InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Relatie en huwelijk > Hoe koop je de perfecte bruidsjapon?

Hoe koop je de perfecte bruidsjapon?

Hoe koop je de perfecte bruidsjapon? De perfecte bruidsjapon. Voor de een is dat een hele dure. Voor de ander is dat liefst een ongelooflijk goedkope. Bij weer iemand anders speelt geld geen rol, als het maar het neusje van de zalm is, een japon die je nergens anders ziet. En dan zijn er ook nog creatieve types die hun bruidsjapon deels of helemaal zelf willen ontwerpen. Wil je maatwerk, fifties-glamour of gewoon een prachtjapon voor een klein prijsje? Goed nieuws: het kan allemaal. Hoe? Lees verder... Een van de nieuwste trends in bruidsmode is het eigen ontwerp. Steeds meer winkels bieden je - ook deels of helemaal online - de mogelijkheid om mee te denken bij het ontwerpen van de ideale bruidsjapon. Of je nu niet-standaard maten hebt of niet-standaard wensen, je kunt je creativiteit lekker uitleven. Wel werk je bij de winkels, bijvoorbeeld Weirdcloset.nl met een vaste basis. Dat is het door jou gekozen model van de trouwjurk. Daarop kun je echter helemaal losgaan met accessoires, kleur en lengte. Wie echt goed is in tekenen en ontwerpen, kan in overleg met de aanbieder mogelijk zelfs een eigen ontwerp of schets aanleveren.

Even opletten

Natuurlijk is dit een voorbeeld uit velen. Er zijn steeds meer bruidszaken die 'live' of online de mogelijkheid bieden of zeggen te bieden om zelf je bruidsjurk te ontwerpen. Maar de werkwijzen en mogelijkheden lopen sterk uiteen. Als je op zoek gaat naar een winkel die jouw droomjurk samen met jou wil maken, is het dus zaak om vooraf goed te kijken of dat zelf ontwerpen wel echt neerkomt op zelf ontwerpen - want zeg nu zelf, een paar blommen op een bestaande japon plakken kunnen we zo ook wel!

Vintage heerlijkheden: altijd binnen bereik

Filmsterrenweelde

Vintage is een schatkist van originele ontwerpen, en zelfs de grootse diva of romantica kan haar slag slaan. Winkels zoals Laura Dols hebben écht een assortiment om je trouwlustige vingers bij af te likken. Dit is de echte vintage. Niet zomaar 'oud', maar antiek. Op zoek naar filmsterrenweelde, zo'n droom in zijde, fluweel en misschien zelfs veren, uit de jaren veertig of vijftig? O, kom er eens kijken! En wat voor vintage merkhorloges geldt, geldt ook voor vintage bruidsjaponnen: hoe uniek zo'n stukje schoonheid ook is, in de regel is zo'n japon - soms vele malen - goedkoper dan een nieuwe japon uit de winkel. Let wel: Laura Dols werkt op afspraak.

De japon van Maxima

Het is een stijlicoon geworden dat na decennia nóg zal bestaan: de trouwjurk van Maxíma. Dat het een ontwerp van Valentino betreft, is breed bekend. Dat de stof zogenaamde mikado-zijde is, eveneens. Maar wie wist dat in de elegante zeven-achtste mouw, ruimte is gemaakt voor het listig verbergen van de broodnodige... zakdoek? Fantastisch, die ontwerper heeft nagedacht!
Bron: www.jurkmaxima.nl

Betaalbaar maar beeldschoon

Als je het laatste van het laatste wilt hebben, zit je niet snel in de hoek waar de koopjes vallen, zogezegd. Als je nu niet direct geboeid raakt door de vraag of je een japon draagt volgens de zomer-bruidsmode van dit jaar, is de outlet de juiste plek voor jou. Hier koop je japonnen die soms wel 70% goedkoper zijn dan de originele prijs. Prachtige en authentieke trouwjurken vaak, maar dan voor een luttel prijsje.

Tips bij het kopen van een bruidsjapon

  • Let op wie je meeneemt! Uiteraard mag vriend of verloofde-lief braaf wachten tot hij (of zij) jou in vol ornaat ziet. Dat is nu eenmaal de etiquette. Wie neem je dan mee? In elk geval niet die leuke en lieve vriendin of moeder die behulpzaam is, maar je sterk stuurt in de richting van haar eigen smaak. De ideale partner in crime bij het kopen van een bruidsjapon is niet sturend, maar gunt je een paar extra ogen ('trekt-ie nou bij de schouder?"). Dit geldt ook voor het winkelpersoneel.
  • Ga niet over een nacht ijs! Haast richting 'seal de deal' is dodelijk. Slaap altijd een nachtje over de aanstaande aankoop.
  • Oriënteer je op de voorwaarden. Mag er geruild als het toch niet was wat je dacht? Krijg je eventueel je geld terug en zo ja, onder welke condities?
  • Let op het seizoen. Plan je ver van tevoren? Dan is het extra oppassen. In de winter is dat strapless model in een fluffy stofje niet alleen mooi, maar ook 'ijskoud' de mooiste. Daar denk je niet aan als je in onze huidige warme nazomers in de winkel staat. Wees ook bedacht op oncomfortabele stoffen. De stof moet wel een hele dag - de mooiste dag van je leven, weet je nog - meeademen met alles wat je beleeft.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.bijsterveldbruidsmode.nl
  • www.hipjehuwelijkin.nl
  • www.weirdcloset.nl

Reageer op het artikel "Hoe koop je de perfecte bruidsjapon?"

Infoteur: Mariawrites
Laatste update: 17-03-2017
Subrubriek: Relatie en huwelijk
Schrijf mee!