InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Relatie en huwelijk > Kenmerken en signalen van een slecht huwelijk of relatie

Kenmerken en signalen van een slecht huwelijk of relatie

Kenmerken en signalen van een slecht huwelijk of relatie Je hebt relatieproblemen en je relatie of huwelijk zit in grote moeilijkheden. Je vraagt je af of je moet blijven of dat je moet gaan scheiden. Misschien blijf je vanwege de kinderen, misschien moet je gaan omdat de relatie echt slecht is. Wanneer is een relatie zo slecht dat het eigenlijk beter is om te gaan? Welke kenmerken en signalen vertoont een relatie of huwelijk dat slecht is? En kan je een relatie of huwelijk nog herstellen dat vanaf het begin nooit goed is geweest? Een overzicht:

Is je relatie of huwelijk in gevaar?

Miljoenen mensen vragen deze vraag zich dagelijks af: "is mijn relatie in gevaar? Moet ik blijven of moet ik scheiden?" Maar wanneer is je relatie nu echt in gevaar? En als je zeker weet dat je relatie in groot gevaar verkeerd, maak je dan onmiddelijk een eind aan je relatie of probeer je het nog een keer, misschien omwille van de kinderen?

Was er een echte relatie tussen jullie?

Is er ooit een echte relatie geweest tussen jullie, of was er "slechts" een huwelijk met een gemeenschappelijk verleden met (bv) kinderen? Bekijk het volgende rijtje eens aandachtig en geef eerlijk antwoord:
  • Delen jullie samen gedeelde interesses?
  • Delen jullie samen kinderen?
  • Delen jullie samen een (of meerdere) hobby´s?
  • Denken jullie hetzelfde over (bv) politiek?
  • Hebben (hadden) jullie plezier samen?
  • Denken jullie hetzelfde over de opvoeding van jullie kinderen?
  • Voelde je tijdens jullie relatie verbondenheid met je partner?

Was jullie relatie vanaf het begin een goede relatie te noemen?

Ga met je herinneringen terug naar het allereerste begin van jullie relatie. Afgezien dat liefde blind maakt en je partner bekeek met een roze bri, stel jezelf de volgende vragen:
  • Was het begin van jullie relatie goed?
  • Had je twijfels vanaf het allereerste begin van de relatie over je partner?
  • Waren er vanaf het begin ergenissen, irritaties, kritiek en ruzie´s aanwezig?

Zat de relatie tussen jullie vanaf het begin eigenlijk niet goed?

Als jullie relatie vanaf het allereerste begin eigenlijk niet helemaal goed zat en goed is geweest, zal het ook nooit gaan worden. Blijf je wachten op de goede dingen en goede momenten die je van een relatie mag verwachten? Goede dingen die er vanaf het begin niet waren en vermoedelijk ook nooit zullen komen?

Bestaat er een mogelijkheid om een kapotte relatie te herstellen dat nooit goed is geweest?

Een kapotte fiets kan je herstellen door te repareren. Deze fiets is te herstellen omdat deze fiets vanaf het begin het heel goed heeft gedaan. Als jouw kapotte relatie, of bijna kapotte relatie, vanaf het begin niet goed is geweest, wat wil je dan gaan herstellen en repareren?

Kenmerk en signaal van een relatie dat zeer slecht is: fysiek geweld

Is tijdens jullie relatie, of huwelijk, meerdere keren fysiek geweld voorgekomen en gebruikt? Niet "per ongeluk" eens een keertje, maar echt meerdere keren? Bekijk dan even het volgende rijtje aandachtig, want jouw relatie verkeerd in zeer kritieke toestand: jij zit middenin een zeer slechte relatie:
  • Is er meerdere keren fysiek geweld gebruikt in jullie relatie, door jou of door je partner?
  • Zijn er echte blessures ontstaan tijdens het fysieke geweld?
  • Waren er periodes in jullie relatie dat fysiek geweld constant terugkeerde en voor kwam?
  • Ben jij, of je partner, geregeld bang geweest voor verwondingen tijdens het fysieke geweld?
  • Heb jij, of je partner, gevreesd voor je leven tijdens het fysieke geweld?
  • Heb jij, of je partner, doodsangsten uitgestaan tijdens het fysieke geweld?

Mishandeling binnen het huwelijk of relatie

Liefde heeft helemaal niets te maken met fysiek geweld en/of mishandeling binnen het huwelijk of binnen je relatie. Elke relatie waar geregeld fysiek geweld in voorkomt is een relatie zonder liefde. Vrouwen (en ook mannen!) weten dat ze zo snel mogelijk moeten vertrekken als er sprake is van fysiek geweld binnen de relatie, de praktijk leert ons echter dat:
  • Het vaak onmogelijk is om snel weg te kunnen omdat:
    1. Er kinderen zijn,
    2. Er geen geld is,
    3. Er geen onderdak is,
    4. Angst bestaat voor nog meer geweld,
    5. Angst bestaat om vermoord te worden.

Gevangen zitten in een relatie dat zeer slecht is en waar geweld in voorkomt

De partners die geregeld met fysiek geweld of mishandeling te maken hebben binnen de relatie of huwelijk, weten vaak wel wat het beste voor hen is, maar ze weten (nog) niet hoe ze dat voor elkaar krijgen. Vaak speelt er schaamte mee en soms denken ze zelfs nog verliefd te zijn op de partner die geregeld geweld tegen ze gebruikt.

Hulp van buitenaf vaak van levensbelang!

Voor buitenstaanders is het zonneklaar dat diegene die geregeld met fysiek geweld te maken krijgt onmiddellijk moet vertrekken. Hulp van buitenaf biedt vaak uitkomst, hulp van buitenaf is de ontsnappingsroute van vele tijdens een slechte relatie, hulp van buitenaf is vaak van levensbelang!
Gerelateerde artikelen
Relatie is te slecht om er mee door te gaanRelatie is te slecht om er mee door te gaanWat doet het gevoelsmatig met je als je beseft dat je relatie of huwelijk te slecht is om er mee door te gaan? Welke emo…
Huwelijk: aanwezigheid van je partner totaal uitsluitenHuwelijk: aanwezigheid van je partner totaal uitsluitenWat als je al in je hart besloten hebt om je partner te verlaten, maar dat eigenlijk nog niet beseft? Er zijn problemen…
Voel jij je schuldig om je partner te verlaten?Voel jij je schuldig om je partner te verlaten?Lang geleden heb je besloten om je partner te verlaten en je relatie of huwelijk te verbreken. In de praktijk doe je ech…
Bronnen en referenties
  • Scheiden of blijven (Too good to leave, too bad to stay) - Mira Kirshenbaum - Archipel - Amsterdam - Antwerpen
  • http://www.stophuiselijkgeweld.nl/
  • http://shginfo.nl/
  • http://www.huiselijkgeweld.nl/organisaties/steunpunten.html

Reageer op het artikel "Kenmerken en signalen van een slecht huwelijk of relatie"

Reactie

Naam Els, 15-08-2015 10:42 #1
Ik heb veel ruzies miijn partner vind dat ik me opdring en hij wil niks samen doen, zeg wel constant dat hij heel veel van mij houdt, maar kom wanneer het hem uit komt langs en soms zie ik hem weken niet, vraag ik wanneer die langs komt wordt hij snauwerig enzo zijn tal van dingen voel me vaak vernedert maar hou intens veel van hem wil niet weg bij hem wij zijn 23 jaar relatie ook 15 jaar samen gewoont eneenkindsamen.hoop dat jullie mij kunnen helpen dank

Infoteur: Roberta
Laatste update: 26-11-2009
Subrubriek: Relatie en huwelijk
Reacties: 1
Schrijf mee!