja, liefdesverdriet doet pijn. Je voelt jezelf alsof je een knal in je buik hebt gekregen, en alsof niets meer zin heeft. Het gevoel kan zo diep lijken te zitten, dat je hart er écht pijn door lijkt te doen. Toch is liefdesverdriet in bepaalde zin niets meer dan je lijf die niet helemaal in balans is. En als iets buiten jou om je verdriet kan veroorzaken, dan kan je die pijn ook wegnemen!

10 tips om over liefdesverdriet heen te komen

Er zijn dingen die je kan doen om met liefdesverdriet leren om te gaan, of de pijn in ieder geval iets te verzachten. De beste tips volgens ons zijn:

1. Accepteer dat je last hebt van 'luduvudu'

Het eerste dat je kan doen is accepteren dat deze hele rotsituatie ervoor heeft gezorgd dat je lijf niet lekker meer in balans is. Hormonen gieren door je lijf, waardoor je je angstig, verdrietig of boos voelt. Pas als je accepteert dat liefdesverdriet iets is dat slijt met de tijd en dat je lijf zich niet altijd zo zal voelen, kun je écht beginnen met 'herstellen'.

2. Zoek je geliefde niet op in gedachte

Gun je geliefde geen aandacht meer. Hoe minder je met je ex of blauwtje wordt geconfronteerd, hoe sneller je over de pijn heen zal zijn. Zoek je geliefde dan ook niet meer op in je gedachten, en denk niet meer te vaak terug aan de momenten waarop je samen was. Denk aan je vrienden en familie, en wat zij - door dik en dun - voor jou betekenen. Wees positief en verzet je gedachten!

3. Blijf niet huilen

Het heeft geen zin om constant te vervallen in huilbuien. Je lijf is op een gegeven moment ook 'op': huilen kost energie! Je mag best verdrietig zijn, maar probeer niet constant toe te geven aan de golven van emotie die op blijven komen. Je kunt de baas worden over je emoties, en minder proberen te huilen is een goede eerste stap hierin.

4. Vind een uitlaatklep

Als je het huilen onder controle hebt, kun je proberen je energie kwijt te raken in andere dingen. Ga eens hardlopen, of stop het in iets creatiefs zoals schilderen of het bespelen van een instrument. Emotie is de motor achter creativiteit, dus grijp die kans!

5. Blijf je vrienden zien en doe leuke dingen

Afleiding is goed. Ga erop uit en ga leuke dingen doen, ook al heb je er eigenlijk geen zin in. Ook al heb je er totaal geen energie voor om naar de bios te gaan met je vrienden of vriendinnen, is het toch belangrijk dat je dit wel doet. Niet alleen heb je afleiding, maar je houdt ook contact met diegenen die er nu wél voor je zijn.

6. Vind jezelf opnieuw uit

Denk na over wat je hebt gemist in de afgelopen tijd, of waar je niet aan bent toegekomen. Heb je spijt dat je niet bent begonnen aan die zanglessen, of heb je altijd al willen backpacken in Thailand? Dan is nu je kans. Nieuwe dingen ontdekken is de belangrijkste drijfkracht achter het vinden van je passie, het bevestigen van wie je bent en dus uiteindelijk van het houden van jezelf!

7. Praat, maar met mate

Het kan heel fijn zijn om te praten over je gevoelens. Uit jezelf, maar val niet in herhaling. Uiteindelijk kan praten een uitlaatklep zijn, maar wanneer je te lang zal blijven hangen in vervlogen tijden zal ook praten niet verder helpen. Lucht je hart en be done with it!

8. Blijf positief denken

Positief denken kan iemand altijd op de been houden, wat die persoon ook meemaakt. Denk niet positief na over wat in het verleden lag, maar denk juist positief over jezelf en jijzelf als persoon. Ook al ben je nu een kleine drempel tegengekomen, er zijn nog genoeg mensen die wél heel veel om je geven en onvoorwaardelijk van je houden. Vergeet niet waarom dat zo is!

9. Val niet voor de 'rebound'

Probeer niet je verdriet te verdrinken in een nieuwe (korte maar heftige) relatie. Het zal je niet het fijne gevoel geven van echte liefde, en uiteindelijk zul je je ook niet beter over jezelf voelen.

10. Voorkom herhaling

Je wil dat dit nooit meer voor komt, dus denk uiteindelijk na over wat je kan doen om herhaling in de toekomst te voorkomen. Luisterde jij niet genoeg, praatte je juist niet genoeg? Verander jezelf nooit, maar ga wel na hoe je nooit meer in deze pijnlijke situatie terecht hoeft te komen.

Heb jij nog meer tips? Laat je waardevolle tip in een reactie achter!
© 2013 - 2019 Suave, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat te doen met liefdesverdriet?Wat te doen met liefdesverdriet?Het leiden aan liefdesverdriet is alles behalve leuk. Het voelt alsof je hart in stukken is gescheurd en het is bijna ve…
Hoe liefdesverdriet verwerken? Tips bij liefdesverdrietHoe liefdesverdriet verwerken? Tips bij liefdesverdrietAls je relatie tot een einde is gekomen, blijf je met een triest gevoel achter. Tijdens je relatie had je er zelden of n…
Overwin liefdesverdrietOverwin liefdesverdrietJij bent verliefd, of je houdt nog veel van je ex partner, maar de ander houdt niet meer van jou. Liefdesverdriet als ge…
Nog gek zijn op je exBijna iedereen heeft wel een ex-partner en meestal ben je blij dat je van hem of haar af bent. Toch kan het ook gebeuren…
Verliefd of liefdesverdriet, hoe voelt het?Verliefd of liefdesverdriet, hoe voelt het?Verliefd, de meeste mensen worden wel eens verliefd op iemand. Als je verliefd bent is die ander ongelooflijk verleideli…

Reageer op het artikel "10 tips bij liefdesverdriet"

Reactie

Anthony, 27-09-2014 09:30 #1
Hallo mensen na een lange proces te door staan na mijn vrouw met onze buurman er vandoor is gegaan, heb Ik heel veel pijn en nu nog.ben allemaal studie via het web aan volgen dus daarom mijn reactie!nog erger als je het ziekte m.s hebt en men laat Je zo vallen is hard en pijnlijk, maar el zal een dag zijn dat ik ook lacht want heb dit niet verdiend het duurt hel lang voor je er over komt maar het wordt steeds minder en de woorden van jullie werkt als je dit doet en volgt dus bedankt voor de tips en ook ik ben en zal meer aan mijn zelf gaan werken, god zegen jullie allemaal

Infoteur: Suave
Gepubliceerd: 13-08-2013
Subrubriek: Relatie en huwelijk
Reacties: 1
Schrijf mee!