InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Spiritueel > Wat is sjamanisme?

Wat is sjamanisme?

Wil jij ook reizen door verschillende dimensies? Dan is het handig om eens kennis te maken met een sjamaan. Hij is de doorgeefluik tussen de aardse en de astrale wereld. Daarnaast kan hij mensen genezen en voorspellingen doen. Bovendien werkt hij met krachtdieren. Maar wat is sjamanisme precies? Wat kan een sjamaan nog meer? Hoe ziet een sessie met een sjamaan eruit? En is een sjamanistische sessie misschien wel iets voor jou?

Wat is sjamanisme?

Sjamanisme is een techniek om contact te maken met de onzichtbare of spirituele wereld. Het sjamanisme is oorspronkelijk ontstaan in Mongolië en Oost-Siberië. Het woord sjamanisme komt uit het Siberische Toengoezisch en betekent letterlijk: "hij (of zij) die weet". Veel culturen maken gebruik van het sjamanisme. Voorbeelden zijn de indianen in Noord- en Zuid-Amerika, verschillende volkeren in Siberië, Mongolië, China, Zuidoost-Azië en Afrika en de Aboriginals in Australië. Kenmerkend voor de sjamaan is dat hij door middel van trance tussen verschillende dimensies kan reizen. Hij gebruikt hiervoor een ratel en/of een trommel die hij met regelmaat aanslaat. Daarnaast gebruikt hij zijn stem en eventuele andere attributen zoals klankschalen.

Wat is de functie van een sjamaan?

Sjamanisme gaat ervan uit dat alles een ziel heeft en in essentie dezelfde energie is. Dit geldt niet alleen voor bijvoorbeeld bomen, dieren en mensen, maar ook voor natuurwezens in de onzichtbare wereld. Een sjamaan is een bemiddelaar tussen de spirituele en de fysieke wereld. Vanuit de oudheid was de functie van de sjamaan om mensen te genezen, voorspellingen te doen en gebeurtenissen positief te beïnvloeden. Daarnaast is de functie van de sjamaan om de krachten tussen het dierenrijk en de mensen te stabiliseren. Wanneer jagers vroeger op pad gingen, werd er eerst een sjamaan bij gehaald. Deze sjamaan verbond zich met het dierenrijk en vroeg de dieren toestemming om op ze te jagen. In de hedendaagse tijd wordt de sjamaan ingezet om ruimtes te reinigen en eventueel aanwezige entiteiten te verdrijven, om ziektes te genezen en om mensen te begeleiden in hun overgang van de fysieke naar de spirituele wereld.

Hoe ziet een sjamanistische sessie eruit?

Een sessie kan zowel een groepsmeditatie als individuele sessie zijn. De schrijver van dit artikel heeft zelf een groepssessie ondergaan bij sjamaan Job, dat ging als volgt: De bezoekers kwamen binnen in de zaal en zochten rustig een plekje uit. De sjamaan zat helemaal voorin bij een mooi altaar met verschillende attributen. Hij werkte met trommels, ratels, klankschalen, een didgeridoo, edelstenen, veren en kruiden. Iedere deelnemer kreeg een kleine ratel. Tijdens de sessie werden stiltemomenten afgewisseld met synchroon ratelen. In het tweede deel van de sessie mochten de deelnemers liggen en kregen ze de opdracht om op zoek te gaan naar hun krachtdier. Ze gingen in hun fantasie door een donkere tunnel in de grond, ze kwamen uit in het licht en daar ontmoetten ze hun krachtdier. Gedurende deze reis maakte de sjamaan gebruik van zijn trommel en zang. Na de sessie openden ze hun ogen en vroeg de sjamaan welk dier ze waren tegengekomen. De sjamaan legde uit wat dit voor ieder van hen betekende. Een privé-sessie is vergelijkbaar met een groepssessie, alleen gaat de sjamaan dan dieper in op jouw persoonlijke energieveld. De sjamaan kan hier samen met jou aan werken.

Is een sjamanistische sessie iets voor mij?

Heb jij geestelijke of fysieke klachten dan is het heel raadzaam om langs te gaan bij een sjamaan. Je kan denken aan klachten als;
  • angstklachten
  • burn-out
  • pijnklachten
  • vermoeidheidsklachten
  • stress en onrust

Waar kan ik een sjamanistische sessie volgen?

Er zijn verschillende plekken waar je een sjamanistische sessie kan doen. Afhankelijk van waar je woont is het raadzaam om op het internet te zoeken.

Lees verder

© 2014 - 2018 Ascension, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.leerwiki.nl/Wat_zijn_Sjamanen
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Sjamanisme
  • http://www.catharinaweb.nl/sjamanisme/
  • http://www.wittewind.com/wat-is-sjamanisme.html
  • www.dezachtebeuk.nl

Reageer op het artikel "Wat is sjamanisme?"

Infoteur: Ascension
Laatste update: 14-08-2015
Subrubriek: Spiritueel
Schrijf mee!