InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Relatie en huwelijk > Ruziepatronen en tips om ze te doorbreken

Ruziepatronen en tips om ze te doorbreken

Ruziepatronen en tips om ze te doorbreken We maken allemaal wel eens ruzie, toch? Voor we het beseffen zijn we verweven in een web van irritatie, kritiek en onenigheid. De partner lijkt koppig en maakt over alles een aan- of opmerking. Op het eerste gezicht lijken de ruzies altijd over iets anders te gaan, maar in feite is er vaak een patroon te ontdekken. Als het stel erin slaagt dit patroon te doorbreken is de relatie mogelijk gered! Een ruzie tussen partners kan verschillende vormen aannemen. Vaak is er echter een patroon te herkennen in de ruzies. We onderscheiden hieronder drie patronen. Deze patronen kunnen ook als opeenvolgende stadia worden beschouwd.

Aanval en tegenaanval

De partners verwijten elkaar allebei van alles. Ze geven elkaar de schuld van de slechte relatie. Door de andere te beschuldigen probeert men zichzelf te beschermen. Hierbij kwetst men de partner die zich bekritiseert voelt en daardoor in de verdediging schiet. Door elkaar te beschuldigen en te veroordelen proberen beide partners de controle over hun gevoel terug te krijgen. Vaak geeft geen van beide partners toe waardoor de ruzie niet wordt afgesloten, vaak komt men er later nog op terug. Dit patroon houdt het stel vaak niet lang vol.

‘Protestpolka’

De ene partner is kritisch naar de andere. Dit wordt door de laatste als negatief ervaren en hij/zij zal zich timide opstellen. De eerste partner zal kritisch blijven, om een reactie te ontlokken bij de tweede. Deze zal zich echter blijven verschuilen of blijven vluchten en hierdoor blijven beide partners steeds even ver van elkaar verwijderd. Er kan soms dagen lang niet gesproken worden, waarbij er voortdurend spanning is tussen de partners.

Vaak is de man degene die vlucht. Ondanks zijn competitiegerichtheid tegenover andere mannen wil hij rust en regelmaat als hij thuiskomt. Als zijn vrouw kritiek levert betekent dit voor de man opnieuw een strijd, waaraan hij op dat moment helemaal geen behoefte heeft. Bovendien is het voor de man onnatuurlijk om de strijd aan te gaan met een vrouw.

Terugtrekken is een natuurlijke reactie van de man op het moment dat hij stress ervaart. De vrouw irriteert zich aan dit terugtrekgedrag. Op den duur kan deze irritatie omslaan in wanhoop of agressie. De bedoeling van de veeleisende vrouw is niet om de man het leven zuur te maken, ze zoekt juist toenadering en verbinding. De vrouw wil op zo’n moment juist bevestigd worden dat de man van haar houdt.

‘Verstijf en vlucht’

Indien de kritische partner het opgeeft komt men in deze fase terecht. De partners komen in een vicieuze cirkel terecht. De partners worden erg afstandelijk. Ze kunnen nog wel samenwerken, maar dit gebeurt op een formele manier. Als het stel dit patroon niet kan verbreken is de kans groot dat de kritische partner op den duur de relatie zak verbreken.

Adviezen om de vicieuze cirkel te verbreken

In de eerste twee fasen kan de relatie nog gered worden zonder professionele hulp. De onderstaande tips zijn dus van toepassing voor stellen die zich in een van de eerste twee fases bevinden.

Het is belangrijk voor de partners om in te zien dat geen van tweeën de totale werkelijkheid ziet. Indien een van de partners enkel en alleen bezig is om zijn gelijk te halen en daarbij niet nadenkt over het feit dat hij het misschien wel fout zou kunnen hebben, is het erg moeilijk om het ruziepatroon te doorbreken.

Kalmte en rust uitstralen en bewaren tijdens een gesprek is een grote kunst, maar wel een vaardigheid die men terug zal moeten vinden om iets aan het ruziepatroon te kunnen veranderen. Probeer goed op uw lichaamshouding, gezichtsexpressie en toon te letten.

Nog 9 tips om uit de vicieuze cirkel te komen:
  • Geef je partner (een beetje) gelijk
  • Houd in gedachten dat iedereen zijn eigen waarheid heeft. De partner kan iets oprecht anders beleven dan u.
  • Probeer de dingen eens te zien door de ogen van uw partner
  • Zeg eens dat het u spijt
  • Laat zien dat u de emoties van uw partner waarneemt en er aandacht voor heeft
  • Vraag uzelf af wat u van uw partner verwacht
  • Geloof uw partner op zijn woord
  • Durf uw eigen gevoelens en verwachtingen te verwoorden
  • Durf ook naar uw eigen tekortkomingen te kijken
Gerelateerde artikelen
Kenmerken van een ongelukkige relatie of huwelijkKenmerken van een ongelukkige relatie of huwelijkWelke kenmerken kent een ongelukkige relatie of huwelijk tijdens het ruzie maken? Welke factoren kunnen er op wijzen dat…
Hoe stop je snel met ruziemaken?Hoe stop je snel met ruziemaken?Binnen elke relatie is wel eens onenigheid die uitmondt in ruzie. Het is heel vervelend als een ruzie over iets kleins v…
Weglopen van huis is niet leukWeglopen van huis is niet leukSoms heb je zoveel ruzie met je ouders dat je wel van huis wilt weglopen. Elke dag krijg je een preek over de dingen die…
Tips om kritiek te uiten en te oordelen zonder ruziemijn kijk opTips om kritiek te uiten en te oordelen zonder ruzieAls we geen eerlijke kritiek meer kunnen geven, wordt de maatschappij er bepaald niet beter van. Juist het signaleren va…
Bronnen en referenties
  • Nu begrijp ik je – Huub Buijssen

Reageer op het artikel "Ruziepatronen en tips om ze te doorbreken"

Infoteur: M_ichje
Gepubliceerd: 17-06-2011
Subrubriek: Relatie en huwelijk
Schrijf mee!