InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Spiritueel > Meditatie, innerlijke rust

Meditatie, innerlijke rust

Meditatie, innerlijke rust Om rust in je leven te hebben moet je onstpannen. Vaak weten we niet waar te beginnen want men heeft niet veel tijd meer om iets extra te doen. Vrije tijd is overbodig geworden in ons leven. Daardoor ontstaat stress. Mediteren duurt niet lang en is niet moeilijk. Daarom even een inleiding.

Mediteren, wat is dat?

Mediteren is een vorm van innerlijke rust opzoeken. Je hoeft geen boudhist te zijn om te kunnen mediteren. Mediteren kan op gelijk welke plaats, en gelijk welk moment. Het kan gedaan worden door jong en oud.

Hoe mediteren?

Om te mediteren zoek je een rustige plaats op waar je niet kan gestoort worden. Laat die gsm maar voor wat hij is, zet hem desnoods uit. Als je mediteerd zet je jezelf in een ontspannen, gemakkelijke houding. Draag geen ongemakkelijke kledij en liefst op kousen.

De houdingen

De meest bekende houding is natuurlijk de lotushouding. Hierbij ga je zitten en je legt je ene voet op je been en je andere voet op je andere been. Je kan dit ook in een halve houding doen. Je legt dan enkel één voet op je been en de andere eronder. Je kan ook gaan liggen op een zachte achtergrond, zoals een bed of een zetel. Ook kan je met je lichaam op de zetel liggen en je benen rechtop tegen de zetelleuning. Deze houding is een beetje ongemakkelijk maar doet je bloed wel eens goed doorstromen. Deze houding is dan ook enkel voor meditatie zonder benodigdheden.

De benodigdheden

Als eerste heb je kaarsen nodig, let wel op dat je deze veilig gebruikt. Daarnaast kan een wierrookstokje of een geurkaas ook handig zijn. Zorg dat je een effen voorwerp hebt zoals; een bol, een prisma of dergelijke. Rustige muziek is onmisbaar bij een meditatie. Het is ook belangrijk dat je voorwerpen bij je neemt die iets voor jou betekenen. Neem een foto van je favorite dier, of symbool.

Het huisaltaar

Enkele simpele meditaties

Steek een kaars aan en ga in houding zitten. Concentreer je op de vlam, doe dit enkele minuten. Sluit dan je ogen en ga op in vredige gedachten. Ga naar een rustige vijver en staar naar het water. Ga op in de golfjes of het leven onder het water. Stel je voor dat jij een plantje bent in dat water en je meebeweegt op het ritme van de golfjes. Steek een wierrookstokje aan. Kijk naar het lijntje rook die het veroorzaakt en volg de beweging. Sluit dan je ogen en stel jezelf voor dat jij nu dat lijntje rook bent en waar het je naartoe brengt. Ga op de grond zitten in ontspannen houding. Adem diep in door je neus, terwijl je dat doet breng je je armen langzaam naar boven. Adem uit met je mond, en breng terwijl je armen naar beneden. Doe dit tien maal na elkaar. Zet een heel rustige muziek op, liefst instrumentaal. Ga op in ieder instrument en probeer de muziek te ontleden. Stel je nu voor dat je in het orkest zit, en ga op in je instrument.

Geniet alvast van je meditatie, het kan deugt doen.
© 2007 - 2019 Carolinestienne, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Meditatie, innerlijke rust"

Infoteur: Carolinestienne
Laatste update: 09-11-2007
Subrubriek: Spiritueel
Schrijf mee!