InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Spiritueel > Mediteren om beter te slapen

Mediteren om beter te slapen

Mediteren om beter te slapen Er zijn nogal wat mensen met slaapproblemen en dit vanuit de meest uiteenlopende redenen. Slapeloosheid is vervelend en kan ook je dag ruïneren en je komt zomaar in een vicieuze cirkel terecht. Als je niet meteen naar de medicijnen wilt grijpen, is het altijd te proberen om met meditatie verder te komen. Spreekt voor zich dat het alleen kans van slagen heeft als je het serieus oppakt en het een kans geeft.

Waarom slaap je niet?

Als je niet goed kunt slapen, dan weten de meeste mensen wel wat de reden is. Piekeren, je ergens zorgen over maken is niet zelden de reden dat de mens de slaap niet kan vatten. Je gaat liggen draaien en vooral denken en vervalt vervolgens vaak in malen.
Als malen je regelmatig ten deel valt, is mediteren mogelijk een oplossing. Een serieuze poging heeft nog nooit iemand iets verkeerds gebracht.

Bron: Marcisim, PixabayBron: Marcisim, Pixabay

Mediteren om te kunnen slapen

Met mediteren focus je je met je zintuigen op hetgeen je voor je meditatie voor ogen hebt. Je gaat dan een ander patroon in, namelijk dat van het waarnemen in plaats van nadenken en dus piekeren. Als je eenmaal in je meditatiemoment komt, kan dit je een diepe rust en ontspanning geven. Wat ook weer goed is om de volgende dag beter op te staan.

Er zijn mensen die mediteren tot in het oneindige, maar als je tegen slapeloosheid mediteert, is 12 tot 17 minuten eigenlijk het beste. Bij een korte meditatie kom je vaak niet “ver genoeg” en bij een te lange sessie kan je zomaar over je slaap heen zijn.
Behalve het gegeven dát je kunt slapen, verbetert ook de kwaliteit van je slaap. Mogelijk kan je het dan met wat minder slaap af.

Aan de slag!

Begin met het begin en dat is een goede ruimte en de slaapkamer kan dan prima dienst doen. Wel is het zo dat als je vaker mediteren of wilt mediteren, een vaste plek voor alle meditaties het beste is. Op een of andere manier maak je de ruimte er dan als vanzelfsprekend “gereed” voor.
Maar op bed, mits het rustig en zonder onderbrekingen is, is uiteraard ook prima. Dus geen huisdieren die gezellig bij je willen komen liggen, een huisgenoot die lekker de stereo nog eens open gooit of een partner die zijn verhaal tegen je aan wil houden.

Concentratiemeditatie

Begin bij de concentratiemeditatie, die is daar uitermate geschikt voor. Het begin gaat om de ademhaling. Ga lekker ontspannen zitten, sluit je ogen en focus op je ademhaling. Maak je bewust van iedere ademhaling en adem goed diep in en weer uit, je longen die zich vullen en hoe je de gebruikte zuurstof weer uitademt. Niets forceren, gewoon je ademhaling als vanzelf laten gaan, dat doe je immers altijd al. Slechts geconcentreerd volgen.

Veel mensen ademen via het bovenste gedeelte van de borst, maar zet ook je middenrif en buik goed in en voel de diepe buikademhaling in heel je lijf. Dit enkele minuten volhouden en zorg dat je er bij ontspant, als het goed is gaat dit namelijk vanzelf. Kom vervolgens langzaam terug in de ruimte waar je bent, de geluiden die erbij horen etc.

Bron: Unsplash, PixabayBron: Unsplash, Pixabay
Lichaamsmeditatie A
De lichaamsmeditatie is de meditatie die sec gericht is op je lichaam. Ga je hele lichaam in alle facetten af en ervaar alles. Begin bij je hoofd en voel je gezichtshuid, voel je iets al is het maar een zuchtje wind wat langs je wang waait of een kleine spiercontractie. Ervaar ditzelfde bij je ogen, je neus, je lippen etc. Wees je bewust van hetgeen er zit en probeer ieder gevoel wat je op dat moment krijgt, te benoemen en vooral te ervaren. Niet forceren, het komt of het komt niet. Gewoon ontspannen is goed genoeg.

Ga omlaag naar je hals, je schouders, je hart, je longen en je bovenlichaam inclusief armen, handen en vingers. Kijk continue of en zo ja wat je voelt. Je manier van benaderen zorgt er voor dat het zich in ieder geval ontspant. Als je afdwaalt, kom je vanzelf weer terug bij de plek waar je gebleven was. Ga vervolgens naar je onderlichaam en doorgrond iedere vezel ook daar van huid tot organen, tot en met je benen, je voeten en je tenen en blijf alles heel bewust voelen.
Laat je langzaam zwaarder worden, voel de zwaartekracht en je ontspant nu volledig. Heb je nog een plekje wat iets moeilijker te doorgronden is, ga daar dan nog een keer naar terug en doe het opnieuw. Als je volledig ontspannen bent, kom je pas terug.

Lichaamsmeditatie B

Eigenlijk is het een herhaling van zetten ten opzichten van de vorige, alleen gebruik je hier je ademhaling net even iets nadrukkelijker. Je gaat weer al je vezels in je lichaam van boven naar onder af en tegelijkertijd stuur je met een inademing de zuurstof richting het lichaamsdeel waar je “mee bezig bent” en laat de gebruikte zuurstof rustig via je neus je lichaam weer verlaten.

Afsluiting

Om goed af te sluiten kan je ook nog met je “neusademhaling” aan de slag. Sluit me je rechterduim je rechter neusvleugel af. Adem daarna diep in via je linker neusvleugel. Even je adem vast houden en wissel af. Doe dit zeker zo’n tien keer of langer en neem er vooral even de tijd voor. Lekker rustig en voel je lichaam rustig worden. Succes!
Gerelateerde artikelen
Meditatie voor beginnersMeditatie is manier om je te ontspannen. Met behulp van meditatie kan je jezelf afsluiten van de buitenwereld en je lich…
De magie van meditatieMeditatie heeft veel voordelen. Enkele minuten per dag zijn al genoeg om in contact te treden met uw spirituele kant en…
Oplossingen voor slapenloosheidOm overdag goed te kunnen functioneren dient men een goede nachtrust te hebben. Gemiddeld dient men 8 uur per nacht te s…
Slaapgebrek, en nu?Slaap. Iedereen heeft slaap nodig. Iemand heeft ongeveer 7 -9 uur slaap per nacht nodig. Tijdens de slaap heeft het lich…
Hoeveel slaap per dag heb je nodig?De meeste mensen slapen 7 tot 8 uur per nacht omdat het zogenaamd "moet". Maar is dit wel zo? Dit is dus niet zo, want h…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Mediteren om beter te slapen"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 20-09-2016
Subrubriek: Spiritueel
Schrijf mee!