InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Relatie en huwelijk > Tips tegen liefdesverdriet

Tips tegen liefdesverdriet

Tips tegen liefdesverdriet Hij of zij heeft een eind aan de relatie gemaakt – en is voor jou de wereld ingestort? Je bent wanhopig, weet niet wat je moet doen? Dat is normaal, uiteindelijk kan je een grote liefde niet van vandaag op morgen vergeten, gedachten en gevoelens aan de verloren mens kunnen niet zomaar weggeschoven worden. Maar lees deze tips, waardoor je liefdesverdriet wat minder wordt.

Waarom?

Vraag je ex duidelijk waarom hij/zij er een eind aan heeft gemaakt. Het antwoord kan misschien hard zijn, maar de waarheid is bijna altijd beter als onwetendheid en twijfel aan jezelf.

Luister naar je gevoelens

Huil, schreeuw, begraaf je hoofd in je kussen – als je dit graag zou willen doen, doe het dan! Vooral tijdens de eerste paar dagen na de grote knal moet je je deze fase gunnen.

Zelfmedelijden?

Als je alle schuld op hem/haar wilt afschuiven, jezelf voor het arme, alleen gelaten slachtoffer wilt houden, is dat oké. Helder denken kan later weer – en dat jullie beide fouten hebben gemaakt, komt toch vroeg of laat boven.

Drie dagen droevig

Jouw fase van huilen en schelden moet niet langer duren als drie dagen. Dat is genoeg om alles eruit te laten. Daarna voel je je misschien leeg, maar ben je klaar voor nieuwe dingen en ervaringen.

Schrijven

Is de huilfase voorbij, moet je je voor jezelf van hem/haar afscheid nemen – symbolisch. Ga op een stoel of op bed zitten, schrijf een brief/ gedicht en zeg hem/ haar gedag. Schrijf op wat mooi was, schrijf op wat minder leuk was, wat je gevoelt hebt en wat je nu voelt. Deze brief moet je niet bewaren en ook niet aan hem/ haar geven: Verscheur de brief, begraaf hem, verbrandt hem of versnipper het in kleine stukjes en gooi het weg.

Opruimen

Als jullie een lange relatie hebben gehad, kunnen spullen van hem/haar bij jouw liggen: Brieven, cd’s, aandenken van uitstapjes enzovoort. Waardevolle zaken dien je terug te geven – wil je hem/haar niet ontmoeten, zet de spullen dan voor de deur. Minder waardevolle spullen moeten ook weg – geef ze aan een vriend/vriendin als je het niet zelf kan weggooien.

Praten, praten, praten

Je beste vrienden/ vriendinnen hebben een oor voor jouw geschiedenis – zo vertel het hen! Laat je troosten, laat je vertellen dat hij/zij niet goed genoeg was enz.
Dit kan ongelofelijk goed doen.

Single zijn is leuk!

Ontdek het single zijn opnieuw! Onderneem veel met je vrienden/ vriendinnen, leid jezelf af, maakt niet uit met wat. Shoppen, feesten, uitstapjes – het leven heeft zoveel te bieden, ook als niemand je hand vasthoudt. En je kan ook met een paar leuke meiden/jongens flirten, die je vanuit je ooghoek al opgemerkt had.

Beloon jezelf

Wil je al langer dat shirtje hebben? Of deze tas? Wil je al een hele tijd een parfum of iets duurs kopen? Gun het jezelf. Natuurlijk is kopen geen liefdevervanger, maar het geeft in ieder geval lol.

De tijd heelt alle wonden

In de eerste periode na jullie breuk zal je steeds weer aan hem/haar en jullie gezamenlijke tijd denken – dat doet pijn! Deze gedachten zullen met de tijd steeds minder worden, tot je ineens zonder het te merken dit hoofdstuk hebt afgesloten. Wanneer je het ‘The End’ ziet, is verschillend – maar het zal komen.
Gerelateerde artikelen
Wat te doen met liefdesverdriet?Wat te doen met liefdesverdriet?Het leiden aan liefdesverdriet is alles behalve leuk. Het voelt alsof je hart in stukken is gescheurd en het is bijna ve…
Hoe liefdesverdriet verwerken? Tips bij liefdesverdrietHoe liefdesverdriet verwerken? Tips bij liefdesverdrietAls je relatie tot een einde is gekomen, blijf je met een triest gevoel achter. Tijdens je relatie had je er zelden of n…
Overwin liefdesverdrietOverwin liefdesverdrietJij bent verliefd, of je houdt nog veel van je ex partner, maar de ander houdt niet meer van jou. Liefdesverdriet als ge…
10 tips bij liefdesverdrietBijna iedereen zal in zijn of haar leven een keer te maken krijgen met liefdesverdriet. Het doet altijd pijn wanneer een…
Omgaan met liefdesverdrietOmgaan met liefdesverdrietLiefdesverdriet om een verbroken relatie. Wie kent het niet? Vroeg of laat krijgen we er allemaal mee te maken. Al die g…

Reageer op het artikel "Tips tegen liefdesverdriet"

Reacties

Elder, 12-02-2013 22:56 #2
Wat ik heb gedaan met jongens gaan feesten (bro-night). Ga niet de eerste 7 dagen gelijk op een ander, maar wacht tot alles is "gezonken". Ik denk heletijd woh toffe meid daar holyshit daar nog één. Je vergeet haar zo snel en besef dat je single bent en alles aan kan. Drank help ook niet met je probleem. en praat met een vertrouwe familielid zoals broer zus neef enz. Het is (…) gevoel maar zo weer over!

François, 24-09-2012 10:39 #1
Ik ben zwaar depressief na het vertrek van mijn vriendin. Zij is naar buitenland voor een periode om tot rust te komen. Maar weet niet wanneer ze terug zal komen. Ik neem pillen om de pijn wat te verzachten, maar dit helpt ook al niet. Help, wat moet ik doen?

Infoteur: Jootje
Gepubliceerd: 09-01-2009
Subrubriek: Relatie en huwelijk
Reacties: 2
Schrijf mee!