InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Spiritueel > Amethist, een magische steen

Amethist, een magische steen

Amethist, een magische steen De amethist is een edelsteen die al sinds de Middeleeuwen bekend staat om de geneeskrachtige werking. De kleur van de amethist varieert van lichtpaars tot donkerpaars en wordt gebruikt voor de sier in de woonkamer, in sieraden, bij meditatie en voor medische doeleinden. De edelsteen wordt ook gebruikt bij slaapstoornissen en voor mensen die te maken hebben met heimwee. Bekende toepassingen uit het verleden zijn onder andere de scepter van Catharine de Grote en de scepter van de Britse kroon. De meeste amethisten komen uit Brazilië, maar deze steen kan ook in Europa gevonden worden. De amethist kan met recht een magische steen worden genoemd.

Geschiedenis

In het oude Griekenland werden amethisten gedragen om tovenarij af te weren. Ook werd deze steen gedragen tegen heimwee. Het bekendste verhaal over de amethist is dat deze edelsteen werkt tegen dronkenschap en katers. In de oudheid werd de wijn, bij de rijkere bevolking, vaak in een beker gemaakt van amethist geschonken, omdat men dan dacht niet dronken te worden. De naam amethist stamt af van het Grieks en betekent letterlijk “tegen de roes”. De boeddhistische monniken in India gebruiken deze steen bij hun meditatie.

Konrad von Megenberg

Konrad von Megenberg was een monnik die van 1309-1374 leefde. Rond 1350 rondde hij zijn boek over natuurwetenschappen af. In dit boek schreef hij onder andere over de bijzondere energie van de amethist. Dit boek is gebaseerd op de kennis van de oude Griekse wijsgeren. Hij schreef over de amethist dat deze de mens dapper maakt, kwade gedachten verjaagt en deze gedachten milder en zachter maakt. In zijn boek de eerste Duitse natuurlijke historie vertelt hij over planten, mineralen en andere geneesbronnen.

Magische krachten

In de Middeleeuwen kende men in Europa de magische krachten van de amethist. In die tijd werd de amethist ook wel de bisschopssteen genoemd omdat het een geliefde edelsteen was voor hoogwaardigheidsbekleders, omdat de steen hen zou beschermen tegen tovenarij en hekserij en de amethist de gemoedstoestand zou verbeteren. Ook werden amethisten vaak gebruikt in staatsjuwelen, zoals de scepter van Catherine de Grote en de scepter van de Britse kroon. Spiritisten gebruiken al eeuwen lang amethist vanwege de magische krachten. Spiritisten geloven dat de amethist zorgt voor de goddelijke kant in alledaagse dingen.

Vindplaatsen en kleur

De amethist kan op meerdere plekken over de wereld worden gevonden, maar Brazilië staat al vanaf de Middeleeuwen bekend om de aanwezigheid van deze steen. Naast Brazilië kan de amethist ook gevonden worden in de Verenigde staten, Armenië, Duitsland, Tsjechië, Slowakije, Bulgarije, Zwitserland en Ierland. De amethist dankt zijn paarse kleur voornamelijk aan de sporen van ijzer, titaan, mangaan en een beetje radioactiviteit. Wanneer de amethist in de zon staat kan de steen verbleken doordat de radioactiviteit vervalt.

Geneeskrachtige werking

Ook al is de geneeskrachtige werking van edelstenen bekend, schakel bij ernstige of lichte klachten altijd medische hulp in.
Naast het gebruik van amethist voor de sier, wordt de bisschopssteen ook gebruikt voor de geneeskrachtige werking. De amethist:
  • Geeft rust in het hoofd
  • Helpt tegen heimwee, verdriet en woede
  • Werkt bij slaapstoornissen
  • Helpt om in slaap te vallen als deze op het nachtkastje of onder het kussen ligt
  • Helpt bij hoofdpijn en spanningen, bij hoofdpijn wrijf zachtjes met de amethist over uw voorhoofd om de pijn te verzachten.
  • Bevordert de concentratie en is geschikt voor meditatiedoeleinden

Toepassing en verzorging

De steen moet direct op de huid worden gedragen, maar kan ook in de hand worden vastgehouden. De amethist wordt vaak gebruikt in sieraden. De steen dient twee keer per maand ontladen te worden door bijvoorbeeld de amethist onder stromend lauwwarm water te houden. Ook kan de steen ontladen worden door middel van een klankschaal.

Reinigen en ontladen van de amethist

Een amethist neemt negatieve energie op van de omgeving waarin de steen staat en zal dus regelmatig gereinigd moeten worden. Er bestaan verschillende methodes om deze steen te reinigen. Na het reinigen zal de edelsteen ontdaan zijn van alle negatieve energie die het heeft opgenomen. Een amethist die op de huid wordt gedragen of in een veel bezochte ruimte staat moet minimaal twee keer per maand worden ontdaan van de negatieve lading. Het reinigen van de amethist kan op de volgende manieren:

Stromend water

Houd de amethist voor minimaal vijf minuten onder lauwwarm stromend water bij de kraan. Het water mag niet te heet zijn anders kunnen er kleine barstjes of scheuren in de steen ontstaan.

Klankschaal

Een manier om deze steen te reinigen werkt via geluid. Door de vibraties van een klankschaal kan de amethist worden gereinigd. Als u in dezelfde ruimte staat als de steen kunt u geluid maken op de klankschaal. Dankzij de fijne trillingen die vrijkomen zal de steen worden gereinigd. U kunt de klankschaal ook gebruiken om een ruimte te reinigen waar zojuist heftige emoties hebben plaatsgevonden.

Aarde

U kunt de steen ook in de aarde in een tuin begraven en daar minimaal 24 uur laten liggen. Zo kan de negatieve energie via de aarde weg.

Hematiet steentjes

Hematiet steentjes zijn geschikt om edelstenen en sieraden gemaakt van edelsteen te ontladen van negatieve energie van de omgeving. Dit kunt u doen door de steen een nacht in een bedje van hematiet te leggen. Op deze manier worden stenen innerlijk schoon.

Lees verder

© 2014 - 2019 Judyb, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De amethist versterkt en geeft rustDe amethist versterkt en geeft rustEdelsteen amethist heeft vele goede eigenschappen, maar of de amethist nu werkelijk helpt ter voorkoming van dronkenscha…
Edelstenen - agaat, amethist en bergkristalEdelstenen - agaat, amethist en bergkristalEdelstenen, zoals agaat, amethist en bergkristal en vele andere mineralen worden onder andere gebruikt in sieraden. Een…
De gouden driehoekDe gouden driehoekDe gouden driehoek, de drie-eenheid amethist, bergkristal en rozenkwarts … je ziet ze best vaak gecombineerd en hoewel d…
Op- en ontladen van edelstenenHet op-en ontladen van kristallen wordt vaak niet duidelijk genoeg uitgelegd en dit omdat er verschillende mogelijkheden…
Stenen, sterrenbeelden en kleurentherapieEdelstenen kunnen worden gebruikt om mee te helen, maar kunnen ook persoonlijk zijn toebedeeld door het karakter van die…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Maarten1980, Wikimedia Commons (CC BY-2.5)
  • Schreiber, G., De bijzondere kracht van helende stenen, België, 2001, 128 pagina's
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Amethist
  • http://www.helende-stenen.com/amethist/
  • Foto: Wikimedia Commons

Reageer op het artikel "Amethist, een magische steen"

Reactie

Gerrie, 18-11-2015 17:27 #1
Als je een Ametist steen 2x per maand reninigt onder stromend water hoe laad je hem dan weer op als er geen zon of maan is?
Vriendelijke groetjes Gerrie Reactie infoteur, 27-11-2015
Een amethist kun je eventueel ook opladen door hem op een bergkristal cluster of in een schelp of bakje met bergkristal steentjes te leggen. Laat de steen minimaal 24 uur liggen. Let op dat je de bergkristal zelf regelmatig reinigt (bergkristal kan heel goed onder stromend water gehouden worden).

Infoteur: Judyb
Laatste update: 29-08-2014
Subrubriek: Spiritueel
Special: Edelstenen
Reacties: 1
Schrijf mee!