InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Spiritueel > Meditatiemomenten over liefde

Meditatiemomenten over liefde

Meditatiemomenten over liefde Mediteren kan je in principe over alles, waarbij we er uiteraard vanuit gaan dat je al vaker gemediteerd hebt. Mocht dit niet het geval zijn, bekijk dan een van de specials over mediteren. De specials vind je door naar de algemene pagina te gaan http://annastaal.infoteur.nl/ en te zoeken op de specials over ‘mediteren’. Na de basis zijn er verschillende onderwerpen, liefde is er een van én een niet onbelangrijke.

Waarom?

Er kunnen allerlei redenen zijn waarom je zou willen mediteren, of het nu te maken heeft met onzekerheden in een relatie, je open stellen voor iets nieuws of liefde in zijn algemeenheid toe te laten. De meditatie levert geen pasklare oplossingen, maar kan wel inzicht opleveren, kracht en kan stimuleren, omdat je er tijdens een meditatie van een afstand tegenaan kijkt. Er zijn wat “meditatie-oefeningen” die je kunt doen die dit proces op gang brengen.

Praktische voorbeelden

Open staan voor liefde

Relatief veel mensen hebben moeite met het zich openstellen voor liefde. Vaak ingegeven door pijn en/of teleurstelling, maar is feitelijk niet relevant voor je meditatie.

Ga rustig zitten in een rechte, maar ontspannen houding zitten. Zorg dat de omgeving rustig is, zodat je je goed kunt concentreren en visualiseer een bloem die je zelf erg mooi vindt en bedenk jezelf in het hart van deze bloem. Maar zie jezelf niet staan in die grote mooie bloemknop waar ze fier overeind staat, maar met het kopje naar beneden en met de blaadjes van de bloem dicht tegen elkaar aan. Logisch, want je ziet dat het nog vroeg is en de ochtendzon haar intrede nog niet heeft gedaan. Langzaam voel je het warmer worden en de zon komt op. Je komt nu ophoog en schuift de blaadjes langzaam opzij en dan voel je de zon pas echt. De blaadjes “rekken” zich samen met je op om zo die heerlijke zonnestralen toe te laten. Je durft dat hangende kopje weer op te richten als je de warmte als een prettige deken om je heen voelt. Zorg dat je dat prettige gevoel opslaat en iedere keer kunt toepassen als liefde je kant op komt. Het maakt niet uit of dit de liefde van een partner, een ouder een vriend of een dier is.

De liefde claimen

We zitten als mensen nu eenmaal zo in elkaar dat we een prettig gevoel willen vasthouden, willen controleren. Maar liefde laat zich niet dwingen en bovendien speelt sowieso een rol dat claimgedrag vaak juist averechts werkt. Mensen moeten onafhankelijk van elkaar kunnen functioneren, zich kunnen ontwikkelen. Loslaten is dus het devies, maar dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan.

Het is een eenvoudige meditatie en zo kort dat het zelfs een soort mantra kan zijn. Visualiseer dat je partner een prachtige vogel is die jij in je hand hebt en welke je los moet laten. Je bent terughoudend, want je bent bang dat de vogel er vandoor gaat zodra jij je hand opent. Heel voorzichtig open je nu je hand en dan zie je dat de vogel weliswaar wegvliegt, maar gewoon in je buurt blijft. Hij cirkelt wat om je hoofd en gaat uiteindelijk op je uitgestoken hand of arm zitten.
Eenzelfde meditatie maar dan wordt de vogel vervangen door je hond. De jonge pup die voor het eerst losgelaten wordt. Je hebt de riem in je handen en zometeen klik je het slotje open. Gaat je kleine lieve viervoeter er vandoor? Je klikt met de riem en je pup neemt een spurt, je hart bonkt in je keel, maar dan zie je dat de pup weer net zo hard terug rent. Blij dat ze de vrijheid heeft, maar de liefde van de baas is nog prettiger … en de pup komt gewoon weer naar je terug.

Uit elkaar

Als je gedwongen uit elkaar leeft door werk, studie, (uitblijvend) visum of anderszins. Je wilt zo graag bij elkaar zijn en het kan niet, dit kan zo’n pijn doen dat het fysieke pijn oplevert. Mediteren kan verzachten.

Visualiseer jezelf en je partner al schrijvend naar elkaar, elkaars foto’s bekijkend etc. en dan zie je om je heen allemaal heel dunne wittige draden van zijde. Bijna onzichtbaar maar ijzersterk. Je neemt een zijdedraadje bij het uiteinde en je partner doet dit ook ... langzaam brengen jullie deze bijna onzichtbare draden naar elkaar toe, tot ze helemaal bij elkaar zijn. De draden zijn dun maar heel sterk en dat staat voor de band (letterlijk). Op het moment dat je je partner mist, roep je deze beelden op.

Tot slot

Als je een dergelijke meditatie een of meerdere keren gedaan hebt en het plaatje staat op je netvlies, is het gemakkelijker om – tijdens een moment waar dit betrekking op heeft – toe te passen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Meditatiemomenten rond ouder wordenMeditatiemomenten rond ouder wordenEr zijn relatief veel mensen die toch wel bezig zijn met ouder worden. Enerzijds de financiële situatie en hoe het leven…
Mediteren voor beginnersMediteren voor beginnersHet klinkt wellicht vreemd, want wanneer ben je een beginner? De een heeft van nature datgene wat maakt dat je relatief…
Wat is een mantra?Wat is een mantra?Veel mensen weten in ieder geval dat ‘mantra’s’ bij mediteren hoort, maar weten vervolgens nauwelijks wat mediteren is.…
Meer meditatie momentenMeer meditatie momentenWe mediteren steeds meer en dat heeft enerzijds te maken met invloeden van andere culturen en anderzijds met de rust die…
Het nut van mediterenHet nut van mediterenDe een doet het al jaren, de ander wil er aan beginnen en weer iemand anders is sceptisch. Immers … wat kan je er mee? D…

Reageer op het artikel "Meditatiemomenten over liefde"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 02-08-2012
Subrubriek: Spiritueel
Special: Meditatie
Schrijf mee!