InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Spiritueel > Tot jezelf komen

Tot jezelf komen

Tot jezelf komen We hebben het zo nodig of we het nu toe willen geven of niet. Steeds meer mensen in de stress over hun inkomen en het kunnen betalen van de rekeningen. Maar ook de tweestrijd die je nu bij veel mensen ziet over welk pad te volgen of het luxe leven wat misschien anders ingericht moet worden. We hebben het zelf gecreëerd en dat wil ook zeggen dat we er zelf mee om moeten leren gaan.

Waarom met jezelf aan de slag

Mensen houden niet van veranderen, althans zo’n 80 procent van de mensen heeft hier moeite mee. Dit impliceert dat veel mensen het veelal comfortabele leven gewoon het liefste in stand houden. Maar ja, dat is nu eenmaal niet altijd aan de orde en dus moet er gehandeld worden. Hoe doe je dat als de stress langzaam het lichaam overneemt. Wil je een serieuze poging ondernemen dan is het goed eerst eens in jezelf te keren en te ontdekken waar het je werkelijk om gaat. Veel mensen zijn op jonge leeftijd ergens ingerold, hebben iets verder uitgebouwd en denken daar gelukkig mee te zijn, totdat er iets gebeurd waardoor je gedwongen wordt over zaken na te denken. Daarmee niet gezegd dat dat niet hetgene is waar je echt voor gaat, maar weet je dat eigenlijk wel? Hoe vaak kijk je echt in jezelf, gun je jezelf de ruimte om echt tot jezelf te komen?
Vragen die enig moment zomaar opkomen en is het niet de situatie rond baan, inkomen, of persoonlijk drama, dan kan het nog wel eens de leeftijd zijn, die je aan het denken zet.

Zoek jezelf op

Jezelf opzoeken klinkt wellicht vreemd en hoe vaak doen we dat nu echt? Veel mensen zegt het niets om “tot jezelf te komen”, is het niet omdat het als “onzin” wordt afgedaan, dan wel omdat men zich vaak niet beseft wat het inhoud.
Als je op jezelf terug geworpen wordt, leer je jezelf kennen. Dit kan zich vanuit verschillende situaties aandienen en dan gaat het er maar net om of je de diepte in wilt gaan om echt tot jezelf te komen. Er zijn wel wat hulpmiddelen om het proces te bespoedigen en een daarvan is mediteren. Het voordeel van mediteren is, dat het overal kan. Enkele voorbeelden:
  • Zoek het bos op en bij voorkeur een plek waar niet iedereen aan het recreëren is.
  • Ga op een klein stukje van zee zitten op een stukje strand waar je niet gestoord wordt.
  • Een lekker plekje in huis of in je tuin waar het rustig is.
Het mag duidelijk zijn dat er allerlei mogelijkheden zijn, zolang het maar rustig is en je niet afgeleid wordt door geluiden. Dit zou het focussen wel erg moeilijk maken.

Hoe begin je?

  • Begin altijd met de omgeving, deze moet rustig zijn of minimaal niet afleiden. Dat wil ook zeggen dat er thuis geen deurbel of telefoon mag afleiden, of blaffende honden of kinderen die iets van je moeten.
  • Kijk verder waar je je prettig bij voelt qua geluid, bijvoorbeeld een rustgevende muziek of juist helemaal niets. Maar ook of je een speciale geur wilt in huis waar je rustig van wordt etc.
  • Neem dan in een ruimte waar geen scherp licht is een lekker plekje voor jezelf en ga, bij voorkeur met lekker soepelvallende kleding, zitten.
  • Probeer je in een rechte houding te ontspannen en als dat niet direct lukt, ga dan even liggen met de benen iets uit elkaar en de armen van je lichaam af. Concentreer je op je ademhaling en haal diep adem via de neus, even vast houden en adem dan in een iets trager tempo via de neus weer uit.
  • Deze houding aanhouden tot je je pols trager voelt en je lichaam rustiger wordt en een beetje wegzakt. Als deze houding beter bij je past, mag je die aanhouden, anders ga je weer gewoon rechtop zitten. Met gesloten ogen en een ontspanning lichaam. Gun jezelf je lekker te ontspannen. Alleen dat al kan een weldaad zijn in een hectisch leven.
  • Als je lichaam ontspannen is focus je op de ademhaling en voel hoe de, via de neus ingeademde, zuurstof via de longen en het bloed door je hele lichaam getransporteerd wordt. Zorg dat je ademhaling diep, gelijkmatig en rustig blijft.
  • Zodra de ademhaling goed verloopt, als je dit vaker doet wordt het ook een soort tweede natuur, en je de rust in je lijf ook daadwerkelijk als zodanig voelt, ga je “observeren”. Laat hoge gedachten, dat zijn de dagelijkse dingen die je bezighouden, als op wolken aan je voorbij drijven. Dit kan op zich lastig zijn, maar blijf deze gedachten vooruit duwen op de wolken, ze stagneren je focus anders op waar het werkelijk om gaat.
  • Zo kom je langzaam tot jezelf, waarbij je een begin kunt maken door jezelf te bekijken als kindje wat rondloopt in een omgeving waar hij/zij blij van wordt. Wat houdt dat kind bezig, wat maakt het kind gelukkig en ervaar het geluk van het kind.
  • Als je dit even goed in je opgenomen hebt kun je langzaam weer in het nu geraken, ontspan je, blijf goed diep ademhalen en probeer het geluk vast te houden wat je bij dit kind hebt kunnen ervaren.

Tot slot

Als je dit regelmatig doet, kom je langzaam weer terug bij het kind wat je was met de bijbehorende dromen. Zo kan je alle fases van je jeugd doorlopen, van peuter tot kleuter, van pre puber, puber en het moment dat je je jeugd afsluit. Langzaam maar zeker wordt het totaalplaatje helder, waarbij je altijd nog de keuze hebt om er iets mee te doen of niet. Maar het vormt hoe dan ook een goede basis voor jezelf. Je moet voor dergelijke processen alleen wel de tijd nemen en er serieus mee omgaan, maar dat geldt voor alles in het leven.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Voordelen meditatie: kan mediteren echt helpen tegen stress?Voordelen meditatie: kan mediteren echt helpen tegen stress?Wil ook jij ontsnappen aan de alsmaar sneller gaande samenleving, die je zoveel stress bezorgt? Daarvoor hoef je niet ve…
Leren mediterenLeren mediterenDoor meditatie leer je een ander deel van jezelf kennen. Er zijn eenvoudige technieken om te leren mediteren en het help…
Stress tegengaan door sport, yoga, mediteren of schilderenStress tegengaan door sport, yoga, mediteren of schilderenSchilderen werkt net als mediteren, yoga of sporten goed tegen stress en is een goede tegenpool voor het drukke leven da…
Meditatie, innerlijke rustMeditatie, innerlijke rustOm rust in je leven te hebben moet je onstpannen. Vaak weten we niet waar te beginnen want men heeft niet veel tijd meer…
Retraite, op zoek naar jezelfRetraite, op zoek naar jezelfTot rust komen en jezelf (beter) leren kennen is de basis tijdens een retraite. Een retraite is een eeuwenoude traditie…

Reageer op het artikel "Tot jezelf komen"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 20-09-2016
Subrubriek: Spiritueel
Special: Menselijke psyche
Schrijf mee!