InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Seksualiteit > Minder zin in sex, wat is de reden?

Minder zin in sex, wat is de reden?

Minder zin in sex, wat is de reden? In een relatie kan één van de partners of allebei een tijd lang minder zin hebben in sex. Dit heeft vaak een reden, dit kan bijvoorbeeld veroorzaakt worden door stress.
Partners die al een langere tijd een seksuele relatie met elkaar hebben, krijgen na verloop van tijd een afnemende seksdrive. Dit is een logisch gevolg, maar door bepaalde redenen en omstandigheden kan de seksdrive dermate afnemen dat het voor de partner een bezwaar gaat worden. Het is niet uitsluitend de vrouw waar dit bij kan gebeuren, de man kan er ook door gegrepen worden. In dit artikel treft je een aantal redenen aan die de afnemende behoefte aan seks kunnen verklaren.

Onder druk van stress

Stress is een belangrijke reden voor een afnemende seksdrive. Stress kun je krijgen door zorgen over bijvoorbeeld je baan of de kinderen, maar het kan ook veroorzaakt worden door vermoeidheid. In dat soort gevallen is de noodzakelijke sfeer voor sex ver te zoeken.

Seksleven zit in een sleur

De behoefte aan sex kan ook afnemen doordat het weinig verrassend is geworden in de loop der jaren. De gehele vrijpartij kun je voorspellen, en alleen al bij de bedachte aan de voorspelbaarheid neemt de behoefte al af.

Eén van de partners voelt zich verplicht om sex te hebben

Een (lichte) druk voelen om sex te hebben met je partner zal ook niet werken. De zin van de partner die een druk voelt zal sterk afnemen, en hij of zij zal bepaalde situaties proberen te ontwijken. Dit kan resulteren in het feit dat één van de partners later op bed gaat om te voorkomen dat er nog een seksuele toenadering komt van de partner.

Waarom kan een vrouw minder behoefte krijgen aan sex?

Een vrouw heeft voornamelijk behoefte aan intimiteit en zij moet het gevoel hebben dat haar man echt om haar geeft. Weinig behoefte aan sex kan ook veroorzaakt worden door slechte ervaringen uit het verleden, waar de vrouw ineens weer veel aan moet denkt.

Waarom kan een man minder behoefte krijgen aan sex?

De man kan last hebben van faalangst. Hij kan de angst hebben dat hij niet kan presteren. Ook de gedachte dat van de man wordt verwacht dat hij altijd zin heeft, kan resulteren in een afnemende behoefte. De reden kan ook zijn dat de man zijn behoeften zelf bevredigd. Dit kan zijn vanuit de gedachte dat de partner toch geen zin heeft, ook al is het tegendeel waar.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn seksleven verbeterd?

In sommige situaties moet een langlopende seksleven weer worden opgebouwd. Jaren achtereen steeds minder sex hebben, is eigenlijk het afbouwen van je seksleven. In langere relaties is sex niet altijd meer spannend en verrassend, maar je kunt dit veranderen door er meer tijd voor te nemen. Je moet de oude manier, de sleur, zien te doorbreken door elkaar veel aandacht te geven en te verwennen.

Je kunt die negatieve spiraal doorbreken door een keer jullie seksuele relatie bespreekbaar te maken. Over het algemeen gebeurt dit namelijk te weinig. In zon gesprek kun je aangeven wat je dwars zit en wat de wensen zijn. Openheid over sex in een relatie kan wonderen doen.
© 2010 - 2019 Esmee, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Sporten voor een beter libidoSporten voor een beter libidoWanneer we jong en energiek zijn is er meestal niets mis met ons libido. Zin in seks hebben we vaak bijna dagelijks, maa…
Passie in je relatiePassie in je relatieWe hebben gemiddeld één keer in de vier dagen seks. Toch wordt er in veel slaapkamers alleen nog maar geslapen. Is het e…
Post-vakantie depressie: oorzaken, symptomen en tipsPost-vakantie depressie: oorzaken, symptomen en tipsMaandenlang had je naar de zomervakantie uitgekeken maar toch heeft deze niet gebracht wat je ervan verwachtte. En dan i…
Vormen van intimiteit in een relatieWat is intimiteit? Intimiteit is een gevoel van samenhorigheid en verbintenis tussen twee of meer personen. Intimiteit i…
Last van stress of depressie? Tips om te ontstressenLast van stress of depressie? Tips om te ontstressenStress en depressie ontstaan vaak doordat mensen te laat inzien dat ze even moeten uitblazen en rust nemen, weg van de d…
Bronnen en referenties
  • Plusonline.nl

Reageer op het artikel "Minder zin in sex, wat is de reden?"

Reacties

Jamila, 16-03-2012 14:29 #3
Ik heb ook geen zin en behoefte aan sexs na mijn jeugd ervaring! Ik heb al 5 jaar geen sexs meer voel me hier goed bij.

Jan Vandijck, 25-06-2011 21:27 #2
Ik vind dit zeer spijtig voor jou, wat ik je misschien kan meegeven is dat je best eens naar een relatietherapeut zou gaan of naar een sekstherapeut. en je praat erover maar zoals je verteld gaat het enkel achter uit, misschien is het best om stappen te ondernemen en eens serieus over je relatie na te denken en te bespreken met je vrouw! Ik wens je zeker het beste toe Kurt en ik hoop dat je seksleven echt verbeterd… Wat ik je misschien ook kan aanraden is eens gaan praten met je naaste om raad te vragen vele groeten, Jan Vandijck!

Kurt Machtelinckx, 11-09-2010 17:46 #1
Mijn vrouw en ik zijn nu ruim een jaar en bijna 10 maand samen. Sinds we in een financiele dip zaten is de sex achteruit gegaan. Vroeger deden we het bijna iedere dag. Nu doen we het nog maar bijna 1 of 3 maal in een maand. Ik heb serieuse grootte behoeften om toch wel 2x in de week sex te hebben. We hebben er al eens zitten over te praten maar het hielp niet. Iedere keer als we erover praten is het juist dat we achteruit gaan inplaats van vooruit. Van de sex klaagt ze niet. Iedere keer als we het deden is ze klaargekomen. Wat kan ik doen zodat ze terug zin krijgt in sex en hoe kan ik dit oplossen

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 20-08-2010
Subrubriek: Seksualiteit
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!