InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Relatie en huwelijk > Waarom mannen en vrouwen elkaar vaak niet begrijpen

Waarom mannen en vrouwen elkaar vaak niet begrijpen

Waarom mannen en vrouwen elkaar vaak niet begrijpen Waarom begrijpen mannen en vrouwen elkaar steeds niet? Dat is voor velen de vraag. De verschillen tussen mannen en vrouwen zijn enorm. Niet alleen zien ze er lichamelijk heel anders uit, mannen en vrouwen reageren ook heel anders op zaken. Mensen die dat weten kunnen daar hun voordeel mee doen. Waarom mannen en vrouwen elkaar vaak niet begrijpen. En hoe je er voor kunt zorgen dat mannen en vrouwen elkaar beter begrijpen.

Mannen en vrouwen gaan heel anders om met zaken

Mannen en vrouwen gaan vaak heel anders om met bepaalde zaken. Hun denken en gevoelsleven zijn bovendien verschillend:
  • Mannen en vrouwen denken in eerste plaats al heel anders. Mannen bakenen hun gedachten af, stoppen ze in verschillende compartimenten als het ware.
  • Bij vrouwen is hun gedachtewereld een soort kluwen. Alles loopt door elkaar heen en dat zorgt soms ook voor chaos.
  • Vrouwen gaan heel vaak voor het menselijk verbinden zelfs als ze het heel erg druk hebben gaan ze toch het contact aan met iemand die dat nodig heeft of misschien zelfs ook niet nodig heeft
  • Mannen doen dat vaak niet, zij laten datgene voorgaan wat volgens hen op dat moment prioriteit heeft
  • Vrouwenlevens zijn meestal verbonden met alles wat zich daarin afspeelt. Alleen maar bezig zijn met 1 ding kunnen ze bijna niet, omdat alles met elkaar verbonden is en niet gescheiden van elkaar zoals dat bij mannen wel het geval is. Vrouwen kunnen daardoor wel veel sneller schakelen van het ene naar het andere
  • Mannen delen hun leven ook in hokjes in. Het ene deel bestaat uit werk, het andere uit het gezin, weer een ander uit sporten. Zijn ze op dat moment bezig met zon vakje dan zijn ze alleen maar daar mee bezig en niet met de andere vakjes. Met een moeilijk woord heet dit single focus. Is het resultaat behaald of zijn ze klaar met dat vakje dan gaan ze naar een ander vakje. En kunnen ze het even niet aan, ook dan gaan ze naar een deel waar het wat gemakkelijker is en laten ze de sores even de sores.
  • Vrouwen gaan heel anders met stress om dan mannen. Vrouwen willen er vaak over praten, gaan zelfs veel meer praten dan normaal om het probleem op te lossen
  • Mannen willen in een situatie van stress vaak vooral iets doen waardoor ze zich beter voelen. Dus gaan ze sporten, tuinieren, computeren of seks bedrijven. Praten willen ze dan vaak niet.

Omgaan met de verschillen tussen mannen en vrouwen

Omdat mannen en vrouwen doen heel anders omgaan met dit soort zaken en dit soms haaks op elkaar staat is het in een relatie goed om daar rekening mee te houden. Op elkaar zitten schelden omdat de een de ander niet begrijpt heeft niet zoveel zin, die verschillen zijn er nu eenmaal.

Tips voor een betere omgang tussen mannen en vrouwen:

  • Een gestresste man? Laat hem dan die dingen doen die hem lekker doen voelen zoals sporten of computeren. Of adviseer hem zelfs om dat te gaan doen.
  • Vrouwen willen nu eenmaal soms praten over wat hen dwars zit. Dat aankondigen kan al veel gedoe uit de lucht halen. Spreek bijvoorbeeld af dat de vrouw een kwartier lang alles mag zeggen wat ze wil, zonder dat daarop een antwoord nodig is.
  • Vrouwen hebben soms een ruimte nodig waar ze zonder dat ze gestoord worden kunnen praten over de zaken die hen bezig houden. Anders pakken ze die zaken toch weer op of zijn ze te snel afgeleid. Mannen kunnen hen dus het best dan meenemen naar zon prikkelvrije plek.
  • Vrouwen die willen praten kunnen het beste eerst even kijken of hun mannelijke partner nu wel in dat vakje zit. Is dat zo, vraag dan of er op dat moment over gesproken kan worden. Verwacht niet direct een antwoord als dat er al moet komen. Het duurt soms langer bij mannen om ergens goed over na te denken. Ga na het gesprek zo mogelijk dus gewoon iets leuks doen.
  • Vrij met elkaar. Zowel voor mannen als voor vrouwen is dat een goede manier om weer met elkaar in verbinding te komen en om je beter te voelen. Vrijen werkt stressverlagend, zowel bij mannen als bij vrouwen. Er komen stoffen vrij (endorfinen) die bovendien het geluksgevoel verhogen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vrouwen komen van Venus en mannen komen van MarsVrouwen komen van Venus en mannen komen van MarsHet boek deed het in ieder geval super, dus dat wil zeggen dat we er wel mee bezig zijn. En dat klopt ook, want niets is…
Betekenis van juwelen voor een vrouw - Joodse visieBetekenis van juwelen voor een vrouw - Joodse visieVeel mannen vragen zich af waarom ze dure juwelen voor hun vrouw zouden moeten kopen. In het Jodendom geldt dat mannen d…
Het hormonale verschil tussen mannen en vrouwenHet hormonale verschil tussen mannen en vrouwenIn het boek 'Venus is hot, mars is cool' uit 2010 beschrijft John Gray de reden waarom mannen en vrouwen zo verschillend…
Ongelijke borsten: oorzaken en behandelingOngelijke borsten: oorzaken en behandelingBij asymmetrische borsten is er sprake van een verschil in grootte tussen beide borsten. Er wordt over ongelijke borsten…
Tips voor een goed sekslevenWat er tussen de lakens afspeelt is belangrijk. Het liefdesleven is heel goed in een gezonde relatie, de moeite waard om…
Bronnen en referenties
  • Men are like waffles, woman are like spaghetti
  • Sneinspetiele

Reageer op het artikel "Waarom mannen en vrouwen elkaar vaak niet begrijpen"

Infoteur: Singalees
Laatste update: 29-05-2011
Subrubriek: Relatie en huwelijk
Special: Mannen en vrouwen
Schrijf mee!