InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Spiritueel > Yogahoudingen vrksasana (boomhouding)

Yogahoudingen vrksasana (boomhouding)

Yogahoudingen  vrksasana (boomhouding) Deze yogahouding vergt stabiliteit en evenwichtsgevoel. Er is een hoge concentratiegraad voor nodig om standvastig in deze houding te blijven. De blik gericht op een voorwerp dat zich op enige afstand bevindt, kan een hulp zijn. Of staren naar denkbeeldig vast punt in de verte. Vrksasana is een klassieke yogahouding, vermeld in de Gheranda-samhita als één van de 32 beste asana's. Deze voortreffelijke oefening om de lichaamshouding te verbeteren kent tal van andere gezondheidsvoordelen. Mensen met rugklachten als gevolg van vermoeidheid kunnen veel baat hebben bij vrksasana.

Inhoud

Oorsprong van vrksasana (boomhouding)

Het Sanskriet-woord 'vrksa' betekent 'boom'. Vrksasana is een klassieke yogahouding uit de hatha yoga. Net als tadasana betreft het een oefening om de lichaamshouding te verbeteren. Vrksasana beheersen, kan in het begin best moeilijk zijn. Het fysieke evenwicht dat van u gevergd wordt op het moment dat u deze asana uitvoert, zegt veel over in hoeverre u op dat ogenblik mentaal evenwichtig bent. Noem het een soort controlemiddel.

Vrksasana (boomhouding) / Bron: Kennguru / Wikimedia CommonsVrksasana (boomhouding) / Bron: Kennguru / Wikimedia Commons

Techniek

Voor veel beginners is het moeilijk om op één been het evenwicht te bewaren. Met de rug tegen de muur staan, kan dan uitkomst bieden.
  1. Begin in tadasana.
  2. Buig de rechterknie, pak het onderbeen met de rechterhand vast en plaats de voet tegen de binnenkant van het linkerdijbeen. Plaats de voetzool stevig tegen het been, de tenen vlak boven de knie. Houd de linkerknie recht.
  3. Leg de handen zodra u op een been kunt staan zonder het evenwicht te verliezen tegen elkaar (in namasté). Strek de armen verticaal boven het hoofd en adem rustig door. Probeer de schouders zo laag mogelijk te houden.
  4. Blijf enkele seconden tot een halve minuut in vrksasana, afhankelijk van de mate waarin u het evenwicht kunt bewaren. Richt uw blik op een vast punt in de verte.
  5. Kom in omgekeerde volgorde terug in tadasana en herhaal deze yogahouding links. Ontspan u daarna in tadasana of eventueel in savasana.

Aandachtspunten

Bij deze yogahouding draait alles om balans. Probeer te voorkomen dat u voortdurend denkt aan het bewaren van dat delicate evenwicht. Zodra uw geest in dat opzicht gepreoccupeerd is, zult u namelijk eerder vallen. Staar naar een vast punt dat zich op enige afstand bevindt. Druk de voet stevig tegen het dijbeen om te voorkomen dat de voet naar beneden glijdt. De voet van het staande been bevindt zich plat op de vloer, zoals in tadasana.

Voordelen

Vrksasana versterkt de beenspieren, de enkels en de kuiten. Het is bovendien een uitstekende oefening voor het verkrijgen van fysieke en mentale balans. Bij de volgende kwalen en aandoeningen is het beter eerst advies te vragen voordat u aan vrksasana begint:

Gezondheidseffecten van vrksasana (boomhouding)

Het effect op de gezondheid heeft vooral betrekking op het vinden van de fysieke en mentale balans die nodig is in het dagelijks leven. Ook de Gheranda-samhita, het eeuwenoude klassieke leerboek over hatha yoga, vermeldt deze houding in de opsomming van 32 beste yogahoudingen. Volgens de yoga-handboeken heeft vrksasana een therapeutische en ondersteunende maar niet per se een genezende uitwerking op de volgende klachten, kwalen en aandoeningen:
  • Slecht evenwichtsgevoel, ook mentale instabiliteit.
  • Ischias.
  • Rugklachten (vermoeide rugspieren).
  • Stress.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Yogahoudingen  garudasana (adelaarshouding)Yogahoudingen garudasana (adelaarshouding)In garudasasa (adelaarshouding) zijn de armen en benen verstrengeld als klimop om een stok. De yogahouding is een ode aa…
Iyengar Yoga - de yoga van de hulpmiddelenIyengar yoga is ontwikkeld door B.K.S. Iyengar en wordt gekarakteriseerd door veel aandacht aan detail, een correcte lic…
Yogahoudingen  gomukhasana (koeienkop)Yogahoudingen gomukhasana (koeienkop)In gomukhasana (koeienkop) haakt u de handen achter uw schouders ineen terwijl u met gekruiste benen zit. De houding doe…
Yoga voor lichaam en geestYoga voor lichaam en geestYoga geeft de mogelijkheid om jezelf niet te limiteren tot één filosofie of training, maar laat je verschillende dingen…
De voordelen van oil pullingDe voordelen van oil pullingBen je op zoek naar een relatief gemakkelijke en goedkope manier om je lichaam te zuiveren? Dan is de eeuwenoude Indisch…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Yogahoudingen vrksasana (boomhouding)"

Infoteur: Orion
Laatste update: 15-10-2016
Subrubriek: Spiritueel
Special: Hatha yoga (asana's)
Schrijf mee!