Seks na de bevalling. Wanneer is het verstandig?

Seks na de bevalling. Wanneer is het verstandig? De eerste keer seks na de bevalling is een erg spannend moment. Maar weet je eigenlijk wel vanaf welk moment je weer gemeenschap mag hebben met je partner? En zullen er dingen veranderd zijn? Hoe kun je die eerste keer het best aanpakken? Voor veel vrouwen een onzekere periode. Het lichaam is veranderd en ook zal je in de eerste periode met je kindje wellicht niet zoveel zin hebben om intiem te zijn met je partner. Vermoeidheid voert de boventoon. Toch is het belangrijk om elkaar, ook op deze manier, aandacht te blijven geven.

Vanaf wanneer mag je weer seks hebben na de bevalling?

Een bevalling heeft veel impact op het lichaam. Het is dan ook erg belangrijk om het lichaam eerst weer volledig te laten herstellen. De baarmoeder dient weer terug te zakken naar de oorspronkelijke plaats. Verder zal de baarmoedermond nog open staan na de bevalling. Het duurt ongeveer drie weken voordat deze weer volledig gesloten is. Tot die tijd is het in het ieder geval niet verstandig om seks te hebben. Wanneer je wel gemeenschap hebt, terwijl de baarmoedermond nog open staan, kun je gemakkelijk infecties oplopen. De man zal via zijn penis namelijk ten aller tijden bacteriën overbrengen, die kunnen lijden tot een fikse ontsteking. Een goede maatstaf om te bepalen of je weer seks kunt hebben, is het vloeien. De eerste weken na de bevalling zul je flink wat bloed verliezen. Geleidelijk aan wordt dit steeds minder. Pas wanneer het vloeien helemaal gestopt is, kun je weer zonder zorgen gemeenschap hebben. Vaak is dit tussen de vier tot zes weken na de bevalling.

Genezen

Verder hebben sommige vrouwen hechtingen gekregen na de bevalling, door een knip of scheur. Laat deze wond eerst goed genezen. Zorg er in ieder geval voor dat de wond geen pijn meer doet bij aanrakingen, voordat je weer met gemeenschap begint. Uit onderzoek is gebleken dat ongeveer een derde van de stellen binnen twee maanden na de bevalling weer seks heeft gehad.

Hoe kan ik de eerste keer seks na de bevalling het beste aanpakken?

Het is zowel voor de vrouw, als voor de man een spannend moment om weer seks te hebben na de bevalling. Het is daarom niet vreemd als jullie allebei erg gespannen zijn. Praat hierover met je partner. Bespreek goed met je partner wat jullie van elkaar verwachten. Gaan jullie gelijk over tot gemeenschap? Of blijft het eerst nog even bij zoenen en strelen? Wanneer jullie echt gemeenschap zullen hebben, verwacht dan niet dat dit vanzelf gaat. Geef als vrouw zijnde aan je partner aan wanneer het niet meer gaat.

Moment bepalen

Verder is het handig om een goed moment uit te kiezen voor deze 'eerste keer'. Verwacht je nog visite? Of kan de baby misschien wakker worden? Dit brengt onnodige spanning met zich mee. Zorg dus dat jullie echt even een moment voor jezelf hebben. Denk ook aan anticonceptie! Hoewel de menstruatie vaak nog even uitblijft, kun je toch een eisprong hebben en zomaar weer zwanger worden.

Wat kan er veranderd zijn?

Door de bevalling kunnen er, al dan niet tijdelijk, een aantal dingen zijn veranderd waardoor seks anders voelt dan voorheen. Doordat de baarmoeder nog erg gevoelig is, kan het klaarkomen anders aanvoelen. Het kan in het begin zelfs pijn doen! Gelukkig zal dit na verloop van tijd vanzelf verdwijnen, en weer als vanouds voelen.

Drogere vagina

Verder kan het zijn dat de vagina door de hormonen een stuk droger is. In dat geval is het goed om gebruik te maken van glijmiddel, zodat je geen pijn krijgt bij het vrijen. Ook wanneer je borstvoeding geeft kan het zijn dat de vagina wat droger blijft dan gewoonlijk.

Borstvoeding

Wanneer je borstvoeding geeft, kan het zijn dat de borsten melk gaan lekken tijdens de seks. Hierdoor kan een vrouw onzeker worden. Daarom is het goed om voor de seks eerst de baby te voeden, of wat melk af te kolven, om lekkende borsten te voorkomen.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Foldermateriaal KNOV

Reageer op het artikel "Seks na de bevalling. Wanneer is het verstandig?"

Infoteur: Denn
Laatste update: 11-04-2019
Subrubriek: Seksualiteit
Medische informatie…
Schrijf mee!