InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Spiritueel > Meditatie voor beginners

Meditatie voor beginners

Meditatie voor beginners Mediteren is een oude traditie uit de oosterse landen. Tegenwoordig wordt meditatie op veel vlakken gebruikt door sporters, in anti-stressbehandelingen en om tegenwicht te geven aan bijvoorbeeld je drukke baan.

Meditatie

Meditatie is een eeuwenoude oefening die zijn oorsprong kent in Oosterse landen. In India en China wordt mediteren al zeer lange tijd uitgeoefend. In India vaak in combinatie met Yoga en in China in combinatie met de nodige vechtsporten, onder het motto sterk lichaam, sterke geest. Vandaag de dag wordt ook in de westerse wereld door steeds meer mensen het mediteren 'uitgevonden'. Het is dan ook een perfecte manier om een rustpunt te creëren in ons haastige bestaan.

Houdingen

Traditioneel wordt er in de lotus houding gemediteerd. Als je iets minder flexibel bent (zoals de meeste mensen) kan je ook de, in Europese landen meer bekende, kleermakerszit hanteren. Wanneer je dit ook niet kunt, ga dan gewoon met rechte rug op een stoel zitten. Leg je rechterhand vlak tegen de palm van de linkerhand en laat de duimtoppen elkaar raken. Laat je handen in deze positie rusten in je schoot.

Het beginnen met de meditatie

Zet al je gedachten opzij. Vecht niet tegen het binnenkomen van gedachten, maar probeer ernaar te kijken of het niet je eigen gedachten zijn en laat ze gaan. Start een rustige maar diepe ademhaling. Adem in (tel een), adem uit (tel twee). Tel aan het eind van je ademtocht. Kies een getal tussen de vijf en tien en tel elke keer door tot dit getal om vervolgens weer bij 1 te beginnen.

Fase 1

Ga nu je aandacht vestigen op de adem die in en uit je neusgaten stroomt. Concentreer je op het punt net onder je neus. Volg je ademhaling niet, maar blijf bij het puntje onder je neus. Let niet op wat er om je heen gebeurt, maar alleen op het tellen en het puntje onder je neus. Als je het op een gegeven moment kunt stellen zonder tellen en alleen op je ademhaling kunt concentreren gaan we naar fase 2.

Fase 2

Ga nu in plaats van te tellen de ademhaling in gedachten volgen naar binnen, naar de zonnevlecht en weer naar buiten. Concentreer op de baan van de ademhaling. Neusgaten, borst, zonnevlecht en terug. Houd dit enige tijd vol, totdat het waarnemen een automatisme is geworden. Wanneer dit je lukt gaan we naar fase 3.

Fase 3

Concentreer je op de adem die in en uit de neusgaten stroomt. Zonder tellen, zonder volgen. Creëer een automatisch ritme, zoals geleerd in fase 1 en 2, zonder erover na te hoeven denken. Zie jezelf als een soort poortwachter die binnenkomende en vertrekkende mensen gadeslaat, maar zichzelf niet bezighoudt met diegenen die binnen of buiten de poort zijn. De stadspoort is je neuspoort en je ademhaling is de stroom mensen. Je ademhaling dient steeds minder opvallend te worden, door de diepere concentratie waarin je jezelf laat wegzinken. Wanneer je ademhaling zo onopvallend is geworden dat het lijkt of hij is "gestopt", dan is er 1 enkele gedachte gekomen in plaats van drie (de drie fasen). Begin nu weer waar de adem de in en uitgang van je neus raakt. Blijf je hierop concentreren.

Fase 4

De geestelijke verdieping en het reflexbeeld. Een reflexbeeld is bij iedereen anders (bijvoorbeeld een zeer prettig ontspannen gevoel, het stralen van sterren, een rookpluim, een zon). Wanneer je je reflexbeeld hebt gekregen wordt dit je voorwerp van concentratie. Bescherm je reflexbeeld. Sta niet stil bij de kleur, vorm of vergankelijkheid van je voorwerp, maar houdt het simpelweg vast door de kalmte gecreëerd in de vorige fases. Houd het beeld voor het oog van je geest, maar ga er niet tot detail op in. Het beeld zal uiteindelijk gaan groeien totdat het de gehele ruimte in je geest zal innemen. Hierdoor zal je uiteindelijk in een toestand van volledige geestelijke verdieping komen. Probeer deze verdieping enige tijd in stand te houden . Wanneer je meditatie vervolmaakt is, hoef je niet langer te beginnen met tellen enzovoorts. Probeer uiteindelijk in elke sessie de geestelijke verdieping steeds wat langer vast te houden.

Doorzetten

Zoals al hetgeen in het leven waar je net mee begint, is ook meditatie iets wat je niet zo maar even doet. Oefening baart kunst en met enig doorzettingsvermogen kom je er uiteindelijk wel. In deze drukke maatschappij is het voor de mens al moeilijk om in een dag even tijd voor zichzelf te nemen. Maar als je op een gegeven moment de slag te pakken hebt, kan een meditatie van 20 minuten je veel nieuwe energie verschaffen en met een fris gevoel de dag verder laten beleven.

Lees verder

© 2012 - 2019 Tomb, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Meditatie voor beginners"

Infoteur: Tomb
Gepubliceerd: 14-12-2012
Subrubriek: Spiritueel
Schrijf mee!