InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Spiritueel > Heldervoelendheid en Paranormaal vanuit Sjamanisme bezien

Heldervoelendheid en Paranormaal vanuit Sjamanisme bezien

Heldervoelendheid en Paranormaal vanuit Sjamanisme bezien Steeds meer mensen hebben spontaan de ervaring dat ze plotseling dingen weten die ze rationeel gezien niet kunnen verklaren. Vanuit de gangbare zienswijze is het niet te verklaren als je van tevoren weet dat iemand dood gaat, als je de toekomst ziet, of plotseling dingen van mensen weet die ze je nooit verteld hebben. Vanuit sjamanisme bezien is dit een natuurlijke eigenschap van de mens. Het enige is dat je ermee om moet leren gaan, door er vertrouwd mee te raken en zelf in harmonie te zijn. Als mens deel je in verschillende velden van ervaring of waarneming. Eén van die velden is de gevoelswaarneming, wat in het sjamanisme Soul genoemd wordt. In tegenstelling tot de waarneming van het lichaam of gedachten, is Soul een ervaringsveld waarin de grenzen tussen ik en jij niet erg scherp zijn. In Soul neem je niet alleen je eigen gevoel waar, maar ook dat van anderen. Deze waarneming is een natuurlijk iets en iedereen ervaart het continu.

Ervaren in Soul

Het delen in soul vindt onbewust plaats en is voor de meeste Westerse mensen volledig onbekend. De Westerse opvoeding legt grote nadruk op de ontwikkeling van mind (denken). Op steeds jongere leeftijd moeten kinderen presteren, toetsen afleggen, lezen, rekenen en schrijven. Gevolg is dat de ontwikkeling van soul ondergesneeuwd is en we terug schrikken of bang worden als er spontane bewustwording van soulervaringen optreden.

Bang zijn voor soulervaring is niet nodig en door bekend te raken met Soul ervaring zul je ontdekken dat dit een verrijking aan je leven geeft. Een krachtige wijze om meer bewust gebruik te maken van Soul is sjamanisme. Deze eeuwenoude methode van healing en bewustzijnsontwikkeling heeft zijn oorsprong bij de vele oervolkeren op aarde en heeft in de loop van duizenden jaren nog niets aan waarde ingeboet.

Herinnering en Soul

Soul omvat niet alleen het gevoel van het moment, maar ook alle herinnering. Bij waarnemingen in Soul zonder training kan het lastig zijn onderscheid te maken tussen wat je waarneemt en wat je ermee associeert. Het kan ook gebeuren dat je ervaring dingen in je gevoel aanraken of herinneringen oproepen waar je niet direct raad mee weet. In combinatie met de onbekendheid van het fenomeen en omdat het vaak lastig is je ervaringen te delen (mensen die zelf de ervaring niet hebben weten vaak niet hoe ze moeten reageren) kan een verward beeld ontstaan. Om weer helderheid te krijgen in jezelf en de nieuwe ervaringen een plek te geven, is er meer ruimte nodig in soul. Hiervoor is het goed wat afstand te nemen van je vragen en de rust op te zoeken.

Sjamanisme

Niet iedereen heeft de tijd en ruimte om tot rust te komen en soms zijn de ervaringen dermate overweldigend dat er meer nodig is om het een plek te geven. Sjamanisme kan hierbij helpen. Zo kan sjamanistische healing de harmonie herstellen op een diep (onbewust) niveau in Soul. Dit zorgt ervoor dat je innerlijk weer ruimte ervaart - heel vaak gaat healing gepaard met een gevoel van opluchting, doordat oude pijn die je in de weg zat op kan lossen. In die ruimte kan alles veel meer op zijn plek vallen.

Bovendien biedt het sjamanisme handvatten om het ervaringsveld van Soul te exploreren zodat je er gericht mee kunt werken. Door vertrouwen in die ervaringslaag op te bouwen, krijgen zaken als intuïtie, paranormale waarnemingen en heldervoelendheid hun plek en wordt het een verrijking en kwaliteit in je leven.
© 2013 - 2019 Wabke, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Geschreven in samenwerking met Shuem Healing (http://shuemamsterdam.nl)

Reageer op het artikel "Heldervoelendheid en Paranormaal vanuit Sjamanisme bezien"

Infoteur: Wabke
Gepubliceerd: 20-01-2013
Subrubriek: Spiritueel
Schrijf mee!