InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Pijnlijke gemeenschap bij vrouwen

Pijnlijke gemeenschap bij vrouwen

Pijnlijke gemeenschap bij vrouwen Pijnlijke klachten tijdens de geslachtsgemeenschap staat een bevredigende seksuele relatie met de partner in de weg. Als er relatieproblemen zijn kan een gebrek aan seksuele opwinding van de vrouw voor een pijnlijke gemeenschap zorgen. Ook de eerste seksuele ervaring bij een vrouw kan ongemakkelijk en pijnlijk zijn. De belangrijkste lichamelijke oorzaken van pijnlijke klachten tijdens de gemeenschap van de vrouw op een rijtje:

Droogheid, vagina is niet vochtig

Tijdens grote hormoonschommelingen en verandering bij de vrouw, kan de vrouw problemen ondervinden tijdens het vrijen omdat de vagina (te) droog is. Voorbeelden van hormoonschommelingen en hormoonveranderingen zijn:
  • Menstruatiecyclus
  • Overgang
  • Menopauze
  • Zwangerschap
  • Medicijnen die hormonen bevatten, inclusief de pil!

Gevolgen droge vagina: pijn en irritatie tijdens de gemeenschap en het vrijen

Zowel voor jou als voor je partner veroorzaakt vrijen met een droge vagina huidirritatie en pijn. Aanhoudende droogheid verergert de pijn tijdens de gemeenschap. Voor de vrouw wordt vrijen met een droge vagina terwijl haar partner een condoom gebruikt echt een zeer pijnlijke aangelegenheid!

Glijmiddel tegen droogheid

Een glijmiddel gebruiken tijdens het vrijen bied uitkomst. Neem contact op met de huisarts en/of seksuoloog als er geen psychische oorzaken (stress, angst) maar ook geen duidelijke lichamelijke oorzaken (overgang, menopauze en zwangerschap) te vinden zijn voor de droogheid!

Menopauze, droogheid en pijn tijdens het vrijen en de gemeenschap

Zodra de vrouw definitief in de menopauze is terecht gekomen, is droogheid van de vagina tijdens het vrijen een veel gehoorde klacht. Het hormoonspiegel is dusdanig gedaald bij vrouwen in de menopauze, dat tot droogheid van de vagina kan leiden. Glijmiddel gebruiken bied uitkomst en in alle eerlijkheid praten met lotgenoten, die door ervaring veel praktische tips voor je hebben, is van harte aan te bevelen! Praat ook met je partner en maak eventueel een afspraak bij een seksuoloog.

Na een bevalling: pijn in de onderbuik en vagina tijdens het vrijen en de gemeenschap

Na een bevalling van een baby, kan gemeenschap voor een vrouw een pijnlijke aangelegenheid zijn! Pijnlijke klachten worden ervaren in de onderbuik en rondom de vagina. Dit zijn echter normale klachten. Zijn de pijnlijke klachten 6 weken na de bevalling niet vermindert en/of niet verdwenen, dan wordt het hoog tijd om een arts te waarschuwen!

Pijn tijdens het vrijen, je eerste seksuele contact

Tijdens de allereerste seksuele ervaringen, is het een heel gebruikelijk beeld dat de jonge vrouwen pijn, een ongemakkelijk gevoel en zelfs huidirritatie ervaren in en rondom de vagina. Het is een heel normaal beeld, de een zal er iets meer last van hebben dan de ander. Laat de vagina na je eerste pijnlijke seksueel contact een paar dagen met rust om te kunnen herstellen.

Pijn tijdens het vrijen, alleen in bepaalde houdingen

Voor iedere seksueel actieve vrouw, die geen enkele verandering in haar menstruatiecyclus heeft ervaren, maar die sinds kort wel pijn ervaart tijdens het vrijen in slechts een paar bepaalde houdingen, is het verstanding om direct de huisarts te waarschuwen. Heel goed mogelijk dat de druk op de eierstokken de pijnklachten veroorzaken, er kan sprake zijn van cyste op de eierstokken, er kan een andere lichamelijke oorzaak van de pijn zijn. Blijf er asjeblieft niet mee rond lopen!

Pijnlijke menstruatie, pijn tijdens het vrijen, alleen in bepaalde houdingen

Als sinds kort zowel menstruatiepijn als ook pijnklachten tijdens het vrijen in bepaalde houdingen wordt ervaren, onmiddellijk de huisarts waarschuwen! Dit kan wijzen op endomentriose of een ander ernstig lichamelijke oorzaak! Blijf er asjeblieft niet mee rond lopen!

Oppervlakkige pijn tijdens het vrijen

Lichamelijke veroorzakers zouden kunnen zijn:
  • Infectie aan de urinewegen
  • Infectie aan de genitaliën
  • Blaasontsteking
Neem contact op met je huisarts!

Pijn diep in de bekken tijdens het vrijen

Diep aan de bekkenholte liggen een paar organen. Door penetratie van de partner zou je deze organen kunnen voelen, zeker als er een aandoening aan is. Gedacht moet worden aan oa:
  • Eileiderontsteking
  • Vleesbomen
  • Endometriose
Geen klachten om mee rond te blijven lopen, waarschuw onmiddellijk de huisarts!

Gebruik van een spiraaltje en pijn tijdens het vrijen

Voorbehoedsmiddelen kunnen ook heel goed de veroorzakers zijn van de pijnklachten tijdens het vrijen. Een voorbehoedsmiddel zoals het spiraaltje, kunnen (inmiddels) niet meer goed op de plaats zitten in de baarmoeder en een hevige pijn veroorzaken. Zaak is om het spiraaltje door de arts weer op zijn plaats te zetten.

Geslachtsziekte en seksuele overdraagbare aandoeningen

Tijdens onveilig vrijen kan je heel snel een besmettelijke geslachtsziekte of een seksueel overdraagbare aandoeningen hebben opgelopen. Die kunnen tijdens de gemeenschap voor veel irritatie en pijnlijke klachten veroorzaken. Voor meer informatie, lees het artikel: Geslachtsziekte, seksueel overdraagbare aandoening (soa´s)

Psychische oorzaken van pijn tijdens het vrijen

Gedacht moet worden aan oa:
  • Angst
  • Relatieproblemen
  • Vaginisme
  • Angst voor een zwangerschap
  • Geen opwinding
  • Geen zin
  • Seksuele spanning met de partner
  • Door een pijnlijke en gewelddadige seksuele ervaring
  • Misbruik in de jeugdjaren
  • Strenge opvoeding
Lees meer over psychische problemen tijdens de geslachtsgemeenschap voor vrouwen het volgende artikel: Psychische seksuele problemen bij de vrouw

Seksuoloog

Seksuele problemen binnen de relatie geeft spanningen en conflicten. De seksuele relatie zal vermoedelijk niet meer zijn wat het geweest is. Relatieproblemen staan een bevredigende seksuele relatie met de partner in de weg. Vooral vrouwen zijn erg gevoelig als er relatieproblemen zijn, ze zullen niet altijd zin hebben. Seksuele problemen en/of relatieproblemen, een seksuoloog is een uitstekende manier om de problemen op te lossen! Voor meer informatie, lees het volgende artikel: Seksuoloog, seksuologie en de seksualiteit specialist.
Gerelateerde artikelen
Pijnlijke gemeenschap bij mannenPijnlijke gemeenschap bij mannenPijn in de genitale zone tijdens het vrijen komt vaker voor bij vrouwen dan bij mannen. Echter ook mannen kunnen pijn on…
Geslachtsziekte, seksueel overdraagbare aandoeningen (soa)Geslachtsziekte, seksueel overdraagbare aandoeningen (soa)Iedereen die seksueel actief is, man of vrouw, jong of oud, vaginaal, oraal of anaal, moet serieus rekening houden met i…
Focale vulvitis: branderigheid, stekende pijn vaginaFocale vulvitis: branderigheid, stekende pijn vaginaHeb je chronisch last van branderigheid, stekende pijn, irritatie of schraalheid ter plaatse van de vagina-ingang of vul…
Pijn tijdens seks (dyspareunie): Oorzaak en behandelingPijn tijdens seks (dyspareunie): Oorzaak en behandelingPijn tijdens het vrijen (dis- of dyspareunie) ontstaat in eerste instantie alleen tijdens de geslachtsgemeenschap. Het i…
Groene afscheiding: oorzaken van groene afscheidingGroene afscheiding: oorzaken van groene afscheidingGroene afscheiding betreft een abnormale vaginale afscheiding die vaak stinkt en gepaard gaat met andere symptomen zoals…
Bronnen en referenties
  • Het medisch handboek - Orde van medisch specialisten - Kosmos
  • Natuurgeneeswijzen - Norman Shealy
  • De Kleine Dokter - Dr. A. Vogel

Reageer op het artikel "Pijnlijke gemeenschap bij vrouwen"

Reactie

Bianca, 28-05-2009 17:33 #1
Heb met belangstelling bovenstaand artikel gelezen. Worstel zelf enorm met het feit dat ik de dag na het vrijen, last krijg van een soort 'blaasontsteking'. Heb urine al meerdere malen laten testen, maar daar kwam geen onsteking uit voort. De symptomen zijn er, rillerig, kleine beetjes plassen, pijn/branderig bij het plassen, koortsig. Heel vervelend en daardoor is de zin in gemeenschap steeds vaker ver te zoeken. Mede omdat ik het gevolg al weet… Ik kan me niet herinneren dat ik deze problemen al had tijdens mijn vorige relatie. Twee jaar geleden kreeg ik een nieuwe relatie en na verloop van tijd is er bij hem en mij Herpes Genitalis vastgesteld (waarschijnlijk door zijn ex die geregeld een koortslip had en van het een komt het ander… bedankt!) Vrijen we niet, dan heb ik er ook geen last van… Maar dat willen we eigenlijk niet als optie… Is er in godsnaam nog iets anders aan te doen? Reactie infoteur, 01-06-2009
Hallo Bianca!
Dit klinkt inderdaad heel erg vervelend!

Ik krijg sterk de indruk dat tijdens het geslachtsverkeer met je partner jij ongemak en pijn ondervond. Alleen tijdens geslachtsverkeer met je partner.

Het is heel goed mogelijk dat jij inderdaad niets onder de leden hebt, geen ontsteking of niets.

Bestaat er een mogelijkheid dat je partner wel iets onder de leden heeft? En dat het zich telkens openbaart tijdens geslachtsverkeer met jou? Je partner hoeft tijdens het dagelijks leven helemaal nergens last van te hebben, er hoeven geen symptomen te bestaan als je partner iets onder de leden heeft (bacterie? Virus? Soa?).

Jij kan echter "iets" van je partner krijgen tijdens het geslachtsverkeer waardoor jij zeer gevoelig op reageert.

Wat kan je nu gaan doen?
-Veilig vrijen, vrijen met condoom! Als je na veilig vrijen geen pijn en hinder meer ondervind, heb je onmiddelijk een bevestiging dat het niet aan jou ligt!
- Afspraak maken met de huisarts voor jou: leg uit wat de situatie is en dat je vermoed dat het niet aan jou ligt maar aan je partner.
- Kan je dit bespreken met je partner?
- Probeer je partner ook naar de huisarts te laten gaan. Je partner kan iets onder de leden hebben, bacterie, virus, soa, zonder dat je partner er erg in heeft!

Ik wens je heel veel succes toe!
Met vriendelijke groet, Roberta

Infoteur: Roberta
Laatste update: 25-02-2009
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!