InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Spiritueel > Yogahoudingen vrksasana (boomhouding)

Yogahoudingen vrksasana (boomhouding)

Yogahoudingen  vrksasana (boomhouding) De correcte uitvoering van deze yogahouding vereist stabiliteit en evenwichtsgevoel. Er is een hoge concentratiegraad voor nodig om standvastig in deze houding te blijven. De blik gericht op een voorwerp dat zich op enige afstand bevindt, kan een hulp zijn. Of staren naar een denkbeeldig vast punt in de verte, bijvoorbeeld in de natuur. Vrksasana is een klassieke yogahouding, vermeld in de Gheranda-samhita als één van de 32 beste asana's. Deze voortreffelijke oefening om de lichaamshouding te verbeteren kent tal van andere gezondheidsvoordelen. Mensen met rugklachten als gevolg van vermoeidheid kunnen veel baat hebben bij vrksasana.

Inhoud

Oorsprong van vrksasana (boomhouding)

Het Sanskriet-woord 'vrksa' betekent 'boom'. Asana wil zeggen '(zit)houding'. Vrksasana is een klassieke yogahouding uit de hatha yoga. Net als tadasana (berghouding) betreft het een oefening om de lichaamshouding te verbeteren.

Mentaal evenwicht
Het beheersen van vrksasana kan in het begin moeilijk zijn. Het fysieke evenwicht dat van u gevergd wordt op het moment dat u deze asana uitvoert, zegt veel over in hoeverre u op dat ogenblik niet alleen fysiek maar ook mentaal evenwichtig bent. Noem het een soort controlemiddel.

Vrksasana (boomhouding) / Bron: Kennguru, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)Vrksasana (boomhouding) / Bron: Kennguru, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)

Techniek

Voor veel beginners is het moeilijk om op één been het evenwicht te bewaren. Met de rug tegen de muur staan, kan dan uitkomst bieden.
  1. Begin in tadasana (berghouding).
  2. Buig de rechterknie, pak het onderbeen met de rechterhand vast en plaats de voet tegen de binnenkant van het linkerdijbeen. Plaats de voetzool stevig tegen het been, de tenen vlak boven de knie. Houd de linkerknie recht.
  3. Leg de handen zodra u op een been kunt staan zonder het evenwicht te verliezen tegen elkaar (in namasté). Strek de armen verticaal boven het hoofd en adem rustig door in de volledige yoga-ademhaling. Probeer de schouders zo laag mogelijk te houden.
  4. Blijf enkele seconden tot een halve minuut in vrksasana, afhankelijk van de mate waarin u het evenwicht kunt bewaren. Richt uw blik op een vast punt in de verte.
  5. Kom in omgekeerde volgorde terug in tadasana (berghouding) en herhaal deze yogahouding links.
  6. Ontspan u daarna in tadasana (berghouding).
  7. Rust eventueel grondig uit in savasana (lijkhouding).

Aandachtspunten

Bij deze yogahouding draait alles om balans. Probeer te voorkomen dat u voortdurend denkt aan het bewaren van dat delicate evenwicht. Zodra uw geest in dat opzicht gepreoccupeerd is, zult u namelijk eerder vallen. Iedereen kent dat gevoel, vergelijkbaar met vlak bij een afgrond staan. Staar naar een vast punt dat zich op enige afstand bevindt. Druk de voet stevig tegen het dijbeen om te voorkomen dat de voet naar beneden glijdt. De voet van het staande been bevindt zich plat op de vloer, zoals in tadasana (berghouding).

Voordelen

Vrksasana versterkt de beenspieren, de enkels en de kuiten. Het is bovendien een uitstekende oefening voor het verkrijgen van fysieke en mentale balans. Bij de volgende kwalen en aandoeningen is het beter eerst medisch advies te vragen voordat u aan vrksasana begint:

Gezondheidseffecten van vrksasana (boomhouding)

Het effect op de gezondheid heeft vooral betrekking op het vinden van de fysieke en mentale balans die nodig is in het dagelijks leven. Ook de Gheranda-samhita, het eeuwenoude klassieke leerboek over hatha yoga, vermeldt deze houding in de opsomming van 32 beste yogahoudingen.

Therapie

Volgens de yoga-handboeken heeft vrksasana een therapeutische en ondersteunende, maar niet per definitie een genezende uitwerking op de volgende klachten, kwalen en aandoeningen:
  • Slecht evenwichtsgevoel, ook mentale instabiliteit.
  • Ischias.
  • Rugklachten (vermoeide rugspieren).
  • Stress.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Yogahoudingen  garudasana (adelaarshouding)Yogahoudingen garudasana (adelaarshouding)In garudasasa (adelaarshouding) zijn de armen en benen verstrengeld als klimop om een stok. De yogahouding is een ode aa…
Iyengar Yoga - de yoga van de hulpmiddelenIyengar yoga is ontwikkeld door B.K.S. Iyengar en wordt gekarakteriseerd door veel aandacht aan detail, een correcte lic…
Yogahoudingen  eka pada rajakapotasana IYogahoudingen eka pada rajakapotasana IVoor mensen met stramme heupen kan eka pada rajakapotasana I uitkomst bieden. Ook sporters hebben er baat bij als gedege…
Yogahoudingen  gomukhasana (koeienkophouding)Yogahoudingen gomukhasana (koeienkophouding)In gomukhasana (koeienkophouding) haakt u de handen achter uw schouders ineen terwijl u met gekruiste benen zit. De houd…
Yogahoudingen  setu bandha sarvangasana (brughouding)Yogahoudingen setu bandha sarvangasana (brughouding)De voltooide setu bandha sarvangasana doet denken aan een brug. Het is een 'backbending'-asana. Dit soort yogahoudingen…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: GDJ, Pixabay
  • 'Yoga und Medicin', Jurg Wunderli, J. Fink Verlag, Stuttgart
  • 'Yoga', Sophy Hoare, Macdonald Educational Ltd.
  • Afbeelding bron 1: Kennguru, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)
  • Afbeelding bron 2: Brenkee, Pixabay

Reageer op het artikel "Yogahoudingen vrksasana (boomhouding)"

Infoteur: Orion
Laatste update: 18-11-2018
Subrubriek: Spiritueel
Special: Hatha yoga (asana's)
Schrijf mee!